کد خبر: ۷۹۲۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
زائری از قصرشیرین به خسروی منتقل نمی‌شود

در مرز ایران و عراق چه خبر است؟

به دلیل عدم آمادگی عراقی‌ها در پذیرش زائران، زائران اربعین در مرز خسروی سرگردان شده‌اند و استانداری کرمانشاه از همه زائران اربعین حسینی خواست که با توجه به اطلاعیه‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای، سفر خود به عتبات عالیات را مدیریت کنند.
در مرز ایران و عراق چه خبر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

بنابر اعلام مسئولان محلی اتوبوس کافی برای انتقال زائران از مرز منذریه به کربلا وجود ندارد و فعلاً به دلیل عدم آمادگی کشور عراق در پذیرش زائران، کار اعزام زوار از مرز خسروی متوقف شده است. طرف عراقی برای رساندن آب و جابجایی و حمل و نقل زائران شرایط مساعد را ندارد، لذا زائران از این بابت دچار مشکل شده‌اند.

مرز خسروی در غرب استان کرمانشاه نزدیکترین فاصله را تا کربلا دارد و از صبح امروز با استقبال زائران اربعین روبرو شده که کمبود امکانات در مرز منذریه (طرف عراقی مرز خسروی) سبب کندی خروج زائران شده است.

وضعیت مرز به حالت عادی برگشت

 ازدحامی که صبح در مرز وجود داشت اکنون برطرف شده و بخش زیادی از زائرانی که در شهر قصرشیرین حضور دارند به موکب‌ها منتقل شدند و در حال استراحت و پذیرایی هستند.

جمعیت حاضر در پایانه با مدیریت ستاد اربعین استان وارد خاک عراق و مرز منذریه شده‌اند و وضعیت مرز به حالت عادی برگشته است، اما فعلا زائری از قصرشیرین به مرز خسروی منتقل نمی‌شود.

خدمات‌رسانی به زائران شامل توزیع آب معدنی نیاز‌های درمانی و تغذیه به خوبی در حال انجام است و تلاش مسئولان این است که تردد به آسانی انجام شود.

رایزنی با عراقی‌ها برای تردد زائران

با رایزنی سفیر ایران در عراق و فرماندهان مرزبانی و پیگیری انجام شده بخش قابل توجهی از زائران از مرز خسروی گذر کردند و این زائران به سمت شهر‌های زیارتی عراق عازم شدند.

بخشی از زائران هم که در شهر قصرشیرین حضور داشتند به موکب‌های واقع در سطح شهر هدایت شدند و زائرانی که در مرز خسروی حضور دارند به عراق و شهر‌های زیارتی منتقل می‌شوند.

اطلاعیه استانداری: زائران سفر خود به عتبات عالیات را مدیریت کنند

بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه با اشاره توقف اعزام زائران به عتبات عالیات گفت: با توجه به رشد ۴۰ درصدی مراجعه زائران نسبت به روز‌های گذشته شاهد کندی تردد و خروج از مرز خسروی به سمت عتبات عالیات هستیم. اگرچه امکانات مناسبی در مرز خسروی در خاک ایران مستقر شده، اما امکانات موجود در ورودی عراق در مرز منذریه هم تراز زیرساخت‌های خسروی نیست و به همین دلیل ورود زائران منذریه به کندی صورت گرفته است.

استاندار کرمانشاه از همه زائران اربعین حسینی خواست که به اطلاعیه‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای و سفر خود به عتبات عالیات را مدیریت کنند تا در مسیر محدودیت مواجه نشود.

اتوبوس در مرز منذریه عراق وجود ندارد

به گفته مسئولان امکانات لازم برای پذیرایی از زائران شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی وجود دارد، اما امکانات لازم از جمله اتوبوس در مرز منذریه عراق وجود ندارد و این موضوع خروج زائران را با کندی روبرو کرده است تا جایی که مسئولان مرزبانی از زائران خواسته‌اند به این مرز مراجعه نکنند.

به گفته مسئولان راهداری اکنون جمعیتی در حدود ۵ هزار نفر در مرز خسروی حضور دارند و در طرف عراقی مرز نیز دو برابر این جمعیت در انتظار حضور وسایل نقلیه برای جابه‌جایی هستند که با هماهنگی مسئولان ایرانی و عراقی، بخشی از اتوبوس‌های موجود در شهر قصرشیرین به کشور عراق منتقل شده‌اند.

این اتوبوس‌ها کار انتقال زائران اربعین از شهر قصرشیرین تا مرز خسروی را برعهده داشتند که با انتقال آن‌ها به کشور عراق، زائران باید مسیر پانزده کیلومتری شهر قصرشیرین تا مرز خسروی را با پای پیاده طی کنند؛ هر چند که از دقایقی پیش خروج زائران از شهر قصرشیرین متوقف شد.

در مرز منذریه عراق تنها دو موکب آستان قدس رضوی و اوقاف شیراز از صبح امروز مستقر شده‌اند و با توجه به حجم زائران و گرمای هوا مشغول توزیع آب بسته‌بندی در میان آن‌ها هستند که با رایزنی دو طرف ایرانی و عراق احتمال افزایش موکب‌ها در این منطقه وجود دارد.

انبوه جمعیت در پایانه مرزی خسروی

رئیس قرارگاه اربعین فراجا در حاشیه بازدید از پایانه مرزی خسروی ضمن عرض سلام و درود به زائران اباعبدالله الحسین (ع) گفت: به دلیل انبوه جمعیت، زوار عزیز در پایانه مرزی خسروی که تقریبا مملو از جمعیت شده، شرایط با توجه به آب و هوای گرم بسیار دشوار شده است.

سردار محمد شرفی افزود: طرف عراقی به لحاظ رساندن آب و جابجایی و حمل و نقل زائران شرایط مساعد را ندارد، لذا زائران عزیز از این بابت دچار مشکل شده‌اند.

جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا عنوان کرد: بنابراین استاندار کرمانشاه و سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در عراق و فرماندهان و مسئولان با تشکیل جلسه در پایانه مرزی خسروی در حال بررسی اوضاع هستند و در تلاشند مشکلات را رفع کنند.  از مردم و زوار گرامی درخواست می‌شود اگر مرز خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب کرده اند فعلا از مراجعه به این مرز خودداری و در شهر‌های عقبه یا هرجا که هستند در توقفگاه‌های شهری توقف و بیتوته کنند.

مراجعه به مرز فراتر از انتظار بود

استاندار کرمانشاه با اشاره به انبوه جمعیت حاضر در مرز خسروی گفت: مراجعه فراتر از انتظار در مرز خسروی سبب ازدحام و کندی تردد از این مرز شده‌است که این‌موضوع نیازمند مدیریت سفر از سوی زائران، توجه به اطلاعیه‌های رسمی و همکاری با مسئولان ذی‌ربط در این زمینه است.

بهمن امیری مقدم روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پایانه بین‌المللی خسروی افزود: طی دو سه روز اخیر میزان مراجعه زائران اربعین حسینی به مرز بین‌المللی خسروی به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده‌است به‌طوری‌که روز سه‌شنبه نسبت‌به روز دوشنبه شاهد رشد ۴۰۰ درصدی مراجعه زائران بودیم و امروز نیز نسبت‌به روز گذشته شاهد مراجعه چند برابری زائران هستیم که روند خروج آنان از مرز را با کندی مواجه کرده‌است. گرچه زیرساخت‌ها و امکانات مناسبی در مرز خسروی فراهم شده است، اما امکانات موجود در مرز منذریه و ورودی عراق همتراز با زیرساخت‌های مناسب خسروی نیست و به‌همین دلیل ورود زائران از مرز منذریه عراق از صبح امروز با کندی صورت گرفته‌است.

استاندار کرمانشاه از همه زائران اربعین حسینی خواست که به اطلاعیه‌ها و گزارش‌های رسانه ملی درباره مرز خسروی توجه و سفر خود به عتبات عالیات را مدیریت کنند تا در مسیر با کندی و محدودیت مواجه نشوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین