یک مطالعه جدید پس از بررسی تأثیر ۷ بازی محبوب بر روی ۳۹۰۰۰ نفر که نقطه قوت نمونه مورد مطالعه هستند، تأیید کرد که انجام مداوم بازیهای ویدیویی برای مدت طولانی بر سلامت روان بازیکنان تأثیر نمیگذارد.
این مطالعه که توسط گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد در مجله "Royal Society Open Science" منتشر شده، نشان داد که هیچ رابطهای بین بازیهای ویدیویی و سلامت انسان وجود ندارد، به خصوص که تیم تحقیقاتی با گروهی از ناشران و توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی برای کشف حقیقت این رابطه همکاری کرده است.
این مطالعه بر اساس یک نمونه تحقیقاتی شامل ۳۹۰۰۰ نفر انجام شد، به طوری که هر یک از آنها حداقل یکی از ۷ بازیها محبوب اعم از Animal Crossing: New Horizons، Apex Legends، Eve Online، Forza Horizon ۴، Gran Tursimo Sport، را بازی کرده اند.
ناشران بازی اطلاعات بازیکنان را در یک دوره ۶ هفتهای ارسال کردند و سپس تیم تحقیقاتی شرکت کنندگان در مطالعه را در یک دوره سه هفتهای بررسی کردند.
با کمک ناشران بازی، تیم تحقیقاتی توانسته است برخی از متغیرهای مهم برای مطالعه، مانند زمان صرف شده توسط بازیکنان در مطالعه در هر بازی را به دقت تعیین کند و به این ترتیب تیم تحقیقاتی منبع معتبر و دقیقی برای آن داده ها، بدون تکیه بر حافظه خود بازیکن دارد.
تعیین تأثیر بازیها بر سلامت بازیکنان بر اساس دو ابزار است، اولی تعیین تجربه احساسی که بازیکنان در حین انجام بازیهای ویدیویی تجربه میکنند، اعم از تجربه ترسناک، شاد یا استرس زا و دومین ابزار به مقیاس ثبات روانشناختی بستگی دارد. مقیاس ثبات روانشناختی بر پاسخ پاسخگویان در رابطه با رضایت از زندگی خود در وضعیت فعلی مبتنی است.
تیم تحقیقاتی همچنین نظرات پاسخدهندگان را در مورد تجربهشان در بازیهای خاص، مانند میزان احساس استقلال در تصمیمگیری برای انتخاب یک بازی بر بازی دیگر، بررسی کردند.
این مطالعه به این نتیجه رسید که گذراندن زمان طولانی یا کوتاه با بازیهای ویدیویی تأثیرات مثبت یا منفی بر سلامت جسمی، روانی و روحی افراد بر جای نمیگذارد و وضعیت روانی افراد تعیینکننده زمان صرف بازیهای ویدیوئی نیست.
نویسندگان این مطالعه بیان کردند که هر نقشی که بازیهای ویدیوئی بر کیفیت زندگی انسان ایفا میکنند، بسیار ناچیز است و بازیکنان باید ۱۰ ساعت در روز بازی کنند تا این تأثیر را به میزان قابل توجهی احساس کنند.
اما این مطالعه همچنین تعدادی شواهد پیدا کرد که ثابت میکند انگیزه بازیکنان برای تجربه بازیهای ویدیویی ممکن است تأثیر واضحی بر ایمنی سلامت آنها داشته باشد.