کد خبر: ۷۸۴۱۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور مطرح شد

مردم هنوز از ما راضی نیستند؛ پاسخ قانع‌کننده‌ای نداریم/ رفع تحریم را مهمترین موضوع می دانیم

محمدباقر قالیباف گفت: در بسیاری از حوزه ها پاسخ قانع کننده ای به مردم نداریم و از این رو برخی در این خصوص احساس بن بست و ناامیدی می کنند.
مردم هنوز از ما راضی نیستند؛ پاسخ قانع‌کننده‌ای نداریم/ رفع تحریم را مهمترین موضوع می دانیم
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در دومین روز بیست و پنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور که عصر سه‌شنبه در تهران برگزار شد، از ائمه جمعه به عنوان مرزبانان مکتب اهل بیت و قرآن کریم یاد کرد.

وی به برخی گلایه‌های نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه کشور درباره دخالت نمایندگان به عزل و نصب‌ها در استان‌ها و شهرها اشاره و تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس تذکر دادند،‌ دخالت در عزل و نصب‌ها توسط نمایندگان هرگز قانونی نیست؛ البته این دخالت ها کاهش یافته و هرگز نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی به برخی از ریشه های عزل و نصب ها توسط نمایندگان در استان‌ها و شهرها اشاره کرد و یادآور شد: ضعف در عملکرد و مدیریت برخی از وزیران، سوء استفاده از قوانین نظارتی توسط نمایندگان مجلس، نداشتن منشور اخلاقی در نظام حکمرانی کشور و ضعف در برخی قوانین مجلس شورای اسلامی از جمله ریشه‌های این مشکل به شمار می‌آید؛ البته باید اجازه دهیم یک وزیر در حوزه اجرایی خود تصمیم بگیرد و متناسب با آن هم عمل کند تا پاسخگوی عملکرد خود باشد.

وی همچنین با اشاره به مشکل قوانین نظارت در تایید و رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی شورای اسلامی شهر و روستا گفت: برای حل این مشکلات بیش از ۵ ماه با شورای نگهبان گفت و شنود داشتیم که خوشبختانه قانون انتخابات مجلس به توافق نهایی رسیده تا مغایرات با قانون اساسی نداشته باشد و امیدواریم به زودی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

قالیباف درباره دلایل عدم اعمال سیاست‌های کلی قانون انتخابات در قوانین جاری کشور توضیح داد و عنوان کرد: اینکه می‌گوئیم سیاست‌های کلی قانون انتخابات در این حوزه اعمال نشده است‌ در حوزه شورای شهر بحث درستی است، زیرا ‌نظام نظارت بر شوراهای شهر از انضباط، دقت و مسیر درستی برخوردار نیست و ‌تحت تاثیر بحث‌های حاشیه ای،‌ قومی و قبیله ای قرار گرفته است. به همین منظور با قاطیعت می‌گویم،‌ تایید و رد صلاحیت افراد در این حوزه بر اساس مبانی قوانین صورت می‌گیرد.

وی بر استفاده از نظرات نخبگان و ائمه جمعه در تصویب قوانین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و افزود: ائمه جمعه از نزدیک با مشکلات آشنا هستند، به همین منظور از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ‌برای بررسی نظام مسائل، اندیشکده حکمرانی را با استفاده از نگاه نخبگانی و مردمی در استان ها راه‌اندازی کرده‌ایم تا از این طریق به صورت استانی از دیدگاه نخبگان بهره بگیرند.

رئیس قوه مقننه،‌ داشتن منشور اخلاقی در مجلس شورای اسلامی را ضروری دانست و تصریح کرد: ‌بر همین اساس طبق فرمایشاتی که رهبر انقلاب اسلامی در خصوص مجلس شورای اسلامی داشته اند، همه این موارد را جمع‌آوری کردیم که در قالب منشور مجلس شورای اسلامی منتشر خواهد شد.

وی نظارت بر اجرای قانون و ترک فعل‌ها را از جمله برنامه‌های مهم مجلس شورای اسلامی برشمرد و تاکید کرد: در همین زمینه سیاست‌هایی را تدوین کرده ایم و در حال نهایی کردن این سیاست‌ها هستیم.

قالیباف با بیان اینکه ترکیب این مجلس،‌ ترکیبی بی نظیر از ‌جوانان متخصص انقلابی و متعهد،‌ باتجربه و پیشکوت است،‌ ادامه داد: این مجلس مدیران لایقی دارد که در وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها در حوزه های مختلف تجربه‌های موفقی داشته‌اند و امروز ترکیب مجلس شامل علم، پختگی و ‌تخصص است. نعمت بزرگی در این مجلس وجود دارد که تاکنون سابقه نداشته است،‌ به گونه‌ای که بیش از ۲۲۰ رای در تصمیمات حیاتی و مهم ثبت و ضبط می‌شود.

وی به اولویت های مجلس در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت:‌ امروز مجلس شورای اسلامی میان دوگانگی قانون گذاری و نظارت،‌ اولویت را در نظارت قرار داده است؛ زیرا ‌در حوزه قانونگذاری تورم زیادی وجود دارد که این قوانین در حوزه نظارتی به خوبی اجرایی نمی‌شوند. البته مجلس هیچ وقت برای نظارت به دنبال مچ‌گیری نیست بلکه ‌تسهیل گری را در بخش اجرایی پیگیری خواهد کرد.

رئیس مجلس حمایت از مدیران قوی، ‌شجاع و لایق را از اصول مهم مدیریتی دانست و ادامه داد:‌ در مجلس به دنبال برنامه‌ریزی دقیق در استانها هستیم و اگر تخلفی در دولت صورت گیرد با قاطعیت تذکر لازم را ارائه خواهیم داد.

وی بسیاری از مشکلات کشور را در بخش ساختار اداری جامعه دانست و بر حل و اصلاح این مشکل تاکید فراوان کرد.

قالیباف درباره دوگانه رفع تحریم و خنثی سازی تحریم گفت: مجلس رفع تحریم را مهم ترین موضوع می داند، زیرا بیست سال است که در بحث هسته ای درگیر هستیم؛ امروز باید با زبان بین المللی سخن بگوئیم و باید ‌انقلاب و اراده ملت ایران با ترجمان بین‌المللی در چارچوب قوانین بین المللی نمود پیدا کند تا بتوانیم از حقوق اصلی خود به خوبی دفاع کنیم؛ بنابراین‌ حفظ عزت، اقتدار و مصلحت کشور و ملت را در تصویب ‌قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریمها لازم دانستیم، که این کار به روش دقیق و حرفه ای و کارشناسی انجام شد؛ در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها تمام توان خودمان را به کار می گیریم.

وی به دو گانه دیگری در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: یکی از دو گانه‌های ما دراین بخش این است که اولویت‌ها در این مجلس چیست؟ به نظر ما براساس مسئله محوری بودن مجلس که انجام گرفته است،‌ یکی از موضوعات، مسئله فرهنگی و دیگری مسئله اقتصاد است. باید برای اجرای این مسایل راهکارهای دقیقی را انتخاب کنیم که ‌چهار نکته ‌هوشمندسازی،‌ شفاف سازی، ‌مردمی سازی و کارآمدسازی در آن نهفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دولت و مجلس تلاش های زیادی برای حل مشکلات مردم صورت گرفته است،‌ اما این تلاش ها را کافی ندانست و تصریح کرد:‌ با همه این تلاش ها هنوز مردم از ما راضی نیستند، در بسیاری از حوزه ها پاسخ قانع کننده ای به مردم نداریم. از این رو برخی در این خصوص احساس بن بست و ناامیدی می کنند،‌ در حالی که این سناریو توسط دشمنان از خارج و داخل طراحی و پیگیری می شود.

وی به برخی از اقدامات انجام شده در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ از جمله این اقدامات، ‌اولویت دهی به محرومیت زدایی و اشتغال‌زایی است. توسعه راه های روستایی،‌ رفع کمبود آب شرب و کشاورزی در روستاهای محروم، توجه به خانه های بهداشتی، بیمه رایگان سه دهک اول، توجه به بازنشستگان، رتبه بندی معلمان، تصویب قانون جهش تولید مسکن،‌ تصویب مالیات بر خانه‌های خالی، تصویب قانون ساخت مسکن،‌ کنترل قوانین اجاره،‌ توجه به تولید دانش بنیان است که برخی از آن‌ها مصوب و برخی دیگر در حال پیگیری است.

قالیباف در خصوص اهمیت جهاد تبیین گفت: در حوزه جهاد تبیین باید مردم را آگاه کنیم و آگاهی بخشی به مردم بسیار مهم است. در اولین اقدام باید مردم را با حقوق خودشان آشنا کنیم؛ وقتی با حقوق آشنا شدند،‌ آرامش می گیرند و به وظایف خودشان به خوبی عمل خواهند کرد.

وی ‌اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه اجتماعی دانست و تصریح کرد: وقتی ‌اعتمادسازی صورت گرفت، مردم در همه عرصه‌ها، مشارکت حداکثری را رقم می زنند؛‌ از این رو کارها روی زمین نمی مانند و مردم خودشان برای حل مشکلات به میدان می آیند و از سوی دیگر مشکل نظام اداری و بروکراسی هم برطرف خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ مردم را ستون مهم نظام و انقلاب دانست و ادامه داد: باید از مردم در همه حوزه ها کمک بگیریم و باید مردم در کارهای موثر، حضور داشته باشند. وقتی مشارکت مردمی اتفاق بیفتد، ‌یقین بدانید پیشرفت و توسعه هم صورت می گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
24
عجب! تحریم ها که از نظر شماها کاغذ پاره بود !؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین