کد خبر: ۷۸۴۲۳۰
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کیفیت پایین خودرو‌ها باعث هدر رفت سالانه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بنزین می‌شود
با وجود آنکه صنعت خودروسازی سالانه صد‌ها هزار میلیارد به اقتصاد تورم زده کشور زیان وارد می‌کند، اما این صنعت با پناه گرفتن پشت مبحث اشتغالزایی مدعی است که بیش از یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرده‌اند. با احتساب این ارقام، در صورت تعطیل شدن این دو خودروساز، سالانه تنها از محل عدم هدر رفت بنزین و کاهش تصادفات، هزینه‌های درمان و فساد ناشی از این صنعت، می‌توان انتظار داشت بیش از ۱ میلیون میلیارد صرفه جویی برای کشور ایجاد شود.
آفتاب‌‌نیوز :

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به تازگی اعلام کرده است، نبود دانش روز در خودروسازی، باعث هدررفت روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است. این عدد برابر است با سالانه ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین که از بین می‌رود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ با احتساب قیمت روز این محصول، کیفیت پایین خودرو‌ها باعث هدر رفت سالانه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بنزین در کشور می‌شود.

بر اساس آمار‌های رسمی قریب ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات ۱۰ سال اخیر ایران کشته شده‌اند و بیش از ۳ میلیون نفر نیز مجروع از این رخداد‌های جادهوای بر جای مانده است.

تنها در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶ هزار و ۷۷۸ کشته و ۳۱۷ هزار مصدوم به دلیل تصادفات جاده‌ای ثبت شده است. آذری از جمله نمایندگانی است که خودروسازان را در ۹۰ درصد تصادفات مقصر دانسته است.

رئیس پلیس راهور نیز گفته است: فقط در یکی از پارکینگ‌های خودرو‌های تصادفاتی، ۱۰۷ دستگاه خودرو وجود داشت، از میان این ۱۰۷ دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشده بود. به گفته پلیس ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای توسط خودرو‌های سواری غالباً پرتیراژ رقم می‌خورد.

برخی کارشناسان رسمی نیز کیفیت بسیار پایین خودر‌های داخلی را مقصر ۵۰ درصد تصادفات کشور برشمرده‌اند.

با این عدد و با اعتصاب نرخ روز دیه، بدون احتساب هزینه‌های درمان، فقدان نان آور و معیشت خانواده‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تصادفات، سهم ریالی خودروسازان تنها از ۱۰۰ هزار کشته سال‌های اخیر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. این عدد بدون احتساب ۳ میلیون مجروع تصادفات در نظر گرفته شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به آسیب شناسی وضعیت مالی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا پرداخت و اعلام کرد، این دو خودروساز ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. برخی کارشناسان این عدد را حاصل فرایند‌های حسابداری می‌دانند و زیان انباشته این دو خودرو ساز را بسیار بیشتر از این ارقام برآورد می‌‎کنند.

فساد گسترده، زد و بند با قطعه سازان و مدیران سیاسی و آقازاده ها، خودروسازی را به باتلاقی از ناکارآمدی و مفاسد تبدیل کرده است.

ترکیه علی رغم دارا بودن صنعت قطعه سازی قوی و صادرات ۲۵ میلیارد دلاری قطعات خودرو به آلمان و دیگر کشورها، تا سال ۲۰۱۹ خودرو ملی تولید نکرد و تنها پس از تکوین این صنعت، خودرو تاگ TOGG) را در این سال عرضه کرد.

در ایران بر عکس این کشورها، بنیاد‌های خصولتی مانند ستاد اجرایی امام (ره) و نهاد‌های دولتی مانند صمت نقش عمده‌ای در خودروسازی ایفا می‌کنند و بر اساس قانونی نانوشته، بخش خصوصی واقعی از ورود به این عرصه منع شده است.

با وجود آنکه صنعت خودروسازی سالانه صد‌ها هزار میلیارد به اقتصاد تورم زده کشور زیان وارد می‌کند، اما این صنعت با پناه گرفتن پشت مبحث اشتغالزایی مدعی است که بیش از یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرده‌اند.

این در حالی است که صنایع جانبی مانند قالب سازی، رنگ و رزین و حتی تعمیرات خودرو نیز توسط مدیران دو خودروساز بزرگ، جزء آمار ۵۰۰ هزار نفری اشتغال غیرمستقیم این صنعت عنوان می‌شود، در حالی که این مشاغل در بسیاری از کشور‌ها وجود دارد و در صورت عدم وجود خودروسازی نیز قادر به ادامه حیات است.

با احتساب این ارقام، در صورت تعطیل شدن این دو خودروساز، سالانه تنها از محل عدم هدر رفت بنزین و کاهش تصادفات، هزینه‌های درمان و فساد ناشی از این صنعت، می‌توان انتظار داشت بیش از ۱ میلیون میلیارد صرفه جویی برای کشور ایجاد شود.

با این عدد می‌توان اشتغالی دو برابر خودروسازی ایجاد کرد و همچنین برای توسعه صنعت قطعه سازی صادرات آن (مشابه مدل ترکیه) برنامه ریزی کرد.

علی رغم تمام این وقایع به گفته منتقدان، اکوسیستمی از مدیران ذینفوذ دولتی حول این صنعت شکل گرفته است که در نهایت مانع ایجاد هر تغییری به نفع مردم خواهند شد.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۳۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
1
50
خوب تعطیشون کنیم ، مقداری از این پولو بعنوان حقوق بازنشستگی به نیروهای بیکار شده بدیم ، بقیه اون رو در زمینه زیرساختها و فن آوری سرمایه گذاری و مایملک دو شرکت رو به بخش خصوصی مشارکت کننده با قطبهای تولید خودرو جهانی بفروشیم .و مطمئن باشید ما جای کره جنوبی رو در کوتاه مدت خواهیم گرفت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
62
پیشنهاد مدیر عامل شرکت پخش منطقی و عقلانی است.
شرکت های خودرو سازی داخلی توان ساخت خودروی با کیفیت و مصرف سوخت کم و قیمت مناسب را ندارند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
54
تعطیل کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
1
45
قطعه سازی وصادرات آن بهترین راه است
0/05a
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
47
همین خودروسازای داخلی باعث و بانی گمرکی سنگین واردات خودرو هستن، اگه اینا نباشن خودروهای لوکس با قیمت همین حلبی های ساخت داخل به دست مردم میرسه
منطقی
|
United States of America
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
35
یکی بگه کی باید اینکار را بکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
32
حداقل واردات خودرو را آزاد کنید خود به‌ خود این دو خودرو ساز تعطیل خواهند شد و یا ارتقا کیفیت می‌دهند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
1
30
همه پول زا بدهید به ایران خودرو
وتعطیلش کنید
جان یک هموطن هم نجات پیدا کند از همه اون پولها بیشتر ارزش دارد
گو اینکه جان هزارها هموطن حفط می شود
من پژو پارس سال صفر گرفتم تو ترافیک صدی ۱۵ لیتر مصرف داره که شرکت گفت طبیعی است در صورتیکه تویوتا پریوس صدی صفر در ترافیک مصرف دارد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
1
23
من پژو پارس سال صفر گرفتم تو ترافیک صدی ۱۵ لیتر مصرف داره که شرکت گفت طبیعی است در صورتیکه تویوتا پریوس صدی صفر در ترافیک مصرف دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
عزیز تویوتا پریوس هیبریدیه ....
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
دادا بخاطر بنزین بی کیفیت ما هم هست، توش هم هوا داره هم آب
فرید
| Canada |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
عزیز ناشناس، نکته رو نگرفتی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
پژو فرانسه خائنانه این پلت فرم را به ایران انداخت که ایران وابسته به واردات بنزین در دهه هشتاد بشود در راستای فشار سیاسی به ایران و ...
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
1
21
لطفا این متن را پرینت بگیرید و بالای نامه بنویسید خیلی خیلی فوق محرمانه مخاطب نامه را ... قرار بدهید و موضوع نامه را گزارش وضعیت خودرو سازهای ایران و خروجی آن بنویسید. رونوشت نامه را شورای عالی امنیت ملی جهت طرح در سران قوا بعنوان موضوع فوق اضطراری امنیتی مرقوم بفرمایید . با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
32
با این مبلغ هدر رفت می توان
2 میلیون شغل ایجاد کرد
2 میلیون دستگاه خانه ساخت
هزاران هکتار کویر را از بین برد و کشاورزی ایجاد کرد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
2
38
اخرعاقبت مال غصبی ونامشروع میشه همین دیگه.برادران خیامی اه نفرین شان پشت سرماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
این بهترین و کاملترین کامنتی بود که خوندم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
19
وقتی مثلا دلسوزان می‌دانند و ادامه می‌دهند، یعنی ...
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
15
واقعا جای تعجب بسیار فراوان وجود داره که چرا دولت هیچ اقدامی برای برخورد با مافیای خودروسازی که دارن چنین خیانت و جنایت بزرگی رو در حق مردم مظلوم ایران میکنند انجام نمیده! اصلا این مافیای خودرو که میگن کیا هستن؟ و این همه قدرت رو از کجا آوردند که مطلقا هیچ کس در ایران جرات و شجاعت در افتادن باهاشون رو نداره؟؟؟
پاسخ ها
میدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
میدانم که میدانی!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
11
واقعا تعطیل کنید.
محصولاتشان که خارجیه!
از خود سازنده خارجی با نصف همین قیمت‌ها خریداری می‌شود!!!
کمرگ هم دشمن آسایش مردم شده.
ضيا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
10
عجب مملکتی داریم این همه کارشناس داریم که لالای بلدن ولی خوابش ون نمی بره من نمیدونم اینا این همه پول چیکارش می کنن هر جوری خرج کنی تموم نمیشه لامصب یه کاری نمی کنن که باعث افتخار کشور مون باشه ... بی قیرتا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
8
کی میتونه تعطیلشون کنه هیچکس
حاتمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
11
خسارات زیست محیطی را هم اضافه کنید ..
ناشناس
|
Denmark
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
1
8
خودروساز تقصیری نداره هرمبلقی که بابت فروش میگیرند باید پنجاه پنج درصدرش رو بدن به ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
1
10
مهم اینه که سهم بعضیها برسد بقیه اش شعره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
0
9
یعنی 33 میلیارد دلار ؟
ناشناس
|
Sweden
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
0
12
ايران خودرو تعطيل بشه به نفع كل ايرانه ، با اين مبلغ كارگران ميتونن بشينن خونه و حقوقشان رو دريافت كنن و دست دزدان حداقل از اين طريق كوتاه ميشه ، ولي بعيد ميدونم كه اين اتفاق بيفته...
جلال مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
1
6
ما ایرانی ها عادت داریم دنبال اسان ترین راه می رویم نه درست ترین راه .زمان مدیریت خیامی خودرو پیکان اجازه تردد در جاده اروپا را نداشت یعنی ان موقع هم مشگلات بود .الان مذیریت ناکارامد ودولتی محصولات این شرکت هارا به این روز انداخته است.اگر قطعه سازان و مدیران کار بلد امور را در دست بگیرند . یقین دارم کیفیت محصول ارتقا می یابد
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
0
8
پشت صحنه این مافیا فقط ...هست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
0
4
من موافقم... ...
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
1
12
خدایا بحق سیدالشهدا ما را از دست ایران خودرو و سایپا نجات بده .
فرامرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
4
سلام بنظر من اخراج تمام مدیرانی که باند ایجاد کرده و اکثرا قدیمی هستند تنها راه چاره است البته بازخرید سنوات و بازنشستگی هم باید بدهند
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
5
ما سالها پیش این پیشنهاد را دادیم اما افرادی در نظام هستند که از تولید داخلی حمایت می کنند و زمانیکه جای مسافرت می کنند یا داخل تهران گشت و گذار می کنند از خودروهای خارجی استفاده می کنند نه به آن شوری شور نه به آن بی نمکی .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین