کد خبر: ۷۹۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۸
منوچهر متکی در گفتگو با نشریه فرانسوی Politique Internationale

تهران روابط دمشق-پاریس را تهدیدی برای خود نمی‌داند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روابط سوریه و فرانسه تهدیدی برای روابط تهران-دمشق نیست.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب،‌ اگرچه دولت فرانسه می‌کوشد تا سوریه را از ایران دور کند، اما تهران بر این باور است که روابط گرم و برادرانه مابین دو کشور مسلمان ایران و سوریه همچنان به قوت خود باقی است.

«منوچهر متکی» وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با مجله فرانسوی «سیاست بین‌الملل» ضمن تاکید بر واقعیت پیش گفته اظهار داشت: «چرا روابطی که دولت فرانسه با کشوری همچون سوریه ترتیب می‌دهد، بایستی بر روابط این کشور با کشوری ثالث تاثیر بگذارد؟»

«نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه سفری به دمشق پایتخت سوریه انجام داد که از سوی تحلیلگران سیاسی نشاندهنده تعقیب سیاست تازه‌ای از سوی پاریس تعبیر شد.

«جودیت جاهن» یک تحلیگر سیاسی منطقه خاورمیانه که برای «انستیتو روابط بین‌الملل فرانسه» فعالیت می‌کند درهمین راستا به صدای آمریکا گفت:‌ «این پیام بدین معناست که فرانسه به خاورمیانه بازگشته و پیگیر سیاستی نوین است». 

این تحلیلگر سیاسی افزود: «سارکوزی تصمیم دارد اعلام نماید که سیاست پیشین فرانسه در خاورمیانه به پایان رسیده است. این پیام بدین معناست که دوران سیاست‌های عصر «ژاک شیراک» گذشته است».

متکی سیاست نوین فرانسه را اینگونه معرفی کرد: «این تغییر سیاست چیزی جز این نیست که فرانسه تصمیم دارد اشتباهات گذشته‌اش را به کناری نهاده از آنها دوری بجوید».

متکی همچنین افزود: «پاریس عاقبت طریقه رفتار درست در منطقه خاورمیانه را دریافته است». 

گفتنی است نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه در ماه ژوئیه گذشته در الیزه از «بشاراسد» رئیس‌جمهور سوریه پذیرایی کرد که حاصل این گفتگوها آغاز روابط لبنان- سوریه بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین