کد خبر: ۷۸۴۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱

گره وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی باز می‌شود؟

وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی در گیر و دار قول‌ها و جلسات و پیگیری‌ها گرفتار شده و اگرچه معاون بنیاد مسکن از موافقت دولت با پرداخت این تسهیلات خبر داده اما شواهد و قرائن، چراغ سبز مسئولان بودجه‌ریزی را نشان نمی‌دهد. نیکزاد ـ رییس بنیاد مسکن چند روز قبل گفت که سیستم بانکی فقط منتظر یک ضمانت‌نامه ساده از سازمان برنامه و بودجه است تا کار روستاییان راه بیفتد.
گره وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی باز می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

با وجود پیگیری‌های مکرر مسئولان و قول‌هایی که داده شده هنوز تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد شکل اجرایی به خود نگرفته است. جدیدترین نظر در این زمینه توسط مجید جودی ـ معاون امور بازسازی بنیاد مسکن بیان شده که در گفت‌وگو با پایگان خبری وزارت راه و شهرسازی به موافقت دولت با پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی اشاره کرده و توضیحات بیشتری نداده است.

چند روز قبل هم اکبر نیکزاد ـ رییس بنیاد مسکن گفت که معاون اول رییس‌جمهور قول حل مساله‌ی وام مسکن روستایی را داده اما هنوز پرداخت تسهیلات شکل اجرایی به خود نگرفته است. بنا به گفته نیکزاد، قبل از آن هم رییس‌جمهور ده‌ها بار دستورات لازم را برای پرداخت این وام صادر کرده بود.

سازمان برنامه و بودجه باید با پرداخت ضمانت‌نامه مابه‌التفاوت ۱۳ درصدی سود این تسهیلات موافقت کند که رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. سازمان برنامه ظاهرا این رقم را در افزایش پایه پولی موثر می‌داند و پیشنهاد داده که منابع تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی از طریق صندوق ملی مسکن تامین شود. این در حالی است که یک سال از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن می‌گذرد و با وجود تکالیف مبنی بر تشکیل صندوق ملی مسکن سه ماه پس از تصویب قانون، منابع مالیاتی چندانی در این صندوق وجود ندارد. دولت هم پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق را محقق نکرده است.

چند روز قبل بود که اکبر نیکزاد ـ رییس بنیاد مسکن با لحنی گلایه‌آمیز در جمع خبرنگاران از تعلل در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی انتقاد کرد و گفت: طرف حساب مسئولان سازمان برنامه، مردم روستاها هستند. استدلال مسئولان این است که تسهیلات روستایی پایه پولی را بالا می‌برد. وام را پرداخت نکردند، پایه پولی هم بالا رفت. اگر تسهیلات پرداخت می‌شد و پایه پولی افزایش می‌یافت حداقل این مزیت را داشت که به روستاییان تسهیلات داده‌ایم.

نیکزاد با اشاره به جلساتی که با بانک مرکزی در این زمینه برگزار شده است گفت: چندین ساعت وقت گذاشته شد به دوستان گفتم راه نیفتادن صندوق ملی مسکن، مشکل روستاییان نیست. مشکل ما مسئولان است. بانک گفت ما تسلیم شدیم سازمان برنامه و بودجه یک نامه بزند که مابه‌التفاوت نرخ سود را پرداخت می‌کند مثل سال‌های گذشته تا کار روستاییان راه بیفتد. این کار ساده‌ای است اما عوارض منفی انجام ندادنش سنگین است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین