کد خبر: ۷۸۸۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰

۷۹ درصد سد زاینده‌رود خالی است

موسوی با اشاره به میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری در سرشاخه‌های رودخانه زاینده‌رود، گفت: میزان بارش‌ها در این مدت‌زمانی در ایستگاه کوهرنگ ۱۲۶۵ میلیمتر است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۸۲۲ میلیمتر و در بلندمدت ۱۳۵۵ میلیمتر بود.
۷۹ درصد سد زاینده‌رود خالی است
آفتاب‌‌نیوز :

مدیر سد زاینده‌رود با بیان اینکه سرجمع بارش‌ها و سیلاب‌های مردادماه برای سد زاینده‌رود ۱۴.۳ میلیون مترمکعب آورد آب داشت، گفت: با توجه به اینکه ۲۱ درصد سد زاینده‌رود آب دارد، احتمالاً برنامه‌ریزی منابع و مصارف این سد برای سال آبی آینده با توجه به پیش‌بینی‌ها به‌صورت محتاطانه انجام شود.

سیدمجتبی موسوی درباره اثر سیلاب‌های اخیر بر وضعیت سد زاینده‌رود، اظهار کرد: رودخانه زاینده‌رود در دو نوبت سیلابی شد؛ یکی بارندگی و سیلاب ۶ مردادماه بود که نزدیک ۱۳ میلیون مترمکعب آورد آب به سد زاینده‌رود داشت و دیگری سیلاب ۱۶ مردادماه که ۱.۳ میلیون مترمکعب آورد آب به سد زاینده‌رود داشت.

وی گفت: سرجمع بارش‌ها و سیلاب‌های مردادماه برای سد زاینده‌رود ۱۴.۳ میلیون مترمکعب آورد آب داشت.

مدیر سد زاینده‌رود با اشاره به اینکه ورودی سد زاینده‌رود در زمان بارش‌ها و سیل به‌صورت لحظه‌ای حتی به ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید، گفت: ورودی متوسط روزانه سد زاینده‌رود در زمان وقوع سیلاب حدود ۵۰ مترمکعب ثانیه بود.

وی با اشاره به اینکه امروز (سه‌شنبه، ۲۴ مردادماه) ذخیره سد زاینده‌رود ۲۵۶ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: حجم سد زاینده‌رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۷۰ درصد کاهش داشته است.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱ درصد مخزن سد زاینده‌رود آب دارد، گفت: امروز ورودی سد زاینده‌رود حدود ۹.۵ و خروجی سد ۲۷ مترمکعب بر ثانیه است.

وی توضیح داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ورودی سد زاینده‌رود ۹۴۰ میلیون مترمکعب است که این میزان ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۲۸ درصد کاهش داشته است.

مدیر سد زاینده‌رود گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون خروجی سد زاینده‌رود ۹۰۹ میلیون مترمکعب بوده است که این عدد نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۲۳ درصد کاهش داشته است.

وی درباره بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر و تأثیر بر ذخیره سد زاینده‌رود، توضیح داد: این بارش‌ها کمک کرد تا مصرفی که در بخش‌های مختلف داریم از ورودی تأمین شود و کاهش ذخیره سد زاینده‌رود را به تأخیر انداخت.

موسوی با اشاره به میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری در سرشاخه‌های رودخانه زاینده‌رود، گفت: میزان بارش‌ها در این مدت‌زمانی در ایستگاه کوهرنگ ۱۲۶۵ میلیمتر است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۸۲۲ میلیمتر و در بلندمدت ۱۳۵۵ میلیمتر بود.

وی با تاکید بر اینکه بعد از این بارش‌ها بلافاصله کاهش ورودی به سد را داشتیم، بنابراین برای حفظ ذخیره سد زاینده‌رود در محدوده ۲۰۰ میلیون مترمکعب، باید مصارف در بخش‌های مختلف مدیریت شود، چراکه مدل‌های هواشناسی برای پاییز و زمستان پیش رو، پیش‌بینی خوبی برای بارش‌ها نکرده‌اند.

مدیر سد زاینده‌رود درباره تحویل حقابه کشاورزان در سال آبی آینده، گفت: پیش‌بینی دراین‌باره سخت است و بستگی به شروع بارش‌ها دارد ومتاسفانه به نظر می‌رسد بارش‌ها نیز دیرهنگام باشد.

وی درباره حقابه زیست‌محیطی تالاب، توضیح داد: حقابه زیست‌محیطی تالاب گاوخونی همراه با توزیع آب کشاورزی در شرق اصفهان است، در هر صورت بستگی به شرایط منابع آبی دارد.

موسوی با اشاره به اینکه یک ماه از سال آبی جاری باقی مانده است، گفت: احتمالاً برنامه‌ریزی منابع و مصارف سد زاینده‌رود برای سال آبی آینده با توجه به پیش‌بینی‌ها به‌صورت محتاطانه انجام شود.

وی تاکید کرد: اگرچه طی شش ماه نخست سال آبی جاری بارش‌ها خوب بود، اما در شش ماه دوم با وجود باران‌های سیل‌آسا در اغلب نقاط کشور و در حوضه زاینده‌رود بارش مناسبی نداشتیم و این شرایط مدیریت منابع آبی موجود را سخت کرد.

مدیر سد زاینده‌رود تصریح کرد: بعد از سیلاب‌های اخیر مرتباً ذخیره آبی پشت سد زاینده‌رود پایش می‌شود و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین