آفتابنیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی از توزیع کارت هوشمند سلامت بین بیمه شدگان تامین اجتماعی تا پایان سال جاری خبر داد.
به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب،به نقل از روابط عمومی وزارت رفاه، محسن احمدی با تاکید بر این که ظهور کارت هوشمند، تحول مهمی در ساختار سیستمهای ارائه دهنده خدمات ایجاد کرده و متناسب با آن رویکرد جدیدی در سازمانهای ارائه دهنده خدمات به وجود آورده است، تصریح کرد: «با اجرای پایلوت موفق این طرح در برخی استانها تا پایان امسال این کارت به دست تمامی بیمه شدگان تامین اجتماعی میرسد تا در سال آینده با مراجعه به پزشک با استفاده از این کارت از خدمات درمانی بهرهمند شوند و بدین ترتیب مشکل تمدید دفترچههای درمان بیمه شدگان که هزینههایی نیز برای سازمان تامین اجتماعی در بردارد رفع خواهد شد».
وی با اشاره به دیگر مزایای ارائه کارت هوشمند سلامت خاطرنشان کرد: «با صدور این کارت دیگر نیازی نیست بیمه شده برای تمدید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کند، بلکه با واریز وجه، این کارت شارژ میشود. از سوی دیگر مراکز درمانی طرف قرارداد نیز میتوانند طی یک روز 70 درصد هزینه نسخههای بیماران را دریافت و بقیه آن طی مدت زمان کوتاهی به آنها پرداخت میشود».
سخنگوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی تاکید کرد: «کارت هوشمند طراحی شده در سازمان تامین اجتماعی، این قابلیت را دارد که به عنوان کارت هویتی بیمه شده تلقی شود و در صورت هماهنگی با سایر سازمانها، میتوان از کارت هوشمند سلامت به عنوان کارت اعتباری استفاده کرد».
وی افزود: «روشهای مختلفی برای صدور و تحویل کارت هوشمند برای بیمهشدگان در نظر گرفته شده است که شامل روشهایی چون صدور متمرکز از طریق ارسال فرمهای کاغذی توسط بیمه شده و دریافت پستی کارت، صدور خویش فرما از طریق ثبت نام اینترنتی بیمه شده و دریافت کارت از مراکز مشخص و صدور غیرمتمرکز از طریق ثبت نام کارگاهی و دریافت کارت از کارفرماست».
مشاور وزیر رفاه و تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: «در این سیستم سخت افزار و نرم افزارهایی در نظر گرفته شده است تا با قرار گرفتن در مراکز درمانی (مطب، داروخانه و ...) توانایی خواندن کارت هوشمند را داشته باشد و آن دسته از پزشکان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی که توان یا تمایل استفاده از نرم افزارهای رایانهای را ندارند از این دستگاه برای تشخیص هویت بیمه شده استفاده میکنند، چرا که در این حالت، دستگاه کاملا خودکار عمل میکند و تنها نیاز به اتصال به برق دارد».
احمدی بیان کرد: «سایر پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی که تمایل و دانش استفاده از فناوریهای نوین را دارند میتوانند با استفاده از این دستگاه اقدام به صدور الکترونیکی نسخه کرده و از مزایای متعدد آن از جمله امنیت اطلاعات، اطمینان از صحت و دقت در انجام دستورهای پزشک، دسترسی به سوابق بیمار، پرداخت مطمئن و سریع حقالزحمه و قابلیتهای متعدد دیگر بهرهمند شوند».
سخنگوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی تصریح کرد: «در طراحی نظام اطلاعاتی مربوط به کارت هوشمند سلامت، امکان هماهنگی آن با طرح پزشک خانواده مورد توجه قرار گرفته و پیشبینی های لازم در این زمینه صورت گرفته است و در صورت اجرای کامل طرح پزشک خانواده این کارتها امکان استفاده در این طرح را خواهند داشت».
احمدی در پایان تاکید کرد: «کلیه عملیات طراحی و اجرای این طرح توسط یکی از شرکتهای وابسته به سازمان تامین اجتماعی انجام شده است».