کد خبر: ۷۸۶۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور تعلیق شد/ تردد در آزادراه‌ها با چه نرخی انجام می‌شود؟

در حالی هفته گذشته انتشار خبر افزایش ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی عوارض آزادراه‌ها، بخش حمل‌ونقل کشور را وارد شوک عجیبی کرده بود، اما در نشستی ویژه نرخ‌های جدید تعلیق شد.
نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور تعلیق شد/ تردد در آزادراه‌ها با چه نرخی انجام می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته نرخ جدید عوارض عبور وسایل نقلیه از آزادراه‌های مشارکتی (بخش خصوصی) را برای سال ۱۴۰۱ ابلاغ کرد که براساس آن، در صورتی که خودروهای عبوری تا ۷ روز پس از تردد از آزادراه‌ها نرخ عوارض را پرداخت نکنند، مشمول عوارض پلکانی می‌شدند.

براساس این ابلاغیه، آزادراه زنجان – تبریز میزان افزایش عوارض ۴۰ درصد، آزادراه کاشان – اصفهان ۱۰۱ درصد، آزادراه تهران- پردیس ۲۴.۴ درصد، آزادراه تهران شمال ۱۸.۹ درصد و آزادراه همت - کرج ۳۵ درصد داشتند.

این تغییر نرخ عوارض به شدت بخش حمل‌ونقل کشور را به شوک فرو برد و این در شرایطی بود که حتی صحبت از افزایش پلکانی عوارض در صورت عدم پرداخت تا ۷ روز هم شده بود.

درخواست بهره‌برداران آزادراهی برای افزایش نرخ عوارض

در همین خصوص عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عنوان کرده بود: طبق ماده ۳۴ آیین‌نامه اجرایی قانون احداث آزادراه‌های کشور، سالانه باید نرخ عوارض آزادراهی به‌روز شود اما ابلاغ قبلی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی مربوط به سال ۱۳۹۹ بود و در سال گذشته این اتفاق نیفتاد.

او توضیح داده بود: بهره‌برداران آزادراهی پیش از این نیز درخواست‌هایی برای افزایش نرخ عوارض داشتند؛ چراکه آنها بخش خصوصی هستند که بازگشت سرمایه خود را از طریق همین عوارض دریافتی برنامه‌ریزی می‌کنند و با بالارفتن هزینه نگهداری آزادراه‌ها و مدل مالی‌ای که بین بهره‌برداران و شرکت ساخت به عنوان قرارداد امضا شده است، به گونه‌ای است که باید سرمایه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احداث آزادراه‌های کشور در طول بازه زمانی مشخص به آنها بازگردد و طبق قانون آنها می‌توانند تا ۱۵ درصد عوارض دریافتی از مردم را هزینه تعمیر و نگهداری آزادراه‌ها کنند و ۱۰ درصد آن را بابت هزینه بهره‌برداری از جمله حقوق و دستمزد پرسنلشان در این آزادراه‌ها برنامه‌ریزی کنند.

تعلیق افزایش عوارض آزادراهی

با این حال، هنوز چند روز از اجرای این ابلاغیه نگذشته بود که رییس شورای اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: تردد در آزادراه های کشوری به روال قبلی خواهد بود و از اعمال هرگونه افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی خودداری خواهد شد.

امین کیانی گفت: در پی برگزاری نشست ویژه برای بررسی نرخ های جدید عوارض آزادراه‌های کشور در ستاد وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر نرخ های جدید عوارض آزاد راه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه های کشور با نرخ های گذشته خواهد بود.

وی عنوان کرد: در این راستا مقرر شد در حال حاضر با نرخ های قبلی تردد از آزادراه های کشور انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین