کد خبر: ۷۸۱۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
حمله به بی حجابی و فضای مجازی، برای گریز لز پاسخگویی به سفره‌های خالی

فرافکنی دولت برای پرت کردن حواس مردم از گرانی‌ها

دولت رئیسی این روزها به جای پاسخگویی به وعده‌ها همچنان مانند ابتدای روی کار آمدنش وعده می‌دهد و باید و نباید می‌کند.
فرافکنی دولت برای پرت کردن حواس مردم از گرانی‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

نزدیک به یک سال است که دولت سیزدهم زمام امور را در دست گرفته است اما نه تنها مشکلات اقتصادی کشور همچنان حل نشده باقی مانده بلکه مشکلات جدیدی هم بر آن اضافه شده و مردم هنوز نتیجه کشورداری رئیسی را ندیده‌اند. اما جالب اینجاست که دولت به جای پاسخگویی به وعده‌ها همچنان مانند ابتدای امر وعده می‌دهد و باید و نباید می‌کند و روش فرافکنی را برگزیده است.

اسم رمزی به نام «بانیان وضع موجود»
ماجرا از این قرار است که بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولتمردان این دولت تلاش کردن تا با بکارگیری واژه "بانیان وضع موجود " تا مدت‌ها مانند دیگر دولت‌های گذشته، دلیل وجود مشکلات را عملکرد پیشینیان دانسته و از مسئولیت خود شانه خالی کنند.

اما با گذشت زمان این بهانه نیز تازگی خود را از دست داد و دولت به جای پاسخگوئی در مورد عملکرد خود، راهکار تازه‌ای در پیش گرفت که یکی از آن‌ها استفاده از سیاست فرافکنی به جای روش اقناع کنندگی بود. در واقع مسؤولان دولت دست به نوعی رد گم کنی زده‌اند و به جای رسیدگی به امور اصلی کشور، به امور دم دستی و فرعی می‌پردازند.

بی حجابی عامل گرانی شد؟
اگرچه مقوله حجاب و پوشش زنان و پرداختن به صفر و ۱۰۰ آن موضوعی است که به فلسفه دین بر می‌گردد و در این مبحث پرداختن به چرایی آن موضوعیتی ندارد اما به نظر می‌رسد که یکی از دستاویزهای دولت برای عدم پاسخگویی به وضعیت معیشتی مردم، تمرکز بر روی حجاب است.

۴۰ سال است که از سرنگونی رژیم پهلوی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و زنان ایرانی خواه ناخواه به واسطه زندگی در کشوری با نظام اسلامی با پوششی اسلامی در جامعه حاضر می‌شوند.

در طول این مدت، با توجه به باورهای اسلامی بیشتر مردم با انتخاب این پوشش مشکلی نداشته و کم و بیش در برخی از افراد به واسطه تبلیغات فرهنگی و نرم غرب و کم کاری‌های فرهنگی در کشورمان و مشکلات اجتماعی بدحجابی به نوعی اعتراض اجتماعی مبدل شده است.

در این میان نباید از نظر دور داشت که تجربه نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نشان داده است که برخوردهای قهری و پلیسی در این زمینه نه تنها جایگاهی ندارد بلکه موجب زیر سؤال رفتن ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ۵۷ و مقایسه نظام جمهوری اسلامی با رویکرد افراطی گروه‌های مانند طالبان می‌شود.

با این حال معلوم نیست که چرا این روزها دولت به مسائل اصلی کشور که همان مسائل اقتصادی و فقر اجتماعی بپردازد بر روی حجاب بانوان تمرکز کرده است.

شاید بارها حدیثی از فرمایشات گهر بار حضرت علی (ع) درباره فقر به گوشمان خورده باشد که " از دری که فقر وارد شود از در دیگرایمان بیرون می‌رود "، بر همین اساس چگونه دولت می‌خواهد مردمی را که به نان شب محتاج و گرفتار مشکلات اقتصادی هستند، متقاعد کند.

این موضوعی است که نه تنها از منظر تحلیلگران و منتقدان سیاسی به دور نمانده است بلکه این روزها به نوعی برای بیشتر مردم مشخص شده و این امر خود به نوعی ضد تبلیغ علیه دولت تبدیل شده است.

محمودصادقی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دلایل ورود دولت به موضوع حجاب زنان می گوید برخی از چهره‌های طرفدار دولت مدعی هستند که طرح مسأله حجاب یک توطئه از سوی مخالفان است تا سید ابراهیم رئیسی وادار به انجام این مسأله شود و به تبع آن نارضایتی مردم افزایش پیدا کند، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که بدنه دولت به صورت مستقیم در این موضوع بخشنامه صادر می‌کند.

از سوی دیگر محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این باره می گوید: چرا برخی امامان جمعه از انصاف و عدالت خارج می‌شوند؟ آقای علم الهدی علت گرانی‌ها را در دولت پیش شخص روحانی میدانست. در این دولت بی‌حجابی و دلالان سودجو می‌داند. کاش برای برخی امامان جمعه فکری می‌شد تا سخنان بی‌مبنا به نام دین گفته نمی‌شد. اگر بی‌حجابی علت گرانی است باید دنیا قحطی گرفته باشد. کمی فکر کنید!

وی با اشاره به تند بودن برخی از خطبه‌های نماز جمعه و اظهارات روحانیون نیز گفت: به طور مثال، یکی از آقایان گفت بدحجابان بچه‌های همان دزدها هستند. این حرف خیلی زشت و تهمت بزرگی است. بسیاری از اختلاسگران که در دولت نیز وجود داشتند، خانواده‌هایشان با حجاب بودند و برای حفظ ظاهر حجاب را حفظ می‌کنند.

فضای مجازی در اولویت
یکی از دیگر بهانه‌های مطرح برای توجیه کم کاری‌ها، فضای مجازی است. تا آنجا که مجلس طرح صیانت از فضای مجازی را مطرح کرد و برخی از اینکه زیادی سر مردم در گوشی است انتقاد کردند.

دراین زمینه نیز قضاوت در مورد پیچیدگی استفاده از فضای مجازی و سروساماندهی آن را به اهل فن می‌سپاریم اما نکته این است که چرا فضای مجازی قبل از معیشت مردم در اولویت تصمیم‌گیری‌های دولتمردان قرار می‌گیرد جای سؤال دارد؟

اگر میان وضعیت واقعی زندگی مردم و این طرح مقایسه‌ای انجام دهیم به خوبی در می‌یابیم در حالی که امروز مردم به شدت نگران وضعیت معیشتی، تورم، بیکاری و مجموعه مسائل مربوط به حوزه اقتصادی هستند، برخی مسئولان از اولویت‌هایی صحبت می‌کنند که امروز در بین ده اولویت اصلی زندگی مردم قرار ندارد.

مردمی که امروز نگران آب، برق و تأمین مایحتاج اساسی خود هستند و هر روز با افزایش قیمت کالاها شاهد بی‌ارزش شدن درآمد خود می‌باشند چگونه می‌توانند در این وضعیت ساماندهی فضای مجازی را به مثابه یک ضرورت و اولویت اصلی در کشور بپذیرند.

مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با قوانین ضرب الاجلی نمی‌توان فضای مجازی را مدیریت کرد در این باره گفت: اولویت مشکلات کشور معیشت، آب و برق است، نه فضای مجازی

سگ گردانی مهم شد
موضوعات دیگری که محلی از اعراب ندارند نیز در زمره این پیگیری‌های دولتمردان قرار گرفته‌اند که از جمله می‌توان به موضوع سگ گردانی، جداسازی جنسیتی پارک‌ها و... اشاره کرد. در شرایط فعلی کشور پیگیری چنین موضوعاتی آن چنان غریب و دور از ذهن است که برخی آن را دامی برای دولت رئیسی دانسته و بر این باورند که چنین رفتاری ضرب المثل:

خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
یادآور می‌شود.

اقناع به جای اجبار
در شرایطی که اکنون نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی به کاهش اعتماد جامعه به دولت انجامیده و سرمایه اجتماعی به شدت نیازمند احیا و بازآفرینی است این گونه طرح‌ها و اظهارنظرها جز اینکه به تضعیف بیشتر اعتماد مردم به مسئولان بینجامد و شکاف دولت ـ ملت را افزایش دهد، هیچ نتیجه دیگری ندارد؛ به خصوص بسیاری از این موارد معلول وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشورمان است.

تحلیلگران معتقدند دولت به جای آنکه روی این موارد پیش پا افتاده تمرکز کند، بهتر است تا به وعده‌های خود عمل کند و تورمی را که بر اساس سیاست‌های غلط امروزه موجب اختلاف طبقاتی شدیدی را در جامعه و گرایش به سوی باورهای غربی شده است مهار کند. مسلم است که مردم خود راه خود را باز خواهند یافت.

از سوی دیگر دولت با تبیین برنامه‌های خود برای مردم دولت سیزدهم باید به طور صریح موضع خود را نسبت به این گونه اظهارنظرها بیان کند تا عده‌ای به اسم حمایت از دولت‌ایشان، مطالبات و اولویت‌های اصلی مردم را جابجا و منحرف نکنند و خواست خود را به اسم خواست دولت جا نزنند.

چنین روشی نه تنها موجب‌امیدواری مردم به آرزوهایی می‌شود که از آن فرسنگ‌ها فاصله دارد بلکه مانع از موج سواری آن‌هایی می‌شود که این روزها در آن سوی آب‌ها برای مردم ایران نقشه می‌کشند.

منبع: قرن نو

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین