کد خبر: ۷۸۸۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹

ماجرای قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی پرواز تهران – نجف چیست؟

با وجود اینکه برخی از رسانه‌ها خبر از گرانی عجیب بلیت پرواز تهران – نجف دادند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرواز‌های شرکت‌های داخلی قیمت‌های نامتعارف نداشته و تنها پرواز ایرلاین‌های خارجی لاکچری و گران قیمت محسوب می‌شود.
ماجرای قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی پرواز تهران – نجف چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از رسانه‌ها در چند روز گذشته به مسئله قیمت‌های عجیب بلیت پرواز تهران – نجف اشاره کردند؛ این خبر بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و بسیاری از کاربران متقاضی خرید بلیت هواپیما برای سفر زیارتی اربعین را شوکه کرد؛ چرا که آن‌ها گمان کردند برای سفر به عتبات باید چنین پرداخت‌های نجومی داشته باشند.

جستجو در وبگاه‌های فروش بلیت هواپیما حکایت از قیمت‌های متفاوت برای پرواز در این مسیر دارد که حداقل آن ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر ۴۷ میلیون تومان برای پرواز‌های سطح اقتصادی است. اگر شخصی به دنبال پرواز‌های فرست کلاس باشد، قیمت‌ها تا ۱۰۰ میلیون تومان هم بالا می‌رود.

فهرست قیمت برخی از پرواز‌ها در تاریخ ۲۵ مردادماه

ماجرای قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی پرواز تهران – نجف چیست؟

این اولین باری نیست که در آستانه اربعین قیمت بلیت‌ها خبرساز می‌شود، اما انه در این میان افکار عمومی به دنبال ان هستند این است که آیا قیمت شش میلیون تومانی برای پرواز اربعین قابل تحقق است؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی هم در این خصوص گفته است: قیمت سفر هوایی عتبات شش میلیون تومان است و تأکید شد؛ فروش چارتری پرواز عتبات ممنوع شود و فقط سایت شرکت‌های هواپیمایی امکان فروش بلیت عتبات را دارند؛ یعنی حتی سایت‌های اینترنتی مجاز که الان فعالیت می‌کنند مجاز به این فروش نیستند و ممنوع است. فقط شرکت‌های هواپیمایی وارد سایت می‌شوند و ما الان منتظریم این شرکت‌ها اعلام آمادگی کنند که برای عتبات کدام یک قرار است پروازهایشان را در اختیار بگذارند و باید برنامه‌ریزی شود.

اگرچه شرکت‌های هواپیمایی، قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را در چهارچوب مشخص و بر اساس شیوه‌نامه‌های دریافتی انجام می‌دهند، اما در سراسر دنیا، مواردی وجود دارد که قیمت نهایی بلیت در روز‌ها و ساعت‌های مختلف را تغییر می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان به نوع ایرلاین و کلاس پروازی، روز و ساعت پرواز هواپیما، مناسبت‌ها و تعطیلات، فاصله بین مبدأ و مقصد، سیستمی و یا چارتری بودن بلیت هواپیما اشاره کرد.

عوامل متعددی در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما مؤثر است. هرساله سازمان هواپیمایی کشور باتوجه به این عوامل برای بلیت هواپیما در مسیر‌های مختلف قیمت‌گذاری می‌کند. به عنوان مثال میزان تقاضا، نوع هواپیما، نوع ایرلاین، ظرفیت هواپیما، مسافت و نوع کلاس پروازی بر قیمت‌ها تأثیر دارد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در حال حاضر فضای رقابتی شدیدی بین ایرلاین‌ها وجود دارد که منجر به تلاش برای جذب بیشترین مسافر می‌شود.

با رشد سفر‌های هوایی در مقاطع خاص، تعداد مسافران نیز افزایش می‌یابد که موجب رقابت بین ایرلاین‌ها می‌شود. هر چه میزان تقاضای بلیت هواپیما مثلاً برای سفر به عراق بیشتر باشد، از نظر اقتصادی قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. باید به این موضوع توجه کرد که میزان تقاضا یکی از عوامل مهم در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما است. معمولاً فرست کلاس گران‌ترین پرواز و اکونومی ارزان‌ترین پرواز است.

گفتنی است که افزایش تقاضا سفر به عتبات بعد از برطرف‌شدن محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا در چند ماه گذشته و در پیش بودن ایام اربعین، احتمال افزایش قیمت پرواز‌های نجف و بغداد را تقویت کرده است. البته وزارت راه و شهرسازی در یک اقدام عجیب قیمت بلیت رفت‌وبرگشت ایام اربعین را حداکثر ۶ میلیون تومان تعیین کرده است؛ به نظر می‌رسد که این مهم تنها در شرایطی عملی می‌شود که پرواز به تعداد کافی در این مسیر پیش‌بینی شود.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی؛ در این باره به رسانه‌ها گفته است: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق‌براین بر اساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت، اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ ۶ میلیون‌تومانی را بابت پرواز‌های اربعین اعلام کرد.

همچنین صادق الحسینی کارشناس اقتصادی در همین زمینه گفته است: با توجه به اینکه به ایام اربعین نزدیک می‌شویم، طبیعتاً تقاضا برای خرید بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؛ بر اساس علم اقتصاد قیمت بلیت هم افزایش خواهد یافت و این موضوع تابع منطق عرضه و تقاضا است.

وعده رستم قاسمی محقق می‌شود؟

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حتی اگر شخصاً در فرودگاه مستقر شوم اجازه تغییر قیمت‌ها را نخواهم داد گفته است: فعلاً نرخ مصوب برای پرواز‌های عتبات عالیات ۶ میلیون تومان است. برای قیمت‌گذاری نرخ بلیت اتوبوس نیز جلسات با اصناف ادامه دارد و نتیجه آن به‌زودی اعلام می‌شود، اما اجازه نمی‌دهیم در هیچ حوزه‌ای اعم از حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی قیمت بلیت طی ایام اربعین سال جاری افزایش یابد.

در همین باره احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تأکید کرده است که درباره قیمت بلیت هواپیما به مقصد نجف در ایام زیارت اربعین هیچ اختلافی وجود ندارد و سقف قیمت آن ۶ میلیون تومان تعیین شده است و بنابراین در محدوده ایام اربعین روی این موضوع نظارت داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین