کد خبر: ۷۸۰۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱

حداد عادل: با ما شوخی کنید ولی زبان فارسی را جدی بگیرید

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به طنزی که هنرمندان «صبح جمعه» درباره پاسداشت زبان فارسی اجرا کردند، گفت: آن قدر در فضای مجازی با ما شوخی کردند که رادیو هم با ما شوخی کرد. شما با ما شوخی کنید، ولی زبان فارسی را جدی بگیرید.
حداد عادل: با ما شوخی کنید ولی زبان فارسی را جدی بگیرید
آفتاب‌‌نیوز :

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» ظهر امروز ۱۴ تیرماه با حضور غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدتقی سهرابی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، محمدجعفر محمد زاده مدیر شبکه رادیویی ایران و رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا، یدالله گودرزی دبیر جشنواره ملی «آیین سخن» و نمایندگانی از سفارتخانه کشورهای فارسی‌زبان در سالن شماره یک شهدای رادیو برگزار شد.

پیشکسوتان رادیو و تلویزیون همچون محمدمحسن رفیعی و شمسی فضل‌الهی گویندگان برنامه با قدمت «فرهنگ مردم» ، بیوک میرزایی، اصغر سمسارزاده، مهین برزویی، مرتضی تبریزی، روشن پژوه، استاد غلامحسین نوری ،نیما کرمی، شوکت حجت، قاسم افشار(خواننده)، مینا قاسمی و داوود منفرد از دیگر حاضران در مراسم بودند.

هرکس ملت را شاد کند، شایسته تقدیر است

حداد عادل در این مراسم با اشاره به طنزی که هنرمندان صبح جمعه درباره پاسداشت زبان فارسی اجرا کردند گفت: آن قدر در فضای مجازی با ما شوخی کردند که رادیو هم با ما شوخی کرد، شما با ما شوخی کنید ولی زبان فارسی را جدی بگیرید.

وی سپس از هنرمندان صبح جمعه تشکر و قدردانی کرد.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی در ادامه اظهار داشت: ما ملت ایران همانطور که یک زیست بوم طبیعی داریم یک زیست بوم فرهنگی هم داریم، دریاچه ها، کویر، هوا و... زیست بوم طبیعی ما است، چقدر می شنویم که باید از زیست بوم مراقبت کنیم، خاک را آلوده نکنیم، کوه خواری نکنیم همه چیز را در طبیعت باید حفظ کنیم ما یک زیست بوم فرهنگی هم داریم که ادبیات، اعتقادات و زبان فارسی ما است که برخلاف زیست بوم طبیعی از جنس فرهنگ است.

حدادعادل افزود: بسیاری از مواقع احساس نمی‌شود ولی وجود دارد. اگر آلوده شود و از بین برود ترمیم آن ممکن نیست. در این ده سال اخیر دریاچه ارومیه از زیست بوم ما صدمه دیده؛ بررسی کنید برای جبران آن چقدر سرمایه گذاری شده و چقدر رنج کشیده شده است. دیگر نمی‌شود خسارت را جبران کرد زیست بوم فرهنگی هم همین گونه است. اگر صدمه ببیند ملت از بین می‌رود، زبان فارسی اگر از بین برود نمی‌توان آن را درست کرد.

نمی توانم تاسف خودم را از بی مبالاتی برخی برنامه‌ها بیان نکنم

وی خاطر نشان کرد: زبان فارسی حاصل هزاران سال اندیشه ملت است. فردوسی با شاهنامه آمده، مولوی، سعدی، نظامی، صائب را ببینید بیدل صدهزار بیت سروده است این زبان نتیجه تلاش نیاکان ما است. همه مردم ایران و فارسی زبانان مسئولند. اما اصحاب صدا وسیما از همه مسئول‌ترند. صاحبان حرفه دوست دارند ابزار کارشان درجه یک باشد، رادیویی‌ها و تلویزیونی‌ها به غیر از زبان چه در دست دارند؟ پس آنها باید حافظ زبان باشد.

حدادعادل گفت: می گویند صدای جمهوری اسلامی ایران یا سیمای جمهوری ایران، پس الگو است. ما اگر درست صحبت کنیم در رادیو ملتی درست سخن می‌گویند. بنده تماس مداوم دارم با دوستانم ومی دانم چقدر زحمت می کشید. همین جا لازم است از تمام دست اندرکاران سپاسگزاری کنم. اما نمی توانم تاسف خودم را از بی مبالاتی برخی برنامه‌ها نگویم. خواهش می‌کنم از مدیران هشدار مقام معظم رهبری را جدی بگیرند و اجازه ندهند زبان آلوده شود برخی از سر عادت هر چه بر زبانشان می آید می‌گویند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با انتقاد از یک برنامه ورزشی گفت: اگر فرصت دارید به فرهنگستان بگویید. ما صدها متخصص داریم. از جمله ما گروه ورزش داریم. به ما اصطلاحات ورزشی را بگویید تا ما هم استفاده کنیم. خواهش می کنم صدا سیما از زبان حمایت کند.

چندسالی است رادیو ایران پویش آیین سخن را آغاز کرد که امسال این پویش رشد کرد وبه جشنواره رسید و امروز هم از برنامه‌سازان تقدیر می شود.

پاسداری از زبان کار تجملاتی نیست

مدیر رادیو ایران نیز در این مراسم با خواندن شعری از محمود اکرامی گفت: پاسداری از زبان فارسی یک کار تجملاتی نیست، پاسداری از هویت فرهنگی یک ملت و مهم‌ترین مولفه‌های هویت ایران زمین و همه فارسی گویان جهان است.

محمدزاده ادامه داد: این گونه برنامه‌ها فقط می‌تواند یک شروع خوب باشد و پاسداری از زبان پایان‌پذیر نیست و امیدوارم این شروع مناسبی باشد.

حداد عادل: با ما شوخی کنید ولی زبان فارسی را جدی بگیرید

کار برای زبان فارسی یک توفیق است

محمدزاده گفت: کار برای زبان فارسی توفیق می‌خواهد و این برای ما وظیفه‌ای در راستای حفظ میراث فرهنگی و ملی است.

در ادامه برنامه کلیپی از هنرمندان پیشکسوت «صبح جمعه با شما» پخش شد و از چهار تن از پیشکسوتان (بیوک میرزایی، اصغر سمسارزاده، و مهین برزویه و مرتضی تبریزی) تجلیل و نگاره های آنها رونمایی شد.
در ادامه از ترانه‌ای فارسی که محصول مشترک رادیو ایران ودفتر موسیقی حوزه هنری است رونمایی و برای حضار پخش شد.

حداد عادل: با ما شوخی کنید ولی زبان فارسی را جدی بگیرید

منتخبین اولین جشنواره «آیین سخن»

منتخبین بخش مردمی:

محمد مهدی ساوه برای «فارسی پر شکوه»
فرناز محمد علی برای برنامه «زبان دلنشین»

منتخبین بخش فضای مجازی و رادیو نما:

هادی زینلی از رادیو گفتگو

ایمان فتحی اسکندری از مرکز خوزستان لوح تقدیر

ابوذر ابراهیم از رادیو ایران تندیس

منتخبین بخش گفتگو محور:

امیر عباس خاقانی برای برنامه ی «ترنم» از رادیو معارف لوح سپاس

ساناز باقری برای برنامه «گفتارورد» از رادیو تهران لوح تقدیر و تندیس جشنواره به سیده فاطمه علیقلی شعار، برای برنامه «امواج شبهه» از رادیو گفتگو

منتخبین بخش گفتارمحور:

اصغر تَقایی برای برنامه ی «بوی جوی مولیان» از مرکز اردبیل لوح سپاس

مرتضی میلانی برای برنامه «گیومه باز» از رادیو سلامت لوح تقدیر و تندیس جشنواره

شیوا شیدا حسینی برای برنامه‌ «آیینه در غبار» از رادیو جوان

منتخبین بخش مستند:

محمد پریسار از مرکز لرستان لوح سپاس برای برنامه «کلاس زبان»

محمد محمد خانی برای مستند «همنوای باران» از مرکز مازندران

تندیس جشنواره به وحید بیات برای مستند «ژرفا» از رادیو ایران

بخش تبلیغی:

برنامک «زبان خودمان» ساخته محمد چِگِنی از مرکزکیش لوح سپاس

برنامک «فارسی پاس» ساخته محمد بغدادی، از رادیو ورزش لوح تقدیر و تندیس جشنواره

برنامک «ایران امروز» ساخته زهره سربازی رادیو ایران

بخش نمایش:

هیئت داوران بخش نمایش، لوح تقدیر جایزه نقدی و بسته فرهنگی را تقدیم هانیه پیرامی برای نمایش «ساندی» از مرکز خراسان جنوبی لوح سپاس

شهریار کرمی برای نمایش «شاعر کوه نشین» از رادیو نمایش تندیس جشنواره

بخش مسابقه:

لیلا عسکری از مرکز اصفهان برای مسابقه «رندانه» لوح سپاس

محمد صادق آزادی برای برنامه «قند پارسی» از مرکز یاسوج لوح تقدیر

هیئت داوران بخش مسابقه لوح تقدیر

فاطمه حسینی فر از مرکز خراسان جنوبی برای مسابقه «کلیژدک» لوح تقدیر

زینب برومند از رادیو صبا برای مسابقه ی «چکامه باران» تندیس جشنواره

بخش ترکیبی

با توجه به استقبال برنامه سازان از این بخش ، ۵ جایزه به این بخش تعلق گرفت:

«چشمه سار ادب» از مرکز آذربایجان غربی، ارومیه لوح سپاس

زهرا صالحی برای برنامه ی «پارسی گویان»

امیر حسین محمودی از رادیو فرهنگ برای برنامه «فرهنگستان» از رادیو فرهنگ لوح تقدیر

سمیرا قنبری از رادیو قرآن برای برنامه «آیه ها و آیینه ها» لوح تقدیر

«با کاروان حُله» ساخته زهرا پارسا از مرکز زاهدان تندیس جشنواره

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین