کد خبر: ۷۸۶۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹

تغییر رویکرد نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا پس از خروج از افغانستان

یک سال پس از خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان، رئیس جمهوری و مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا کمتر در مورد مبارزه با تروریسم صحبت می‌کنند و آشکارا تمرکز خود را بر برجسته‌سازی تهدید‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی ناشی از تحرکات چین و روسیه قرار داده‌اند.
تغییر رویکرد نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا پس از خروج از افغانستان
آفتاب‌‌نیوز :

یک سال پس از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، رئیس جمهوری و مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا کمتر در مورد مبارزه با تروریسم صحبت می‌کنند و آشکارا تمرکز خود را بر برجسته‌سازی تهدیدهای سیاسی، اقتصادی و نظامی ناشی از تحرکات چین و روسیه قرار داده‌اند.

به گزارش یورونیوز، بر پایه همین رویکرد، چرخشی آرام در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آغاز شده که مطابق آن صدها ماموری که پیشتر در زمینه مبارزه با تروریسم فعالیت می‌کردند، وارد حوزه رصد تهدیدهای چین شده‌اند. چنان که دیوید کوهن، معاون آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چند هفته پیش تاکید کرد که اولویت اصلی سیا تلاش برای درک و مقابله با تهدیدهای پکن است.

ایالات متحده مدت‌هاست که از جاه طلبی‌های فزاینده پکن در عرصه سیاسی و اقتصادی نگران است. چین تریلیون‌ها دلار در زمینه علوم کوانتومی، هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده، کارزارهای جاسوسی سایبری به راه انداخته و این روزها نیز احتمال تهاجم نظامی این کشور به تایوان افزایش یافته است.

همزمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ایالات متحده را وادار به تلاش برای دستیابی به اطلاعات محرمانه از برنامه‌های جنگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، کرده است.

البته حامیان دولت بایدن معتقدند که ردیابی و کشتن ایمن الظواهری، رهبر القاعده نشان دهنده اشراف اطلاعاتی ایالات متحده در افغانستان بود ولی منتقدان می‌گویند این واقعیت که الظواهری در مرکز کابل و تحت حمایت آشکار طالبان زندگی می‌کرد، نشان دهنده ظهور دوباره گروه‌های افراطی در افغانستان است که آمریکا از درک به موقع این رخداد عاجز بوده است.

با این حال، چند منابع آگاه به آسوشیتدپرس گفته‌اند که کنگره آمریکا نهادهای اطلاعاتی این کشور را برای قرار دادن چین در اولویت فعالیت‌های خود تحت فشار گذاشته‌اند چرا که به باور گروهی از نمایندگان، ایالات متحده در چند سال گذشته بیش از حد بر مبارزه با تروریسم متمرکز بوده است.

همچنین این بحث مطرح است که تمرکز سازمان‌های اطلاعاتی بر عملیات ضدتروریسم، آنها را از جاسوسی سنتی بسیار دور کرده است. در حالی که بسیاری از ماموریت‌های سیا از جمله هدف قرار دادن تروریست‌ها باید از سوی نیروهای ویژه ارتش آمریکا صورت می‌گرفت.

داگلاس وایز، افسر ارشد بازنشسته سازمان سیا که سال‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم فعالیت داشته معتقد است که تغییر جهت‌گیری نهادهای اطلاعتی به سمت تمرکز بیشتر بر چین و روسیه سال‌ها طول می‌کشد چرا که آمریکا برای دهه‌ها، درگیر مبارزه با تروریسم بوده و انطباق این دو رویکرد با هم نیازمند یک برنامه منطقی و تغییر فرهنگ سازمانی است. البته او خاطرنشان می‌کند که این تغییر آنقدرها طول نخواهد کشید که دشمنان آمریکا فرصت کنند از خلاء به وجود آمده، بهره‌برداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین