مهوش صبرکن در گفتوگویی و در توضیح شرایط این روزهای خود بیان کرد: «مدتی است که کار نمیکنم چرا که آنقدر پرداخت دستمزدها از سوی تهیه کنندگان صدا و سیما عذاب آور است که عطای کار را به لقایش بخشیده ام.
بازیگر فیلم سینمایی تشریفات (مهدی فخیمزاده ۱۳۶۴) ادامه داد: «در مدت کرونا سریال سایههای رعنا را کار کردم؛ تیر ۱۴۰۰ در گرمای ۵۰ درجه گرگان انجام شد، اما هنوز درگیر دستمزد آن هستیم که پرداخت نشده. به همین دلیل در این مدت کارهایی که پیشنهاد شده به خصوص در شهرستان را قبول نکرده ام.»
او افزود: «تصمیم گرفتم بیشتر به سمت کارهای بهتر و سینما و نمایش خانگی بروم.»
بازیگر فیلم سینمایی در مسیر تندباد (مسعود جعفری جوزانی ۱۳۶۷) در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت از سوی سینما و نمایش خانگی دعوت به کار شده است، گفت: «پیشنهادی سینمایی داشتم که وقتی در مورد پرداخت و دستمزد صحبت کردم، دیگر تماس نگرفتند؛ شبکه نمایش خانگی هم سریال رقص روی شیشه را داشتم؛ قرارداد بستیم، گریم و لباس و کارهای دیگر را هم انجام داده بودم، اما به سکانسهای من و آقای زنجان پور که رسید پروژه کار به دلایل مالی خوابید و به ما گفتند کارگردان پول را برده است.»
صبرکن ادامه داد: «کار دیگر ضبط نشد و ظاهرا همانچه فیلمبرداری شده بود را تدوین و پخش کردند.»
تهیه کننده باید کیف پرپولی داشته باشد
هنرپیشه سریال تلویزیونی پس از باران (سعید سلطانی ۱۳۷۸) ضمن توضیح خلاهای مدیریتی در تولید آثار تلویزیونی خاطرنشان کرد: «تهیه کنندگان مشکلات پرداخت و تاخیر را به گردن صدا و سیما میاندازند، اما ما بار اولمان نیست و سالهاست که کار کرده ایم؛ من و پاکنیت اعتقاد داریم که تهیه کننده باید کیف پرپولی داشته باشد. به ما پول بدهد و وقتی کیفش خالی شد توسط پولی که از صدا و سیما میگیرد آن را پر کند.»
او افزود: «بر این اساس هرکسی نمیتواند تهیه کننده شود؛ یعنی وقتی اسم خودش را تهیه کننده میگذارد باید حسابش پر باشد. تهیه کنندگان از شرایط تورم و گرانی و ... سواستفاده میکننده و مثلا در اقساط پایانی دیرکرد بسیاری دارند. زمانی که سریال دخترم نرگس را کار کردیم، شهریور ۹۸ تمام شد. آمدیم و دوسال بعد با دوندگی بسیار، شکایت و پیگیری فراوان توانستم ۴۰ میلیون طلب خودم را زنده کنم یا برای همان سریال سایههای رعنا که گفتم ۲۰ میلیون طلبکارم و دائم برای گرفتن حقم باید بدو بدو کنم.»
هنرپیشه سریال تلویزیونی یوسف پیامبر (فرج الله سلحشور ۱۳۸۷) گفت: «به همین دلیل آدمهایی در سن من و پاک نیت ترجیح میدهیم کار نکنیم به جای این که بخواهیم کار کنیم و پول نگیریم.»
وقتی سطح کارها پایین بیاید، ذائقه مخاطب هم افت میکند
صبرکن تصریح کرد: «می دانیم که مسائل اقتصادی کشور به صدا و سیما هم سرایت پیدا میکند و این سازمان هم قطعا مذیقههایی دارد، اما چرا بزرگان صدا و سیما به یک تهیه کننده همزمان ۳ کار را میدهند که زخمی کند؟»
او افزود: «با این شرایط وقتی طرف سه کار را میگیرد، زخمی و رها میکند. این کار درست نیست. چرا که بازیگران و عوامل در این شرایط اذیت میشوند ...»
هنرپیشه فیلم سینمایی غزال (مجتبی راعی ۱۳۷۴) ادامه داد: «امروز در دورافتادهترین روستاهای ما سریالهای به دردنخور ترک را دنبال میکنند و آنها را دوست دارند چرا که رنگ و تصویر قشنگ است. شاید از نظر ما محتوایی نداشته باشد، اما برای قشری راضی کننده است. این تغییر ذائقه ذره ذره رخ داده و به جایی رسیده که امروز تغییر دادنش بسیار دشوار است.»
این هنرپیشه قدیمی با تاکید بر اثرات زیانبار تغییر ذائقه مردم بیان کرد: «زمانی ما مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر را کار میکردیم و همان موقع سریالهای فاخری، چون در چشم باد و مختار تولید میشد و کارهای مناسبتی صورت میگرفت، اما مردم نگاه میکردند، چون ذائقه شان این گونه بود که از کارهای خوب استقبال میکردند.»
بازیگر مجموعه تلویزیونی پنجمین خورشید (علیرضا افخمی ۱۳۸۸) تاکید کرد: «زمانی که یوسف پیامبر پخش میشد واقعا خیابانها خلوت میشد، اما وقتی به مرور سطح کارها پایین میآید، ذائقه مخاطب هم افت میکند.»
دلم میسوزد که تلویزیون از رونق بیفتد
صبرکن در توضیح علت قصههای مقبول شبکه نمایش خانگی گفت: «وقتی امروز در پلتفرمها متنهایی به این خوبی کار میشود و مردم هم دوست دارند، ثابت میشود که قصه و فیلمنامه خوب موضوعی ماورایی نیست. اینها نویسندگان خودمان هستند، ولی چون تطمیع میشوند و دستمزد خوبی میگیرند وقت میگذارند و محصول خوبی تحویل میدهند.»
او افزود: «پرواضح است که این متنها به صداوسیما که پولی برای آنها پرداخت نمیکند، داده نمیشود.»
بازیگر سریال دخترم نرگس (باقر پیران ۱۳۹۹) تصرح کرد: «شاید در نمایش خانگی کارهای درجه پایین هم باشد و نیمی خوب نباشند، اما نیم دیگر خوب هستند؛ من به شخصه آثار این رسانه را دوست دارم و دنبال میکنم. شروع این قصهها سریال شهرزاد بود که ذائقه مردم را عوض کرد. بسیار زمان خواهد برد که ذائقهای که خراب شده را بهبود بخشید و این که مخاطب را دوباره به سمت تلویزیون بازگرداند.»
این هنرمند گفت: «دلم میسوزد و بسیار حیف است که تلویزیون به عنوان رسانه ملی از رونق بیفتد.»
او گفت: «امروز در شبکههای نمایش خانگی گروه خاصی آن را در دست گرفته اند درحالیکه بسیاری از همکاران من که در سریالهای تلویزیونی کار میکردند امروز بیکار و خانه نشین شده اند. کارهای ضعیفی که از صدا و سیما پخش شد، در ترکیب با تولیدات ماهوارهای در ابتدا و پس از آن تولیدات نمایش خانگی باعث افت مخاطب شدید تلویزیون شد.»
مهوش صبر کن متولد ۱۶ خرداد ۱۳۳۹ در شیراز است و اولین بار در سال ۱۳۵۴ وقتی که ۱۵ ساله بود در نمایش عروسکی ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی ناصر عدلو در تئاتر عروسکی شیراز روی صحنه رفت.
صبرکن در سال ۱۳۵۶ وقتی ۱۷ ساله بود در روزهایی که آموزش بازیگری میدید بصورت اتفاقی در نمایشی بنام شاتره از طریق یکی از دوستان خود حاضر و در این تئاتر با محمود پاک نیت همبازی شد و پس از آن با وی ازدواج کرد.
صبرکن در سریالهای مختلفی همچون پس از باران، خانهای در تاریکی، شب میگذرد و یوسف پیامبر (ع) نقش آفرینی کرده است.