سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی در نشست دبیران شورای معاونان ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به بودجه ۱۳۱ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش گفت: به غیر از سرمایه ثابت چند ده هزار میلیارد تومانی ارزش ساختمان مدارس و ادارات آموزش و پرورش، با احتساب حدود ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش آموز مدارس دولتی، سرانه هزینه برای هر دانش آموز در این مدارس از بیت المال به رقمی حدود ۹ میلیون تومان در سال میرسد.
به گزارش آفتابنیوز؛ وی افزود: با محاسبه سرمایه ثابت، هزینه تحصیل یک دانش آموز در مدارس دولتی در سال به بیش از ۱۳ میلیون تومان میرسد؛ این در حالی است که میانگین شهریه مدارس غیردولتی در سراسر کشور به مراتب از این رقم کمتر است.
** تنها دو دانش آموز مدارس دولتی در بین ۴۰ داوطلب برتر آزمون سراسری
هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه ظلم و بی عدالتی آموزشی یعنی دولت از جیب ملت، برای تربیت نسل آینده به شکل نامطلوبی هزینه کند، افزود: در بین ۴۰ داوطلب برتر آزمون سراسری امسال فقط نام دو نفر از دانش آموزان مدارس دولتی به چشم میخورد؛ یعنی دانش آموزان مدارس غیردولتی با یک پانزدهم جمعیت و با یک سوم هزینه، در کسب رتبه علمی کاملاً موفقتر نسبت به مدارس دولتی ظاهر شدهاند.
این مقام مسئول همچنین به آمارها و گزارشهای موجود از کنکور ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در گروه علوم انسانی در رشته ادبیات عمومی ۳۷ درصد و در رشته ادبیات تخصصی ۳۰ درصد داوطلبان صفر یا درصد منفی زدهاند و میانگین نمره در این دو رشته به ترتیب ۶.۸ و ۱۰.۲ بوده و این رقم در زبان عمومی به ۶۷ درصد با میانگین نمره ۴.۴ میرسد. در گروه ریاضی، در درس ریاضی ۴۲ درصد، فیزیک ۵۵ درصد و شیمی ۵۱ درصد داوطلبان صفر یا درصد منفی زدهاند و ۵۳ درصد داوطلبان گروه تجربی حتی به یک سوال ریاضی پاسخ صحیح ندادهاند.
هاشمی گلپایگانی این وضعیت نابسامان را از بیکفایتی ساختاری و دولتی و از بزرگترین منکرات اجتماعی برشمرد و افزود: هرسال هنگامی که نتایج فاجعهبار کنکور منتشر میشود با یک برونفکنی به جای چارهجویی این فاجعه آموزشی که در مدارس دولتی نهادینه شده است تیغ تیز حملات متوجه مدارس غیردولتی میشود که چرا رتبههای بالاتر آوردهاند پس باید آنها را محدود کرد. سرمایهدارتر از دولت مگر وجود دارد که حدود سه برابر والدین دانشآموزان مدارس غیردولتی هزینه تحصیل دانشآموزان را میدهد، ولی یک بیستم بازدهی دارد.
** خرج از جیب مردم بدون خروجی مناسب علمی و ارزشی
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه از جیب همه مردم پولی خرج میشود که خروجی آن با تربیت نسل تراز، فاصله بسیار دارد، تصریح کرد: مهارتهای علمی و عملی و منش اخلاقی و ارزشی تضعیف شده است درحالی که مدارس غیردولتی باصرف هزینه کمتر موفقترند لذا باید با این بی عدالتی مضاعف و منکر نهادینه شده و ساختاری، در حق فرزندان همه مردم مبارزه کرد.
هاشمی گلپایگانی، راهکار مهم برای اصلاح وضعیت آموزش و پرورش را سپردن واقعی اداره مدارس به دست با کفایت فرهنگیان و معلمان متعهد و مجرب برشمرد و افزود: باید اداره مدارس و گزینش نیروی انسانی را بر اساس شاخصها به خود فرهنگیان سپرد سپس بر اساس خروجی تربیتی و علمی هزینه سرانه یک دانشآموز را حداقل معادل مدارس غیر انتفاعی به مدارس پرداخت کرد تا خود هزینه نمایند. این حرکت تحولی، مطمئناً گام مهمی در آموزش و تربیت این سرمایههای عظیم کشور منطبق با الگوهای فرهنگ غنی اسلامی و ملی است.
** وجود مدارس اشرافی، ضد عدالت آموزشی است
این استاد دانشگاه از سوی دیگر، وجود مدارس اشرافی با شهریههای چند ده میلیون تومانی را از دیگر مصادیق ضد عدالت آموزشی برشمرد و افزود: مدرسهای مانند مدرسه مهدوی که رسما اعتبار و افتخارش را در پذیرش از طرف بعضی از کشورهای غربی عنوان میکند در همین شمال شهر تهران بیش از ۸۰ میلیون تومان شهریه میگیرد تا با سرمایههای این کشور، دانشآموز برای کشورهای بیگانه تربیت کند. حتی شیوه نمره دهی این مدرسه بر اساس نظام آموزشی فرانسه به جای از ۲۰ از ۳۲ تنظیم شده و دو زبان خارجی به دانش آموزان یاد میدهند تا با اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی، کشور را ترک کنند. این نوع مدارس، مراکز آموزشی را به سکوی فراری دادن استعدادها به کشورهای غربی تبدیل کردهاند و با مجوز آموزش پرورش ظلم مضاعف و لطمه جدی به جامعه وارد میکنند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به سیاست جذب و گزینش آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: این وزارتخانه قصد دارد تا مهرماه حدود ۳۰ هزار معلم را استخدام کند؛ در این فرصت کم آیا میتوان معلمی که میخواهد ۳۰ سال روی روح و فکر نسل آینده، کار و آنها را تربیت کند و باید از برترینهای جامعه باشد، به خوبی شناخت و گزینش کرد؟ این کار، خودکشی فرهنگی است.
** تلف کردن وقت محصلان و دانشجویان با دروس بی فایده
این استاد دانشگاه، با زیر سوال بردن برخی متون و دروس دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاهها گفت: بخش عمدهای از عمر کودکان، نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاهها هدر میرود و واقعا بود و نبود بخش قابل توجهی از دروس مدارس و دانشگاهها نه فرقی به زندگی محصل و دانشجو و نه سودی برای کشور دارد.
هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه از عمر نوجوان و جوان سرمایهای بالاتر نداریم، افزود: این سرمایه کشور که اصلا ارزش آن قابل اندازهگیری نیست، در مدارس و دانشگاهها در بی تصمیمیهای گرفتار در ساختارهای لخت سیستمی به هدر میرود و اصلاح این مسائل مهم جامعه و کشور نیاز به مدیران تحول گرا و انقلابی دارد که سخنان خوب را فراتر از جلسه و سخنرانی در صحنه عمل تحقق بخشند. تلف کردن وقت محصلان و دانشجویان با دروس بی فایده، یک منکر است و سیاستهای آموزشی و پرورشی ما نیاز جدی به بازنگری دارد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: رویکردهای ستاد سیاسی نیست و در عین آمادگی برای تعاملهای سازنده و اثربخش با هیچ دولتی عقد اخوت نبسته است و آماده تعامل با همه دستگاهها هستیم. دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی، وقتی مردمی است که بتواند کار را به مردم خصوصا فرهیختگان واگذار نماید و خود در جایگاه راهبری و نظارت، خروجیها مطلوب را طلب کند.