کد خبر: ۷۹۲۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
قلع و قمع دوباره درختان باغستان سنتی قزوین

شبیخون به باغستان قزوین

باز هم نیمه‌شب به جان درختان باغستان سنتی قزوین افتادند و این‌بار، بیش از ۱۰۰ درخت کهن‌سال این باغستان را قلع‌ و قمع کردند.
شبیخون به باغستان قزوین
آفتاب‌‌نیوز :

نوید حاج‌فتحعلی، یکی از باغدارهای باغستان سنتی قزوین که ویدیویی از قلع و قمع دوباره درختان این باغستان منتشر کرده است، گفت: ساعت سه بعد از نیمه شبِ دوازدهم شهریورماه ۱۴۰۱، عده‌ای با اره‌ برقی تعداد زیادی از درختان باغستان را که در امتداد پل امام رضا (ع) قرار داشتند، قطع کردند و در پاسخ به شاهدان ماجرا گفتند که "از تهران مجوز دارند و از طرف شهرداری آمده‌اند".

به گفته این باغدار، در قلع‌وقمع اخیر حدود ۱۲۰ درخت پسته و بادام که قدمتی ۵۰ تا ۴۰۰ ساله داشتند، قطع شده است.

او افزود: این‌که گفته می‌شود قطع این درختان این بار کار شهرداری نبوده، قابل باور نیست. اگر شهرداری دخالتی نداشته پس چرا درختان در محدوده تعیین شده برای احداث ادامه پل نیمه‌کاره، قطع شده‌اند؟ چرا درختان آن‌طرف خط‌کشی قطع نشده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده که حکم توقف ساخت‌وساز این پل داده شده بود، اما باز هم نیمه شب به باغستان شبیه‌خون زدند.

علیرضا خزائلی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین ـ اما درباره قطع بیش از ۱۰۰ درخت باغستان سنتی قزوین گفت: از توضیحات مستند و مستدل این ماجرا اطلاعی ندارم و فقط در جریان آن قرار گرفته‌ام،‌ اما پیگیری‌های قضایی و حقوقی‌مان را در دست اقدام داریم.

او همچنین اظهار کرد: در گزارش‌های منتشر شده، از جایی به طور مشخص با اسم و رسم به عنوان مسؤول این ماجرا نام برده نشده است، در عین حال که مقیاس قطع درختان بزرگ بوده است. بنابراین پیگیری‌های لازم را برای شناسایی مسببین این ماجرا انجام می‌دهیم. شناسایی مسببین برای هم کامل میسر نشده است.

قطع دوباره درختان باغستان قزوین درحالی رخ داده است که قبلا گروهی از عوامل اجرایی پروژه کمربندی شهر، حوالی ساعت ۲ بامداد شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ نیز، با بولدوزر و دیگر دستگاه‌های شهرداری قزوین به جان درختان بارور این باغستان افتاده و آن‌ها را قلع و قمع کرده بودند. ادامه آن عملیات با دستور شبانه دادستان و اعتراض شدید استاندار قزوین متوقف شد و مدیرکل میراث فرهنگی این استان هم از ثبت شکایتی در این‌باره خبر داده بود، اما مجددا شاهد قطع درختان این باغستان هستیم. این اتفاق درحالی رخ داده که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش تصمیم‌گیری درباره ماجرای باغستان و بافت تاریخی قزوین را به طور کل به اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین تفویض کرد، تصمیمی که به عقیده فعالان میراث فرهنگی به نوعی حاکی از شانه خالی کردن وزیر میراث فرهنگی از حفاظت باغستان قزوین بود.

ساخت پل امام رضا (ع) در دل باغستان قزوین در سال‌های اخیر تهدید جدی برای درختان باغستان سنتی قزوین محسوب می‌شده که درختان زیادی هم تا امروز قربانی این ساخت‌وساز شده‌اند. احداث این پل همواره دغدغه‌ میراث‌دوستان و باغداران باغستان بوده و در پی این اعتراضات، شورای عالی معماری و شهرسازی قزوین سال ۹۸ در مصوبه‌ای صراحتا اعلام کرد که پل امام رضا (ع) از میان باغستان عبور نکند و مسیر جدیدی جایگزین آن شود. با این حال، شهرداری قزوین مدتی است برخلاف آن مصوبه، اجرای پروژه پل امام رضا (ع) را با شدت بیشتری پیگیری می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین