کد خبر: ۷۹۵۸۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

ماجرای شرطی که حاج قاسم سلیمانی با محافظانش گذاشته بود

مستند «چند قدم آن طرف‌تر» ماجرای شرطی است که سردار سلیمانی با محافظانش گذاشته بود و آنان باید طبق این قاعده عمل می‌کردند.
ماجرای شرطی که حاج قاسم سلیمانی با محافظانش گذاشته بود
آفتاب‌‌نیوز :

مستند «چند قدم آن طرف‌تر» به کارگردانی محمد فرج صالحی یکی از آثاری است که درباره شهید سلیمانی ساخته شده و نخستین بار در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. این فیلم مستند در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند نیز حضور داشت و از شبکه مستند پخش شد.

صالحی درباره سوژه این فیلم گفت: وقتی که حاج قاسم سلیمانی شهید شد، اعلام کردند که ۴ نفر دیگر نیز کنار ایشان بودند که همراه با او به شهادت رسیدند. آنان محافظان شهید سلیمانی بودند. تصوری که اکثر ما از محافظ یک شخصیت نظامی یا سیاسی داریم، افراد قد بلند همراه با عینک دودی است که بین آن شخصیت و مردم فاصله ایجاد می‌کنند. این اتفاق در حالی است که بسیاری از افراد، شهید سلیمانی را در شرایطی دیده‌اند که محافظی اطراف او نیست و به راحتی با مردم دیدار می‌کند. راز این اتفاق چیست؟ در مستند «چند قدم آن طرف‌تر» پاسخ این سوال را داده‌ایم.

وی اضافه کرد: وقتی پژوهش‌هایم را شروع کردم متوجه یک نکته جذاب شدم و آنهم نوع حفاظت شخصی بود که آنان از شهید سلیمانی انجام می‌دادند. در این بین، متوجه شدم که حاج قاسم سلیمانی از محافظانش خواسته بود تا فاصله‌ای بین او و مردم ایجاد نشود. در حقیقت، شهید سلیمانی شرطی برای آنان می‌گذارد و آنهم این است که به‌گونه‌ای فعالیت کنند که حاج قاسم آن‌ها را نبیند. برهمین اساس آنان باید ترکیبی از حفاظت آشکار و پنهان انجام می‌دادند. بدین معنی که از یکسو فاصله‌ای بین شهید سلیمانی و مردم ایجاد نشود و از سویی دیگر جان او نیز حفظ شود.

این مستندساز خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که این اخلاقِ شهید سلیمانی زمانی که وارد منطقه نیز می‌شود، ترک نشده و علیرغم همه تهدیداتی که وجود داشته بازهم از محافظین می‌خواهد تا فاصله‌ای بین او و مردم وجود نداشته باشد. در مستند «چند قدم آن طرف‌تر» به همین موضوع پرداختیم.

صالحی درباره روند تولید این اثر گفت: مرتضی شعبانی به من پیشنهاد داد که ۳ مستند کوتاه درباره این محافظ‌ها بسازم. پژوهش‌هایم را شروع کردم، اما در مسیر پژوهش متوجه این نکته جالب توجه شدم و مسیر فیلم به‌نوعی عوض شد. پس از ساخت و نمایش این اثر باخبر شدم که محافظینِ ابومهدی، سیدحسن نصرالله و ... نیز این مستند را دیده‌اند و حتی بسیاری از شبکه‌های خارجی زبان نیز آن را ترجمه کرده و دیده‌اند. شاید بتوان گفت که این مستند به نوعی جهانی شد.

او درباره فرم روایی این مستند گفت: علاوه بر تصاویر آرشیوی، موفق شدیم که بسیاری از دوستان شهید سلیمانی و این محافظین را در برابر دوربین آورده و با آنان مصاحبه‌ای داشته باشیم.

عوامل تولید این مستند ۳۰ دقیقه‌ای عبارتند از:

تهیه‌کننده: مرتضی شعبانی، کارگردان: محمد فرج صالحی، تصویربردار: مصطفی سیفی و حامد نمازی، نویسنده: کوثر امیدی، پوستر و گرافیک: سیدمقداد سیدصالحی، نریتور: مهدی نعمت‌الهی، اصلاح رنگ: نرگس رحمانی و صداگذاری: حسین وفایی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین