کد خبر: ۷۹۰۲۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸

جزئیاتی از دیدار مصدق با رئیس آمبودزمان ترکیه

شریف مالکوچ، رئیس آمبودزمان ترکیه و هیات همراه که به دعوت رئیس سازمان بازرسی کل کشور به ایران سفر کرده است، عصر امروز با معاون اول قوه قضاییه دیدار کرد.
جزئیاتی از دیدار مصدق با رئیس آمبودزمان ترکیه
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق از جمهوری ترکیه و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو کشور بسیار مهم منطقه و جهان اسلام یاد کرد که می‌توانند با همکاری و تعامل بسیار خوب، در منطقه و جهان تاثیرگذار باشند.

وی با ابراز تمایل نسبت به همکاری خوب و نزدیک سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی با آمبودزمان ترکیه، تصریح کرد: اگر این همکاری، عمیق و تاثیرگذار باشد بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در کشورهای همسایه ایجاد شود، برطرف خواهد شد.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به روابط و تعاملات خوب ایران و ترکیه، اعلام کرد که آمادگی داریم این همکاری در سطح قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور به حد اعلای خود برسد.

مصدق مبارزه جدی با فساد (چه داخلی و چه بین‌المللی) را به عنوان یکی از مسایل مهم در جمهوری اسلامی ایران مطرح و ابراز امیدواری کرد که با همکاری کشور دوست و همسایه ترکیه، حقوق انسان‌ها در اقصی نقاط عالم به خودشان برسد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان این است که حقوق بشر به معنای واقعی کلمه در دنیا پیاده شود، گفت: امروز برخی از کشورهای مستکبر، حقوق بشر را آن‌گونه که خود می‌خواهند معنا می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در خصوص مبارزه جدی با فساد با هم هماهنگ باشند، در منطقه بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

مصدق با اعلام آمادگی نسبت به بحث و بررسی در زمینه ریشه کن کردن فساد، پیشنهاد داد که کارگروه مشترکی از دو کشور ایران و ترکیه تشکیل و به صورت علمی و فنی، راهکارهای ریشه کن کردن فساد نه تنها در منطقه بلکه در دنیا را مورد بررسی قرار دهد.

معاون اول قوه قضاییه مقوله حمایت از سرمایه گذاری سالم در کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد که "آمادگی داریم چنانچه موانعی در این مسیر وجود دارد، بررسی و نسبت به رفع آن کمک کنیم."

لزوم عملیاتی شدن موافقت‌نامه‌های منعقد شده بین ایران و ترکیه محور بعدی اظهارات مصدق در این دیدار بود.

وی از رئیس آمبودزمان ترکیه خواست هرگونه پیشنهادات خود در رابطه با ارتقای تعاملات بین دو کشور به ویژه پیرامون موضوعات مربوط به سازمان بازرسی، را به منظور بررسی ارائه نمایند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه انسان اشرف مخلوقات است و خداوند متعال می‌فرمایند که انسان جانشین من بر روی زمین است، تصریح کرد: رسالت جمهوری اسلامی ایران بر آن است که انسانی که اشرف مخلوقات و جانشین خداوند بر روی زمین است در امنیت و آرامش کامل در اقصی نقاط دنیا زندگی کند.

مصدق با بیان اینکه دوست نداریم در هیچ ‌کجای عالم به کسی ظلم شود و دوست هم نداریم که به ما هم ظلم شود، خاطرنشان کرد: نه ظلم می‌کنیم و نه ظلم را می‌پذیریم و در تلاش هستیم که امنیت و آسایش را در منطقه به ویژه برای همسایگان تامین نماییم.

معاون اول قوه قضاییه از رئیس سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یکی از مدیران و قضات موفق جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود: درخصوص مواردی که در خصوص انتقال تجربیات دو ‌کشور در رابطه با مبارزه با فساد و مسائل دیگر مطرح شد، دکتر خدائیان اختیار تام از سوی قوه قضاییه دارند که هرآنچه مصلحت می‌دانند، انجام دهند.

مصدق ابراز امیدواری کرد که این سفر دستاوردهای خوبی برای دو کشور ایران و ترکیه داشته باشد. باید فلسفه حقوق بشری که وجود دارد را تغییر دهیم.

شریف مالکوچ، رئیس آمبودزمان ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه ملت‌های دو ‌کشور ایران و ترکیه برادر و دولت‌های آن‌ها دوست یکدیگر هستند، پیوندهای مشترک دو کشور را مورد اشاره قرار داد.

وی با اشاره به امضای یاداشت همکاری برای تبادل تجربیات و برگزاری دوره‌های آموزشی و سینمارهای مختلف، ابراز امیدواری کرد که همکاری دو کشور ایران و ترکیه در این زمینه دستاوردهای مهمی برای دو کشور به ارمغان آورد.

رئیس آمبودزمان ترکیه با بیان اینکه باید فلسفه حقوق بشری که وجود دارد را تغییر دهیم، تحقق بخشیدن این موضوع را در گرو همکاری و همفکری علما، حقوقدانان، اساتید دانشگاه و ... دانست.

وی با اشاره به نگاه به انسان به عنوان اشرف مخلوقات، فلسفه حقوق بشر موجود را انعکاس حقوق بشر غربی عنوان و بر لزوم تغییر و تحول آن تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین