کد خبر: ۷۹۶۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷

این غذای محلی بدن را از عفونت‌ها پاک می‌کند

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در رفع گرفتگی صدا و رفع انواع عفونت از بدن موثر دانست.
این غذای محلی بدن را از عفونت‌ها پاک می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

سوغان سوی اهر یکی از غذ‌اهای سنتی آذربایجان غربی و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فیبر، فسفر، اسیدفولیک، سلنیوم، گوگرد، سولفور و ... است.

برای بررسی خواص سوغان سوی اهر و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص سوغان سوی اهر

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره مهم‌ترین خواص سوغان سوی اهر گفت: مقادیر بالای پروتئین در این غذا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای افرادی که فعالیت‌های فیزیکی سخت انجام می‌دهند، ورزشکاران و مخصوصا بدنسازان، سالمندان و کودکان در حال رشد بسیار مفید است.

وی افزود: فیبر موجود در سوغان سوی اهر موجب بهبود عملکرد روده، تقویت دستگاه گوارش و هضم آسان غذا می‌شود؛ لذا برای افراد مبتلا به یبوست و بواسیر بسیار مفید و اثربخش است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و موجب رفع انواع عفونت بدن، از جمله عفونت‌های معده و روده می‌شود.

عظمایی بیان کرد: این غذا تاثیر چشمگیری در رفع درد‌های مفصلی دارد؛ لذا توصیه می‌شود افراد مبتلا به این عارضه، از خواص این غذای محلی بهره ببرند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: مصرف سوغان سوی اهر موجب بهبود عملکرد عصبی و تقویت حافظه می‌شود و از آلزایمر پیشگیری می‌کند؛ لذا برای سالمندان بسیار مفید است.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین B ۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

وی گفت: از دیگر خواص سوغان سوی اهر می‌توان به رفع گرفتگی صدا اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: این غذا دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

عظمایی اظهار کرد: سوغان سوی اهر به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

وی بیان کرد: مصرف این غذا موجب تقویت بینایی می‌شود و از آب مروارید (کاتاراکت) و تباهی لکه زرد (ماکولا) پیشگیری می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین