کد خبر: ۷۸۳۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
این وضعیت قابلیت تبدیل به کانون گرد و غبار را دارد

۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک شد، گفت: مقرر شده محیط زیست نسبت به اجرای طرح احیای گاوخونی اقدام کند.
۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک شد
آفتاب‌‌نیوز :

منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه ۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک شده است، اظهار داشت: این وضعیت قابلیت تبدیل به کانون گرد و غبار را دارد و برای اینکه این اتفاق نیفتد مقرر شد محیط زیست کشور نسبت به اجرای طرح احیای گاوخونی اقدام و با همکاری وزارت نیرو تامین حق آبه‌ها را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای در مورد احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به منظور جلوگیری از تشدید کانون‌های گرد و غبار اقداماتی انجام بدهد، افزود: از سازمان منابع طبیعی کشور درخواست اعتباراتی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و بیابان زدایی شده تا بتوانیم در این راستا فعالیت‌هایی انجام بدهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به یکی از عوارض خشکسالی و کم بارشی تصریح کرد: یکی از این عوارض ایجاد کانون‌های گرد و غبار است و از ابتدای سال جاری تاکنون دو ماه روز‌های ناسالم ناشی از گرد و غبار گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: کانون‌های گرد و غبار در استان به علت خشکسالی، تغییرات اقلیمی، عدم کشت در بسیاری از زمین‌های زراعی به وجود آمده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۳۳ درصد از مساحت استان کویری و بیابانی است، گفت: در مناطق کویری وقتی گیاهی کشت نشود و سیلاب‌ها رسوباتی به این مناطق می‌آورند و وزش باد هم این رسوبات را به صورت گرد و غبار پخش می‌کند.

شیشه‌فروش ادامه داد: کانون‌های گرد و غبار داخلی ناشی از خشکسالی و کمبود آب و مساحت بیابانی استان و کانون‌های خارجی ناشی از مرز‌های مشترک با استان قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی است، همچنین کانون‌های گرد و غبار خارج از کشور مربوط به عربستان نیز ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: در استان کانون‌های گرد و غبار شناسایی شده‌اند و در راستای رفع آن اقدامات بسیاری انجام شده به طور مثال در ۱۴ شهرستان حدود ۳۱۰ هزار هکتار نهال کاری به منظور بیابان زدایی انجام شده و همچنین ۳۰ هزار هکتار مالچ پاشی و ۷ کیلومتر بادشکن صورت گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اختصاص ۳۰ میلیارد تومان از سوی ریاست جمهوری به منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های گرد و غبار، اظهار داشت: بر این اساس به هواشناسی و محیط زیست وظایفی محول شد تا در این راستا اقدام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین