کد خبر: ۷۹۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
با ابراز نگرانی علمای قم از بررسی لایحه حمایت از خانواده

مواد 23 و 25 لایحه حمایت از خانواده حذف شدند

فاطمه راکعی: از کمیسیون قضایی مجلس تشکر می‌کنم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: «مواد 23 و 25 لایحه حمایت از خانواده که باعث حساسیت و نگرانی در بین مردم شده بود در جلسه صبح امروز کمیسیون حذف شد». 

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، علی شاهرخی در جمع خبرنگاران افزود: «کمیسیون قضایی با تشکیل این جلسه اصلاحیه‌ای را انجام داد و این دو ماده را پیش از تصویب کلیات لایحه در مجلس حذف کرد». 

وی ادامه داد: «ماده 25 درباره وضع مالیات بر مهریه های نامتعارف و البته به صورت تصاعدی بود که با توجه به بالا بردن هزینه های ازدواج و سخت کردن آن حذف شد». 

رئیس کمیسیون قضایی مجلس درباره ماده 23 این لایحه که حذف شد نیز گفت: «بر اساس این ماده اختیار ازدواج مجدد مرد منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت است». 

وی این بند را باعث نگرانی شدید خانواده‌ها و در مواردی در معرض فروپاشی قرار گرفتن آنها دانست و گفت: «این تعهدات شروط کافی نبود». 

شاهرخی گفت: «با حذف ماده 23، قانون قبلی یعنی ماده 16 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1353 همچنان به قوت خود باقی است که بر اساس آن مرد نمی‌تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند مگر با رضایت همسر، عدم قدرت زن در ایفای وظایف زناشویی، ‌عدم تمکین زن، ابتلا به جنون و امراض صعب العلاج، محکومیت، اعتیاد و یا عقیم بودن». 

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به دیدار اعضای این کمیسیون با رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این لایحه گفت: «آقای لاریجانی در این دیدار گفت برخی علمای قم از اینکه مردم از بررسی این لایحه نگران شده اند ناراحتند». 

وی افزود: «لاریجانی از ما خواست برای رفع نگرانی مردم جلسه ای تشکیل دهیم و هر جا می‌بینیم مصالح و منافع مردم در نظر گرفته نشده است ‌بازنگری کنیم». 

به گفته شاهرخی کلیات لایحه حمایت از خانواده پس از این اصلاحات، به احتمال قوی، هفته آینده در دستور کاری مجلس قرار می‌گیرد تا پس از تصویب کلیات مجدداً در شور دوم در کمیسیون قضایی و حقوقی بررسی شود تا اشکالات احتمالی آن برطرف شود. 

در همین حال رییس کمیته زنان خانه احزاب با ابراز خوشوقتی از حذف مواد 23 و 25 لایحه حمایت خانواده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و اینکه ریاست مجلس و کمیسیون حقوقی مجلس به دغدغه‌های عمومی و نگرانی‌های خانواده‌ها و زنان نسبت به این لایحه واکنش مثبت نشان داده‌اند، از مجلس تشکر کرد و گفت که نامه تشکر رسمی خود را منتشر خواهند کرد. 

فاطمه راکعی که با ایسنا گفتگو می‌کرد اظهار داشت: «خوشبختانه کمیته زنان خانه احزاب نسبت به مسایلی که درباره زنان مطرح می‌شود، حساس است و از زمانی که لایحه حمایت خانواده در مجلس هفتم مطرح شد، جلسات هم‌اندیشی را تشکیل داد. ما میزگردهایی را برای آسیب‌شناسی لایحه با حضور متخصصان امر از جمله جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و دلسوزان این حوزه برگزار کردیم و در نشست خبری با حضور دبیران کل احزاب و نشستی با دبیرکل خانه احزاب به تحلیل تبعات تصویب این لایحه پرداختیم». 

وی افزود: «جمع‌بندی تمام نظرات کارشناسی درباره لایحه حمایت خانواده را به رسانه‌ها اعلام کردیم». 

راکعی گفت: «خدا را شکر می‌کنیم که علی‌رغم تلاش‌هایی که مدافعان این لایحه - آن هم گاهی با ادبیاتی که اصلا در شأن نظام جمهوری اسلامی و جامعه زنان ایران نبود صحبت کردند- و بسیار مصرانه خواستند این لایحه به همان شکلی که دولت به مجلس برده است، تصویب شود، تلاش‌های مدنی، قانونمند و اصولی و علمی احزاب و جمعیت‌های رسمی کشور جواب گرفت». 

راکعی تصریح کرد: «باید دو تبریک و تشکر داشته باشم از تلاش‌های چندین ماهه و پیگیری جمعیت‌های زنان کشور و دیگر از کمیسیون قضایی مجلس». 

وی در پایان تاکید کرد: «البته ما در مورد سایر موارد این لایحه هم نظرات اصلاحی داریم که به موقع به مجلس ارایه خواهیم کرد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۸
0
0
با تشکر از تلاشهایتان و به امید موفقیتهای بیشتر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین