کد خبر: ۷۸۶۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
ابراز امیدواری اتحادیه اروپا برای حصول سریع نتیجه در مذاکرات وین

اروپا: همه گزینه ها به پایان رسید؛ امیدواریم هرچه زودتر به توافق برسبم

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین خیلی زود به حصول توافقی درخصوص احیای برجام منجر شود.
اروپا: همه گزینه ها به پایان رسید؛ امیدواریم هرچه زودتر به توافق برسبم
آفتاب‌‌نیوز :

پیتر استانو سخنگوی سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا در نشست خبری روزانه کمیسیون اروپا گفت که امیدوار است مذاکرات وین خیلی زود به حصول توافقی بر سر احیای توافق با ایران بینجامد، چراکه از نظر او تمام گزینه‌ها به پایان رسیده است.

به گزارش آناتولی، استانو گفت: اکنون زمان تلاش نهایی برای بحث درباره پیشنهاد اخیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اتخاذ یک تصمیم‌ سیاسی روشن و قاطع فرارسیده است.

وی تصریح کرد: مذاکرات وین روی دستیابی به یک تفاهم بر اساس متن پیشنهادی بورل متمرکز است و هیات اتحادیه اروپا در حال تسهیل مذاکرات نزدیک میان مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و آمریکا است.

این مقام اتحادیه اروپا افزود: پس از نزدیک به دو سال مذاکرات فشردهف فضا برای سازش بیشتر در جهت توافق بیشتر پایان یافته است. امیدواریم که خیلی زود به نتیجه دست یابیم.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام روز پنج‌شنبه در وین، پایتخت اتریش آغاز شد و صبح روز جمعه این رایزنی‌ها با برگزاری دیدار دوجانبه‌ای میان علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و میخائیل اولیانوف رییس هیأت مذاکره‌کننده فدراسیون روسیه ادامه یافت.

مذاکرات ایران و 1+4 در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنج‌شنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفت‌وگوهای مستقیم از سر گرفته شد.

ایران و آمریکا آخرین بار با حضور نماینده اتحادیه اروپا در دوحه پایتخت قطر با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.

رایزنی‌ها و تماس‌ها در این مدت به صورت تلفنی و مکتوب میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انجام شده است و گفته می‌شود در این دور از مذاکرات پیشنهاد و ایده‌ای از نماینده اتحادیه اروپا به ویژه روی میز قرار دارد.

بر خلاف ادعای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه ایران تمایلی جهت نهایی کردن توافق نشان نداده است، اما در ماه‌های گذشته، چه در مکاتبات و تماس‌های غیرحضوری با هماهنگ‌کننده و چه در سفرهای وی به تهران و چه در جریان نشست دوحه، هیأت ایرانی در مورد موضوعات باقی‌مانده با رویکردی سازنده و رو به جلو حاضر بوده است.

در واقع حل‌نشدن برخی موضوعات ناشی از عدم تصمیم‌گیری آمریکا و اصرار دولت این کشور بر مواضعی بوده است که خواسته‌های اصولی ایران را که مبتنی بر برجام است، تأمین نمی‌کند.

هوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز در رابطه با ازسرگیری مذاکرات وین گفت: پکنبه طور قاطع به حفظ برجام متعهد است و از ازسرگیری مذاکرات وین استقبال می‌کند. این حاصل تلاش های متمرکز تمامی طرفین بوده و با انتظارات جامعه بین‌المللی همسو می‌باشد.

وی ادامه داد: با ازسرگیری مذاکرات، فرصت جدیدی برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد. ما امیدواریم که تمامی طرفین بتوانند از این فرصت استفاده کرده، تلاش‌ها را دو برابر کنند و از خود حسن نیت و انعطاف‌پذیری نشان دهند تا هر چه سریع‌تر به راه‌حلی برای مشکلات برجسته دست یابیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین گفت: آمریکا کشوری است که بحران هسته‌ای ایران را آغاز کرد. واشنگتن باید به طور کامل اشتباهاتش را جبران کند و به طور فعال به نگرانی‌های معقول ایران پاسخ دهد تا نتیجه‌ای از مذاکرات حاصل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین