کد خبر: ۷۹۳۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
دولت آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است

ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نقش ایران در حمله سایبری علیه آلبانی

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی مدعی شد که ایران در دو حمله سایبری اخیر انجام شده علیه آلبانی نقش داشته است.
ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نقش ایران در حمله سایبری علیه آلبانی
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه توییترش با مطرح کردن ادعایی علیه ایران نوشت: ما قویا حمله سایبری ۹سپتامبر [۱۸ شهریور] علیه آلبانی، یکی از متحدان‌مان در ناتو را محکوم می‌کنیم که به دنبال حمله سایبری ۱۵ جولای انجام شد.

پرایس ادامه داد: ما به همکاری با آلبانی و دیگر متحدان و شرکایمان ادامه خواهیم داد تا توانمندی دفاع سایبری‌مان را تقویت کنیم و بازیگران مخرب‌ را پاسخگو خواهیم کرد.

این ادعای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که بر اساس اعلامیه وزارت کشور آلبانی، «سیستم های اطلاعاتی پلیس ملی روز جمعه مورد حمله الکترونیکی قرار گرفت».

این وزارتخانه در بیانیه خود ادامه داد: «دولت به منظور خنثی کردن این حمله سایبری و تأمین امنیت سامانه‌ها، سامانه‌های اطلاعاتی نظارت بر بنادر دریایی و هوایی و گذرگاه‌های مرزی را از دسترس خارج کرده‌اند».

دولت آلبانی سه روز پیش اعلام کرده بود که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است.

پس از آنکه آلبانی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را به‌ اتهام حملات سایبری قطع می‌کند، تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اتهامات تیرانا را رد کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به‌عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود می‌داند و محکوم می‌کند.»

جمهوری اسلامی ایران تصمیم دولت آلبانی به قطع روابط سیاسی‌اش با تهران را نسنجیده خواند.

علاوه بر این،‌ سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این باره گفته بود: ایران به عنوان یکی از اهداف حملات سایبری، ادعاهای آلبانی را ساختگی و بی اساس می داند.

ایروانی، در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان با بیان اینکه "ایران به عنوان یکی از اهداف حملات سایبری، ادعاهای آلبانی را ساختگی و بی اساس می‌داند"، نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرموجهی که تحت پوشش ادعاهای بی‌اساس انجام می‌شود، هشدار داد.

سفیر ایران در نامه به آنتونیو گوترش، اتهامات اخیر دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران را بی اساس دانست و تاکید کرد: کشورم به دروغ متهم به حمله سایبری شد.

نماینده کشورمان در سازمان ملل در این نامه که رونوشت آن به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه انتساب حمله سایبری ادعایی به زیرساخت‌های آلبانی را قاطعانه رد و محکوم می‌کند. در نتیجه، اتهاماتی که به ایران وارد شده است، کاملاً بی اساس بوده و رد می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین