«محمد طرحچی»، بنیانگذار، مؤسس و فرمانده پشتیبانی - مهندسی جنگ است. مهندس حسینعلی عظیمی فرمانده «قرارگاه سازندگی کربلا» در دوران جنگ تحمیلی درباره «محمد طرحچی» می گوید: «به جرأت میگویم در دنیا همانند طرحچی در مهندسی جنگ نداشتیم و میتوانم این ادعا را اثبات کنم.»
اگر بخواهیم مروری بر زندگی نامه «محمد طرحچی» داشته باشیم باید گفت وی در نخستین روز از بهار ۱۳۳۲ در شهر مشهد مقدس متولد شد و دوره ابتدایی را با موفقیت و زیر سایه مهر پدر و مادری مهربان پشت سر گذاشت. در ۱۶ سالگی مادرش را از دست داد.همان روزها وقتی مادرش او را تنها گذاشت، بعد از چند روز به دبیرستان «نصرت ملکی» مشهد که در آنجا تحصیل میکرد، برگشت.
از آنجا که محمد از استعداد و هوش سرشاری برخوردار بود، دوران دبیرستان را به سرعت و با درخشش پشت سر نهاد؛ و پس از دریافت دیپلم و سپس قبولی در کنکور در رشته مکانیک به دانشگاه «پلی تکنیک تهران» راه یافت.از بدو ورود به دانشگاه با عضویت در انجمن اسلامی، فعالیت مبارزاتیاش را علیه رژیم ستمگر پهلوی آغاز و مطالعات و شناخت خود را نیز عمیق تر کرد.
پس از فارغالتحصیلی در رشته مهندسی مکانیک عازم جنوب کشور شد. در زمان انقلاب در راهپیماییها و تظاهرات و پخش اعلامیهها و شبنامهها شرکتی فعال داشت. به کار و فعالیت مهندسی از نوع دفتری رغبتی نشان نمیداد اما زمانی که کار راهسازی خوزستان به او پیشنهاد شد استقبال کرد و پذیرفت.
با فرمان تاریخی امام خمینی سریعاً خود را به جبهه رساند. در ابتدای جنگ تحمیلی در جبهههای جنوب حاضر شد و بخش عظیم کار مهندسی جبهه را بر عهده گرفت شب و روز برایش فرقی نداشت و مدام به کار مشغول بود. فیلمبرداران بسیاری تلاش میکردند تا فیلمی از فعالیتهایش تهیه کنند. اما او نمیپذیرفت همیشه میگفت ما کاری نمیکنیم ما وظیفه مان را انجام میدهیم. وی نقش به سزایی در زرهی کردن بلدوزرها در جبهه ها داشت.
نخستین خاکریزهایی که در مناطق عملیاتی زده شد به همت او بود. با استفاده از ماشینآلات سنگین به ساخت سنگر و خاکریز مشغول میشد. پیش از عملیات «ثامنالائمه»، ستاد پشتیبانی مناطق جنگی جنوب با پیگیریهای مستمر مهندس محمد طرحچی تشکیل شد.
از جمله ابتکارات وی در زمانی که بنیانگذار مؤسس و فرمانده پشتیبانی - مهندسی جنگ بود میتوان به انجام طرحهای نظامی مانند: زدن اولین خاکریز توسط بولدوزر در جاده خرمشهر، پیشنهاد طرح ایجاد جاده در باتلاق را مطرح کرد همچنین ایجاد راه باریکه برای دسترسی به سوسنگرد، تعمیر قطعات آسیبدیده ماشینالات سنگین اشاره کرد. مهندس طرحچی در مدت ۲۰ روز ساخت جادهای میان حمیدیه، جادهی اهواز - اندیمشک را به انجام رساند. طرح آتش زدن رود کارون و پل مارد و قطع کردن ارتباط عراقیها با شرق کارون از طرحهای شهید طرحچی بود.
شهادت در محراب نماز
او سه روز پس از رفتن به خواستگاری و در روز ۱۱ شهریور سال ۶۰ در منطقه عملیاتی «بستان»، محمد طرحچی در حال قنوت نماز مغرب توسط تانکی هدف گلوله قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل آمد از محمد تنها سر و نیمتنه بالا و دودست و قسمتی از سینه باقی ماند. پیکرش را با هواپیما به مشهد انتقال دادند و پس از تشییع در بهشت رضای شهر مشهد آرام گرفت.
کتاب «عصر روز سوم» زندگی نامه داستانی مهندس شهید محمد طرحچی است که در ۱۴۸ صفحه از سوی انتشارات «آلاحمد (ع)» به چاپ رسیده است.