کد خبر: ۷۸۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

خواصی که از زعفران طلا می‌سازد

یک کارشناس‌ ارشد گیاه‌شناسی گفت: گیاه زعفران به‌دلیل خواص بی‌نظیرش می‌تواند در بهبود وضعیت سلامتی افراد تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.
خواصی که از زعفران طلا می‌سازد
آفتاب‌‌نیوز :

نیما زیوداری با اشاره به این‌که گیاه زعفران به‌دلیل خواص بی‌نظیرش می‌تواند در بهبود وضعیت سلامتی افراد تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد، اظهار کرد: ازجمله خواص زعفران می‌توان به بهبود عملکرد دستگاه تنفسی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش درد، بهبود الگوی خواب، کاهش خونریزی، افزایش سلامت قلب، افزایش جریان خون، جلوگیری از دیابت، افزایش استحکام استخوان و بهبود عملکرد دستگاه ایمنی اشاره کرد.

وی ادامه داد: زعفران دارای بیش از ۱۵۰ ترکیب باارزش مثل کارتنوئیدها، سافرانال، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد شیمیایی مانند انواع مواد معدنی و ویتامین‌هاست که همه‌ آن‌ها برای سلامت انسان لازم است.

زیوداری با اشاره به این‌که بیشترین شکل استفاده از زعفران به‌صورت خشک‌شده یا پودر است، عنوان کرد: اما می‌توان از مکمل‌های غذایی زعفران هم استفاده کرد.

این کارشناس‌ ارشد گیاه‌شناسی، با اشاره به این‌که تقویت سیستم ایمنی، یکی از خواص زعفران است، بیان کرد: هرچند بیشتر مردم ادویه‌ زعفران را فقط به‌عنوان طعم‌دهنده‌ی غذا می‌شناسند، اما زعفران دارای مواد ‌مغذی مختلفی مانند ویتامین C است که نقش مهمی در سلامت انسان دارد، به‌طوری‌که باعث تولید گلبول سفید توسط دستگاه ایمنی می‌شود که اولین خط دفاعی بدن علیه بیماری‌هاست.

وی ادامه داد: ویتامین C همچنین با تولید کلاژن که برای عملکردهای سلولی بدن ضروری است، به بهود جای زخم، رشد ماهیچه، ترمیم رگ‌های خونی و محصولات بافتی کمک می‌کند.

زیوداری با اشاره به این‌که زعفران تقویت‌کننده‌ انرژی است و با افزایش سوخت و ساز بدن، جریان خون را افزایش می‌دهد، بیان کرد: زعفران یکی از منابع غنی از آهن است که غلظت بالای آهن موجود در آن باعث افزایش گلبول قرمز می‌شود، در نتیجه گردش خون را تحریک و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و اندام‌های بدن را افزایش می‌دهد که این بهبود عملکرد بافت‌ها و اندام‌ها باعث سلامت بدن و جلوگیری از کم‌خونی می‌شود.

این کارشناس‌ ارشد گیاه‌شناسی با اشاره به این‌که امروزه حفظ سلامتی قلب یکی‌از اهداف اولیه و مهم بشر بوده و یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای این‌ کار افزایش پتاسیم دریافتی است، بیان کرد: پتاسیم گشادکننده‌ عروق است و در کاهش استرس و فشار روی رگ‌های خونی تأثیر دارد، زعفران با کاهش فشارخون، باعث می‌شود به دستگاه قلبی عروقی فشار کمتری وارد شده و در نهایت در جلوگیری از حمله قلبی، سکته مغزی و آترواسکلروزیس مؤثر است.

وی با بیان این‌که یکی از ترکیبات موجود در زعفران منگنز است که میزان مشخصی از آن می‌تواند به تنظیم سطح قند خون بدن کمک کند، افزود: امروزه دیابت یکی‌از خطرناک‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌هاست که میلیون‌ها نفر به آن مبتلا هستند، با تنظیم قند خون، انسولین و سطح گلوکز می‌توانید به‌طور مؤثری از ابتلا به دیابت نوع دو جلوگیری کرده یا اگر از این بیماری رنج می‌برید، آن را مدیریت کنید.

زیوداری با اشاره به این‌که زعفران در بهبود افسردگی مؤثر است و اگر شخصی به‌طور مرتب از آن استفاده کند حال بهتری دارد، بیان کرد: بسیاری از ترکیبات موجود در زعفران می‌تواند ترشح انواع هورمون‌های مربوط به شادی و سلامتی را تحریک کند و مطالعات انجام‌شده‌ بسیاری نشان می‌دهد که زعفران یکی از داروهای گیاهی ضد افسردگی است.

این کارشناس‌ارشد گیاه‌شناسی تصریح کرد: بعضی از ترکیبات معدنی و آلی زعفران باعث جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کلسیم شده که با افزایش جذب آن از طریق مواد غذایی مصرف‌شده، شانس بهتری برای افزایش تراکم مواد معدنی استخوان خواهیم داشت و از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و سایر بیماری‌های خطرناک وابسته به سن جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خانواده ویتامین B برای سلامت انسان بسیار مهم بوده و در عملکرد دستگاه عصبی بدن نقش خیلی مهمی دارد، عنوان کرد: به‌ویژه غلظت زیاد ویتامین B۶ موجود در ادویه‌ زعفران می‌تواند به عملکرد عالی دستگاه عصبی کمک و از بعضی ناهنجاری‌های مرگ‌بار و خطرناک که به‌دلیل عملکرد ضعیف دستگاه عصبی است، جلوگیری کند.

زیوداری با بیان این‌که توانایی تسکین درد در درمان‌های گیاهی یا طبیعی همیشه مهم و مورد توجه بوده است، ادامه داد: سافرانال موجود در زعفران به‌عنوان آرام‌بخش برای بسیاری از بیماران استفاده می‌شود، اثر آرام‌بخشی آن می‌تواند به تسکین درد، کاهش اضطراب ئ استرس، بهبود الگوی خواب و به‌طور کلی به تسکین ذهن و بدن کمک کند.

این کارشناس‌ارشد گیاه‌شناسی با اشاره به این‌که پیشگیری از سرطان یکی دیگر از خواص زعفران است، تصریح کرد: بیش از صد نوع ترکیب مختلف در زعفران وجود دارد و آنتی‌اکسیدان‌ها یکی از این ترکیبات هستند، که آنتی‌اُکسیدان موجود در زعفران خیلی از بیماری‌ها را از بین می‌برد و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

وی ادامه داد: محصولات جانبی خطرناکی که از سوخت‌وساز سلول‌ها به‌وجود می‌آید، باعث جهش یا مرگ سلول‌های سالم می‌شود، زعفران سلامت عمومی دستگاه ایمنی بدن را تقویت و به‌طور خاص مانع رشد و گسترش سرطان در بدن می‌شود.

زیوداری با اشاره به این‌که یکی‌از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کاربردها و خواص زعفران مربوط به کاهش نفخ شکم و مشکلات معده است، افزود: خاصیت آرام‌بخشی و ضدالتهابی طبیعی موجود در زعفران باعث آرام شدن معده و کاهش التهاب می‌شود که به‌راحتی در درمان یبوست زخم معده مؤثر است و بیماری‌هایی مانند نفخ و گرفتگی را نیز از بین می‌برد.

این کارشناس‌ارشد گیاه‌شناسی افزود: یکی از روش‌های رایج برای ماساژ، استفاده از روغن و کرم زعفران است که از ترکیبات گل آن به‌دست می‌آید و می‌تواند درد و ناراحتی‌های بدن را کم کند.

وی با اشاره به این‌که مصرف بیش‌ازاندازه‌ زعفران به دلیل غلظت بالای مواد مغذی موجود در آن ممکن است خطرناک باشد، بیان کرد: این درحالی است که مصرف مقدار کم زعفران به عنوان مثال در وعده‌های غذایی یا قرص مکمل، اثرات جانبی یا واکنش‌های حساسیت‌زا ندارد.

زیوداری تصریح کرد: از اثرات جانبی شناخته‌شده‌ زعفران می‌توان به خشکی دهان، سرگیجه، حالت تهوع، اضطراب، خستگی و تغییر اشتها اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین