کد خبر: ۷۸۵۷۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
قهرمانپور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی:

دست ایران پای میز مذاکرات پُر شد/ غرب را وادار به امتیازدهی کردیم

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت:در حال حاضر که مذاکرات به نوعی به بن‌بست رسیده و طرف غرب حاضر نیست امتیازاتی که مدنظر ایران است را بدهد، جمهوری اسلامی هم بنا بر سیاست قدیمی خود سعی می‌کند از طریق پیشرفت‌های فنی، غرب را وادار به امتیازدهی کند.
دست ایران پای میز مذاکرات پُر شد/ غرب را وادار به امتیازدهی کردیم
آفتاب‌‌نیوز :

رحمان قهرمانپور در مورد راه‌اندازی و تزریق گاز صدها سانتریفیوژهای جدید از سوی ایران گفت: موضوع نصب سانتریفیوژها همواره از گذشته مورد بحث بوده و رسیدن به ۱۹۰ هزار سو از قبل هدف جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا افزود: کلمه «سو» مخفف SWU و به معنای واحد کاری مجزا است. به عنوان مثال یک سانتریفیوژ P۱ اگر در سال یک کیلو اورانیوم ۴ درصد تولید کند، می‌گویند کارآمدی یا توان آن یک سو است ۱۹۰ هزار سو یعنی اگر ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ P۱ داشته باشیم و یک سال کار کند، ۱۹۰ هزار کیلو اورانیوم تولید شود.

قهرمانپور بیان کرد: هر چقدر سانتریفیوژ پیشرفته‌تر باشد یعنی P۲، P۳ تا IR۹ که ایران درست کرده، میزان تولید اورانیوم بیشتر می‌شود در نتیجه زمان مورد نیاز برای غنی‌سازی موردنظر کمتر می‌شود. به عبارت ساده‌تر هر چقدر یک کشور سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری داشته باشد زمان دستیابی به اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد یا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: دلیل اقدام ایران در راه‌اندازی سانتریفیوژها این است که ایران از ابتدای پرونده هسته‌ای پیشرفت فنی و تکنیکی در حوزه هسته‌ای را به عنوان یکی از ابزارهای چانه‌زنی خود استفاده کرده است و این روندی بوده که علیرغم تغییر دولت‌ها همواره ادامه داشته است.

تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: به عنوان مثال به موازات ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته که از سانتریفیوژ P۱ آغاز شد و بعد IR۱، IR۲، IR۳، IR۴ و اکنون که به IR۹ رسیده‌ایم ایران در سایر حوزه‌ها مانند درجه غنی‌سازی، تولید صفحه فلزی اورانیوم، تولید آب سنگین هم پیشرفت‌های خوبی انجام داده است و این کار بخشی از استراتژی کلی جمهوری اسلامی ایران است.

قهرمانپور گفت: اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی در تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم به ۵۰۰ دستگاه سانتریفیوژ و از نوع IR۶ این است که طرف مقابل از تحریم‌ها به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده می‌کند و ایران هم متقابلا از پیشرفت‌های فنی به عنوان همین ابزار استفاده می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر که مذاکرات به نوعی به بن بست رسیده و طرف غرب حاضر نیست امتیازاتی که مدنظر ایران است را بدهد، جمهوری اسلامی هم بنا بر سیاست قدیمی خود سعی می‌کند از طریق پیشرفت‌های فنی، غرب را وادار به امتیازدهی کند.

قهرمانپور خاطرنشان کرد: بنابراین اقدام ایران در راه‌اندازی صدها سانتریفیوژهای جدید در واکنش به تحریم آمریکا علیه ۶ شرکت چینی و چند کشور دیگر به دلیل خرید نفت از ایران بوده است. واکنش ایران به اینگونه اقدامات آمریکا همان استراتژی تقویت توانایی فنی خود بوده است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین