کد خبر: ۷۹۳۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
کمپین اسرائیل برای توقف توافق هسته‌ای و مقابله با رفع تحریم های ایران

اسرائیل: اطلاعات جدیدی درباره فعالیت هسته‌ای ایران به اروپا دادیم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به تلاش های این رژیم برای ممانعت از احیای برجام گفت که تل آویو اطلاعاتی درخصوص فعالیت‌های هسته ای ایران به کشورهای اروپایی داده است.
اسرائیل: اطلاعات جدیدی درباره فعالیت هسته‌ای ایران به اروپا دادیم
آفتاب‌‌نیوز :

 یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مدعی شد که این رژیم اطلاعات جدیدی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تعدادی از سایت ها به کشورهای اروپایی داده است.

به گزارش الجزیره، وی گفت که رژیم صهیونیستی کمپینی سیاسی برای توقف توافق هسته‌ای و مقابله با رفع تحریم های ایران در پیش گرفته است.

لاپید مدعی شد: دلایلی داریم که نشان می‌دهد تلاش‌های ما موفق بوده است.

وی پیش از این با اشاره به گفت‌وگوی اخیر خود با رئیس‌جمهور آمریکا گفت: همانطور که با رئیس‌جمهور بایدن توافق کردیم، آزادی عمل کاملی برای ممانعت از احتمال بدل شدن ایران به یک تهدید هسته‌ای، خواهیم داشت.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: هنوز زود است که بگوییم آیا در متوقف کردن توافق هسته‌ای موفق بوده‌ایم یا نه اما اسرائیل برای هر تهدید یا سناریویی آماده است.

فرانسه، آلمان و انگلیس(تروئیکای اروپا)روز گذشته(شنبه) در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

این ادعای طرف‌های اروپایی برجام در حالی است که پیشتر پرونده "منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" ایران در جریان امضای توافق برجام که به امضای سه کشور مذکور هم رسیده، بسته شده بود. آژانس اخیرا با تاثیر پذیرفتن از ادعاهای رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده است که ایران هم‌چنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.

ناصر کنعانی،سخنگوی وزارت خارجه کشورمان شنبه شب در واکنش به بیانیه اخیر تروییکای اروپایی «انگلیس ،آلمان و فرانسه » گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند.

ناصر کنعانی با یادآوری انفعال طرف‌های اروپایی در ماه‌های اخیر و همچنین اقدام نابجا و سیاسی این کشورها در پایه‌گذاری قطعنامه در شورای حکام آژانس، گفت: به سه کشور اروپایی توصیه می‌شود به جای ورود به فاز تخریب روند دیپلماتیک، برای ارائه راه‌حل جهت پایان دادن به اختلاف نظرهای معدود باقی‌مانده نقش فعال‌تری ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سابقه همکاری و تعامل سازنده جمهوری اسلامی به عنوان یک عضو مسئولیت‌پذیر معاهده منع اشاعه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بر لزوم اجتناب از سیاسی‌کاری و طرح اتهامات بی‌پایه علیه کشورمان تأکید کرده و گفت: مایه تأسف است که کشورهای اروپایی از یکسو به حمایت تمام قد از رژیمی می‌پردازند که صدها کلاهک اتمی در اختیار داشته و به هیچ‌یک از ساز و کارهای منع اشاعه بین‌المللی پایبند نیست و از سوی دیگر علیه برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران که در معرض گسترده‌ترین بازرسی‌ها قرار داشته، به فضاسازی می‌پردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با توصیه اروپاییها به جبران عدم عمل به تعهدات متعدد خود در قبال ملت ایران، آنها را از به‌کارگیری زبان تهدید برحذر داشت و تصریح کرد: شکست حداکثری آمریکا در کارزار فشار حداکثری باید درس عبرتی برای همه طرفهایی باشد که ناآگاهانه تصور می کنند تهدید و تحریم می‌تواند ملت ایران را از پیگیری حداکثری حقوق و تامین منافع خود بازدارند.

کنعانی در پایان تصریح کرد: ایران همچنان برای نهایی کردن توافق، اراده و آمادگی داشته و بر این اعتقاد است که در صورت وجود اراده لازم و پرهیز از اثرپذیری از فشارهای خارجی، امکان دستیابی سریع به توافق وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین