کد خبر: ۷۹۱۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها در پی وزش باد گرم

در پی هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد گرم و افزایش دمای ۷ درجه‌ای در برخی استان‌ها، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به منشا و چگونگی وزش باد‌های گرم گفت: وزش این باد‌ها موجب افزایش محسوس دما در شمال کشور می‌شود و خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها را در پی دارد.
خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها در پی وزش باد گرم
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیاییان، درباره وزش بادهای گرم و منشا آن‌ها گفت: بادهای جنوبی، بادهایی هستند که در استان‌های ساحلی دریای خزر واقع در شمال رشته‌کوه البرز می‌وزند و از لحاظ علمی به «بادهای فون» معروف هستند.

وی ادامه داد: بادهای فون با شکل‌گیری جریانات باد در جنوب رشته‌کوه البرز و حرکت آن به سمت رشته‌کوه البرز شکل می‌گیرند.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، وقتی بادهای گرم می‌وزند و به سمت پایین‌ یا دشت حرکت می‌کنند، در یک گرمایش آدیاباتیک ( افزایش دما بدون افزودن یا حذف گرما)، هوای گرمی را با خود به سمت پایین‌دست کوه‌ها منتقل می‌کنند بنابراین از روی رشته‌ کوه البرز به سمت پایین ‌دشت می‌روند و در سمت شمالی رشته‌کوه البرز گرمایشی را ایجاد می‌کنند که به آن‌ها «گرم‌باد» نیز گفته می‌شود.

وی ادامه داد: بادهای محلی در مناطق مختلفی می‌وزند. به طور مثال در مناطق جنوب کشور بادهایی داریم که با خود هوای شرجی و رطوبت حمل می‌کنند. اصطلاحات محلی متفاوتی در مناطق مختلف برای این نوع بادها وجود دارد.

ضیاییان افزود: بادهای گرم، نواحی شمالی کشور به‌ویژه استان‌های گیلان ، مازندران، گلستان و بخش‌هایی از استان اردبیل را درگیر می‌کنند و یکباره در یک روز دمای هوای این مناطق ۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر افزایش می‌یابد. این بادها مخاطراتی از جمله وقوع آتش‌سوزی و... را به همراه دارند.

هادی کیادلیری- دبیر سابق مجمع کنوانسیون تنوع زیستی کشور- نیز درباره تاثیر وزش باد گرم بر آتش‌سوزی جنگل‌ها به ایسنا گفت: هنگام وزش باد گرم رطوبت هوا به‌شدت کاهش می‌یابد و حتی به هم خوردن برگ‌ها می‌تواند موجب آتش‌سوزی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین