کد خبر: ۷۹۳۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
امروز فضای مجازی واقعیت است؛ تقابل با آن آب در هاون کوبیدن است

سید حسن خمینی: پرونده‌های بسته‌ای وجود دارد؛ بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه همه هویت جمهوری اسلامی وابسته به امام است، گفت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در چهارچوب مصالح کلان جمهوری اسلامی حرکت می‌کند. چون بزرگترین میراث امام «جمهوری اسلامی» است و به هیچ عنوان از مؤسسه رفتاری که به تقابل یا تضعیف اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی منتهی شود، دیده نشده و نباید از هیچ کدام کار‌های آن بوی این مطلب استشمام شود.
سید حسن خمینی: پرونده‌های بسته‌ای وجود دارد؛ بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم سی و چهارمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: بی تردید همه هویت جمهوری اسلامی وابسته به امام است. البته این امر روشن و واضحی است، اما اگر هم کسی در آن تردید و یا بنای شبهه هم داشت، فرمایشات جامع رهبر معظم انقلاب در مراسم امسال سالگرد امام از تعابیر کامل و پر معنایی برخوردار بود که امام را جان و روح جامعه اسلامی معرفی کردند.

یادگار امام افزود: جمهوری اسلامی حکومتی بر آمده از یک اراده ملی است؛ یک اراده بزرگ که چهل و چند سال پیش به وقوع پیوست و بی تردید هیچ انقلابی در تاریخ جهان این مقدار حرکت و حمایت قاطبه یک ملت را همراه خودش نداشته است. از نخستین روز‌هایی که انقلاب شکل گرفته تا آستانه پیروزی و بعد در طول دوره حیات خودش، به گونه‌ای از همراهی اقشار مختلف مردم استفاده کرده که اگر کسی آن را انکار کند گویی چشمه خورشید را در صبح منکر می‌شود.

وی تأکید کرد: بی تردید یکی از ابعاد انقلاب این است که رهبر این انقلاب یک مرجع تقلید بود، توده‌های دیندار جامعه وارد شده بودند و انقلاب طبقاتی نبود؛ یعنی به همان اندازه که در کشاورز و روستایی و کارگر حامی داشت، در بازاری و کارمند و دانشگاهی نیز حامی داشت. انقلاب‌های دنیا بیشتر به کودتا، شورش یا نهایتا جنبش شبیه هستند، ولی ۹۸ درصد مردم ما به این انقلاب رأی «آری» دادند. اما هر اتفاقی بعد از چهل و چند سال توسط افرادی مورد تردید واقع می‌شود و به آنجا رسید که عده‌ای به انکار اصل انقلاب پرداختند.

سید حسن خمینی اظهار داشت: امری که در روزگار ما بدیهی است، وقتی به جلو می‌رود به یک باره می‌بینید که قلب شده است. بعد هم شبهه‌ای را باقی می‌گذارند و کسانی هم به انگیزه‌های دیگری در این شبهه می‌کنند. انقلاب ما فقط مردمی‌ترین انقلاب قرن نیست، بلکه مردمی‌ترین انقلاب تاریخ است؛ امام فقط محبوب‌ترین رهبر قرن نیست، از محبوب‌ترین رهبران تاریخ است. اما ببینید امری به این وضوح هم امروزه مورد تردید واقع می‌شود و یک عده هم خوششان می‌آید و این تردید‌ها را به دروغ تأیید می‌کنند.

وی افزود: امام نقل کرده که یکبار یک شیعه و غیر شیعه با هم بحث می‌کردند و طرف می‌گوید چه قدر می‌گویید کربلا کربلا؟ شیعه پاسخ داده بود، ما از غدیر یاد گرفته ایم. دیدیم نگفتیم و منکر شدید؛ حالا می‌گوییم تا لااقل اصلش را فراموش نکنید. حداقل فایده تکرار و بسامد یک پیام این است که انکار آن را در روزگاران بعدی مشکل می‌کند. تکرارش از این جهت مُهمل نیست. اولا به خاطر پاسداشت حقیقت، دوما به خاطر دینی که به گذشتگان داریم و سوما آثاری که در آیندگان دارد، باید گفت و تکرار کرد.

امروز فضای مجازی واقعیت است؛ تقابل با آن آب در هاون کوبیدن است

یادگار امام گفت: امروز فضای مجازی واقعیتی است و تقابل با آن هم آب در هاون کوبیدن است. اما این هم مثل هر بستری دیگر است که در آن می‌شود دروغ گفت؛ دروغ‌هایی که بزرگ است، ولی ممکن است کسی آن را باور کند و بر آن پایه و اساسی را قرار دهد.

وی یادآور شد: فلسفه تأسیس مؤسسه از ابتدا برای جلوگیری از تحریف سخنان امام بوده؛ یکی از راه‌های تحریف همین قلب واقعیت‌هایی است که شرایط را عوض می‌کند. آنقدر دروغ‌های بیّن می‌گویند که، مطابق آن افرادی می‌گویند شاید درست بوده؛ ابتدا هم با شاید‌ها شروع می‌شود و یواش یواش در مسأله‌ای که آدم فکر می‌کند از این روشن‌تر نمی‌شود، شبهه می‌کنند. از قدیم بوده که گفتند علی (ع) مگر نماز هم می‌خواند و تا امروز هم هست.

سید حسن خمینی تأکید کرد: همه هویت جمهوری اسلامی به امام است و اگر امام را بگیرند این ساختمان فرو می‌ریزد؛ حتی اگر شکلش بماند جانش می‌رود؛ لذا باید از رهبر معظم انقلاب تشکر کرد که دائما این نکته را به همه تنبه می‌دهند. شاید هیچ کسی مانند ایشان در این مسأله عزم نداشته باشد که تنبه بدهد به این نکته توجه کنید و اگر فراموش کردید در حقیقت کسی هستید که بر سر شاخه بن می‌برید.

وی افزود: مؤسسه به این جهت شکل گرفته که تحریف‌های صریح و پنهان را پاسخ بدهد. بقیه مسئولیت‌های ما مسئولیت اختصاصی مؤسسه نیست. ترویج امام و جلوگیری از تخریب را همه نهاد‌ها و ارگان‌ها باید کمک کنند. عظمت امام به اندازه‌ای است که ترویجش از عهده کارکنان مؤسسه خارج است. همه بر سر خوان گسترده مردم ایران، انقلاب و جمهوری اسلامی هستند و باید در این زمینه کار کنند؛ مسئولیتشان را باید از آن‌ها مطالبه کرد.

یادگار امام اظهار داشت: یکی از بزرگترین وظایف مؤسسه این است که فراجناحی عمل کند. همان اندازه که امام متعلق به همه مردم ایران بود، مؤسسه هم باید متعلق به همه مردم ایران باشد. همان گونه که همه زیر چتر امام بودند، مؤسسه هم باید در خدمت همه باشد. البته این هزینه دارد؛ به خاطر اینکه وقتی شما تریبون را باز می‌کنید، هر گروه می‌گوید دیگری نباشد. اگر این وظیفه را پذیرفته اید کوله بارتان را آماده کنید و مرعوب هیچ کس نشوید. مجموعه مؤسسه مربوط به امام و امام متعلق به همه است؛ هرکسی که به امام معتقد است در مجموعه مؤسسه جا دارد و به همین جهت جایگاه یک گروه و دو گروه نیست و چیزی که صحیح می‌داند را می‌گوید.

وی تأکید کرد: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در چهارچوب مصالح کلان جمهوری اسلامی حرکت می‌کند. چون بزرگترین میراث امام «جمهوری اسلامی» است و به هیچ عنوان خدای ناکرده از مؤسسه رفتاری که به تقابل یا تضعیف ارزش‌ها و ارکان جمهوری اسلامی منتهی شود، دیده نشده و نباید از هیچ کدام کار‌های آن بوی این مطلب استشمام شود.

بخش‌های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم

سید حسن خمینی گفت: دومین مسأله در مورد مؤسسه چیزی است که تحت عنوان «جهاد تبیین» مطرح می‌شود. ما نباید بنشینیم که دشمنان امام هر روز موضوعی برای ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بیفتیم؛ فضای جدال فرهنگی و بحث را ما باید تعیین کنیم. در اثر این رفتار‌های آنان به راحتی جای قربانی و جلاد عوض می‌شود. پرونده‌های بسته‌ای که در جمهوری اسلامی هست و بخشی از آن در اختیار ما است، باید به عنوان یک عنصر مبیّن در این فضا در معرض عموم قرار بگیرد. طبیعتا یکی از بخش‌های آن انتشار اسناد است. بخش‌های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز شده خیلی از نقد‌ها را پاسخ می‌دهد. به صورت گزینشی هم باز نمی‌کنیم. دوره‌های زمانی پیش رفته و مؤسسه باید به سمت باز کردن اسناد خودش پیش برود.

وی با بیان اینکه یکی از موارد دیگر بحث بالا بردن دانش کارکنان و به خصوص محققان مجموعه است، یادآور شد: در ابتدای انقلاب، امام یک شخصیت معاصر بود و هرکس به قدر فهم خود ایشان را لمس می‌کرد. اما کارکنان مؤسسه باید آموزش ببینند تا شناخت دقیق نسبت به زندگی امام داشته باشند، چرا که اگر قرار است همه در این جهاد تبیین کار کنند، بخشی هم نیرو‌های خود ما هستند.

یادگار امام با اشاره به نمایشگاه‌های برگزار شده توسط موسسه، ادامه داد: واقعیت این است که الآن یک فضای عمومی وجود دارد که در آن (به مدد فضای مجازی) همه افراد در یک لحظه همه جا حضور دارند؛ ما از این فضا عقب هستیم. شاید بخشی از این وضع به این دلیل بوده که مدیران مجموعه در رده‌ی سنی‌ای نبوده اند که این مسأله را بلد باشند. اگر از این فضا استفاده نکرده اید، خودتان را ملامت کنید. در این زمینه نسل‌های جدید که از فضا‌های متفاوت درک درستی دارند، باید کار کنند. البته باید تولید محتوای مناسب کرد. یک کار درست در بزنگاه خودش که قرار می‌گیرد، چنان اثری می‌گذارد که از صد صفحه نوشتن بالاتر است. چرا ما این فضا را نمی‌شناسیم و از آن استفاده نمی‌کنیم؟! نه اینکه هیچ ندانیم، اما آن مقداری که باید نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه مجموعه در آستانه بازنشستگی بخش زیادی از نیرو‌ها است، گفت: این جایگزینی باید به شدت و با کمال دقت کارشناسی باشد. هر نیرویی که به مجموعه اضافه می‌شود باید در حوزه خودش و بهترین متخصص باشد. نیروی بهتر بگیرید و از آن‌ها کار، پیشرفت و کیفیت بهتر بخواهید. البته ما یک غنای سازمانی هم داریم و آن نسل گذشته‌ای هستند که گنجینه‌ای از شناخت امام هستند. امام آنقدر بزرگ است که اگر عشاق امام نیامدند با ما همکاری کنند، ضعف ما است. در‌ها را باز کنید و همه را به کار بگیرید و به هیچ عنوان به افرادی که دور هم هستید بسنده نکنید.

سید حسن خمینی ادامه داد: مؤسسه، صف نیست ستاد است؛ باید از پتانسیل همه نهاد‌ها استفاده و همه را ترغیب کند به اینکه برای امام کار کنند. حتما در دهه فجر یا سالگرد امام جشنواره‌ای بگذارید و به نهادی که بیشترین کار در رابطه با امام را کرده جایزه بدهید و او را معرفی کنید. همه باید پیرامون بحث امام، نهضت امام و جلوگیری از دشمنی‌های نسبت به امام کار کنند. البته ما مراقب هستیم که تحریف صورت نگیرد، بحث جناحی نشود و کسی نخواهد از این مجموعه برای مطامع خودش استفاده کند.

وی با تشکر از زحمات محمد مقدم به عنوان رییس شورای سیاستگذاری موسسه، به برنامه پنج ساله مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) اشاره کرد و گفت: آقای کمساری این برنامه را به شورای سیاستگذاری آورد. این عزم و همت دوستان خوب بود، ولی باید جزئی‌تر و دقیق‌تر باشد. این برنامه پنج ساله نقشه راهی است که معلوم شود کجا باید برسیم و این طور نباشد که هر جایی رسیدیم بگوییم جای درست همین جا است. البته زحماتی که دوستان کشیده اند نمره بسیار قابل قبولی می‌گیرد. جا دارد یادی کنم از آقای دکتر حمید انصاری که الحق و الانصاف بسیار هم کارشناس بود و همین الآن هم بنده از ایشان استفاده می‌کنم و به عنوان مشاور عالی بنده فعالیت می‌کنند و با آقای کمساری هم جلسات نوبتی خیلی خوبی دارند.

یادگار امام ادامه داد: آقای دکتر انصاری الآن هم مشغول کار تدویت ویراست جدید صحیفه امام هستند که قرار شد دوستان مؤسسه هم با ایشان همکاری کنند. تأکید می‌کنم که ویراست دوم صحیفه از مسئولیت‌های اولویت دار مؤسسه است و اصلی‌ترین مسئولیت ما است که باید انجام شود.

وی اظهار داشت در بخش دیگری سخنان خود اظهار داشت: آقای دکتر کمساری دوره بسیار خوبی را شروع کرده اند. به نظرم این دوره تقریبا دو ساله که شکل گرفته دوره بسیار موفقی است. واقعیت این است که من فکر نمی‌کردم بعد از دکتر حمید انصاری مدیری بتواند به این سرعت در مجموعه جا بیفتد. چون آقای انصاری یک دوره طولانی در کنار امام بود. ولی آقای کمساری گام بسیار خوبی را در مجموعه شروع کرده اند؛ هم رضایت سازمانی تا جایی که به من گزارش داده اند خیلی خوب است، هم ارتباطی که با دوستان مجموعه می‌گیرند و هم ذهن جوان‌تر و عزم دارند.

سید حسن خمینی افزود: شروع بسیار ارزشمندی داشته اند و معاونین خوبی انتخاب کرده اند. به خصوص دوستان جدیدی که اضافه شده اند، پرتوان و با نگاه خوب هستند. به نظر من هم خوب است به ایشان تبریک بگوییم، هم از ایشان تشکر کنیم و هم امید داشته باشیم عزمی که در آن‌ها بوده فروکش نکند؛ چون انسان گرفتار روزمرگی می‌شود. از نظرات شورای سیاستگذاری و کارشناسان مجموعه که قبلا بوده اند و یا بازنشسته و یا از ما جدا شده اند استفاده کنید. با همین نگاهی که تا امروز بوده اند و در‌های مؤسسه به روی همه نهاد‌های بیرونی باز شود، حتما از این نگاه بهره ببرند و با انرژی کار را پیش ببرند.

وی در پایان گفت: امروز در جمهوری اسلامی همه باید نسبت به امیددهی حساس باشند. ممکن است هزار اشکال باشد، که هست، اما با ناامیدی به جایی نمی‌رسیم. یکی از فیلسوفان معاصر جمله بسیار لطیفی دارد؛ گفته بود من نمی‌گویم هرکسی امید دارد به نتیجه رسیده، ولی می‌توانم بگویم هرکسی ناامید بوده به هیچ جایی نرسیده است. امیددهی به آینده کشور و این اندیشه، وظیفه است. البته اصلا به معنای این نیست که به روی مشکلات و سختی‌ها چشم ببندیم، ولی به هر حال مجموعه باید با توان خودش نسبت به مسائل داخلی خودش و کشور این امید را پیش ببرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین