کد خبر: ۷۸۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

دیدار الکاظمی و جو بایدن: از گفتگو‌های تهران و ریاض حمایت می‌کنیم

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ظهر امروز (شنبه) با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست جده در عربستان سعودی دیدار کردند.
دیدار الکاظمی و جو بایدن: از گفتگو‌های تهران و ریاض حمایت می‌کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی الکاظمی ضمن تشکر از تلاش‌های آمریکا برای مبارزه با تروریسم در عراق گفت روابط میان بغداد و واشنگتن بر پایه اعتماد متقابل، همکاری و احترام بنا شده است.

در این دیدار جو بایدن نیز گفت که عراق دارای منابع وسیعی است که توان سرمایه‌گذاری بالایی دارد و این برای واشنگتن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پس از این دیدار در بیانیه‌ای مشترک آمده که دو طرف تشکیل دولتی جدید در عراق که بر اساس اراده مردم باشد را ضروری دانسته و بر پایبندی به دموکراسی و استقلال در این کشور تأکید کردند و جو بایدن نیز در ادامه گفت که عراقی باثبات و توسعه‌یافته با حاکمیتی مقتدر، همچنین در اقلیم کردستان نیز برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه این گفت‌گو‌ها رهبران دو کشور با اشاره به توافق استراتژیک میان بغداد و واشنگتن تأکید کردند که این توافق بر همکاری و دوستی مشترک میان دو کشور پایبند خواهد بود و بایدن گفت که آمریکا همواره حامی عراق در مبارزه با تروریسم بوده و قدرت عراق به عنوان یک عنصر مهم می‌تواند در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بسیار کمک کننده باشد.

بایدن و الکاظمی ضمن تأکید بر اهمیت تقویت نهاد‌های دموکراتیک عراق گفتند که تقویت این نهاد‌ها می‌تواند نیرو‌های امنیتی عراق را برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه قدرتمندتر سازد.

طبق این بیانیه مشترک؛ در این دیدار از نقش منطقه‌ای عراق در مسیر اعتمادسازی و نزدیکی میان کشور‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک دولت کاظمی و ابتکار وی برای مذاکره عربستان سعودی و ایران در بغداد استقبال شد و جو بایدن با تقدیر از دولت الکاظمی به عنوان فردی که دیپلماسی موفق و مثبت در راستای ایجاد منطقه‌ای امن و با ثبات داشته، از برگزاری کنفرانس بغداد در مورد مشارکت و همکاری و روابط متمایز بین عراق، اردن و مصر تمجید کرد.

بایدن همچنین از تلاش‌های عراق در بازگرداندن خانواده‌ها و کودکان عراقی و محاکمه عناصر عراقی داعش از سوریه قدردانی کرده و از همکاری بیشتر در این رابطه، استقبال کرد.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین