کامبیز برادرانی اظهار داشت: این هشتمین یوزی است که در یک دهه اخیر در کشور بر اثر تصادف از بین رفته است.
وی با بیان اینکه این یوز تلف شده نگون بخت، نابالغ بوده است افزود: بر اساس شناسایی خالها توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی احتمالا از افراد شناسایی شده منطقه توران نبوده است.
این پژوهشگر حیات وحش با اشاره به اینکه به دلیل له شدگی ناحیه زیر دم حیوان، شناسایی جنسیت هنوز ممکن نیست تصریح کرد: بنا به گزارش رسیده محل تصادف از سمت تهران به مشهد، بعد از میامی در فاصله ۱۵ کیلومتری فنسی است که برای کنترل تصادفات جادهای یوزها در محل کشیده شده است.
برادرانی عنوان کرد: فنسکشیها مسیرهایی که یوز از آن عبور کرده و وارد جاده میشود را مسدود میکند و در واقع یوز را به روگذرها (پل) و زیرگذرهایی که وجود دارد، هدایت میکند و این همان کاری است که در همه دنیا پیشبینی و برای جلوگیری از تلفات جادهای حیات وحش پیشنهاد میشود.
وی اضافه کرد: البته در برخی کشورها دیوار را مناسبتر میدانند؛ چرا که برخی حیوانات توانایی دیدن فنس را ندارند و ممکن است با آن برخورد کنند و متخصصان حیات وحش و محیط زیست طبیعی به همین خاطر دیوار را پیشنهاد میدهند که البته دیوارکشی نیز باعث تخریب منظر جاده میشود.
این فعال محیط زیست افزود: به عنوان پیشنهادی بینابینی میتوان در طراحی فنس به شکلی عمل شود که با استفاده از رنگهایی جلب توجه کرده و مانع برخورد حیوانات با آن شوند.
برادرانی با بیان اینکه محدوده فنس کشی شده موجود در محور میامی به کاهک و عباس آباد نیز ناقص است عنوان کرد: از کل این مسیر پر خطر، فقط چهار کیلومتر در هر طرف جاده فنس کشی شده و بخشهایی از این فنس کشی ناقص و محدود هم دزدیده شده است.
وی با تأکید بر اینکه فنس کشی بدون حفاظت و در معرض خطر سرقت و فاقد روگذر و زیرگذر مناسب برای عبور و جابجایی حیات وحش به دو طرف جاده، فایدهای ندارد بیان کرد: بهتر است فنسهای باقی مانده در حاشیه جاده در محدودهی کریدور جمعآوری شوند و نورانی کردن کل مسیر پر خطر کریدور با سیستم روشنایی قوی و پرنور برای جابجایی یوزها بین دو طرف جاده و البته اعمال محدویت سرعت با نصب دوربینهای کنترل سرعت و ثبت میانگین در کل مسیر پر خطر کریدورهای عبوری یوزها با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت به عنوان راهکار جایگزین در کوتاه مدت اجرایی شود.
این پژوهشگر حیات وحش با بیان اینکه رانندگان فقط وقتی به دوربین کنترل سرعت نزدیک میشوند سرعت محدود و مطمئنه را رعایت کرده بعد از عبور از دوربین با سرعت بسیار زیاد به مسیر خود ادامه میدهند خاطرنشان کرد: به همین علت باید در کل مسیر ۴۰ کیلومتری پر خطر کریدور یوز آسیایی محدودیت سرعت اعمال شود.
اخیرا در محور میامی-عباسآباد در استان سمنان یک فرد یوز بر اثر تصادف جادهای تلف شد.
بیشتر تلفات حیات وحش به ویژه یوز آسیایی در استان سمنان، در ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر مسیر پر خطر کریدور یوز آسیایی از خارتوران در جنوب جاده به منطقه میاندشت در شمال جاده رخ داده است.