کد خبر: ۷۹۶۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

آن‌چه باید در مورد خواص گوشت کبک بدانیم

گوشت کبک بسیار لذید است و باتوجه به خواص گوشت این پرنده، همواره مورد توجه شکارچیان در حیات وحش است، پرورش کبک نیز همانند سایر مشاغل می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد، از طرفی تقاضا برای خرید گوشت کبک در سالیان اخیر افزایش پیدا کرده است.
آن‌چه باید در مورد خواص گوشت کبک بدانیم
آفتاب‌‌نیوز :

امروزه با افزایش آگاهی نسبت به خواص بی‌شمار گوشت کبک، بسیاری از افراد جامعه گوشت این پرنده را جایگزین گوشت قرمز و سایر ماکیان کرده‌اند و فعالان در حوزه پرورش کبک از طریق فروش گوشت و تخم آن کسب درآمد می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری یکی از زیستگاه‌های کبک وحشی در کشور محسوب می‌شود، اما قطعا شکار بی‌رویه این پرنده لذید و دارای خواص فراوان می‌تواند این پرنده را در خطر انقراض قرار دهد، بنابراین حمایت از پرورش کبک می‌تواند به جلوگیری از انقراض این پرنده کمک کند.

به‌نظر می‌رسد در چهارمحال و بختیاری توجه چندانی به پرورش کبک صورت نگرفته است، گوشت کبک می‌تواند جایگزین خوبی برای مصرف گوشت مرغ باشد.

فواید مصرف گوشت کبک

سید ابوالفتح شیرمردی- محقق طب سنتی در شهرکرد با اشاره به خواص گوشت کبک، اظهار کرد: گوشت این پرنده دارای خواص بسیاری است، گوشت کبک سرشار از پتاسیم بوده و بنابراین مصرف آن برای افراد دارای بیماری فشارخون توصیه می‌شود.

وی افزود: همچنین گوشت کبک سرشار از موادمعدنی شامل کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، گوگرد، ویتامین ب کمپلکس و بسیاری از اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن است و برای تقویت بدنِ تمامی رده‌های سنی از کودکان تا کهنسالان توصیه می‌شود.

شیرمردی مصرف گوشت کبک برای افرادی که دارای ضعف اعصاب هستند را مفید دانست و یادآور شد: گوشت کبک لطیف است و سریع هضم می‌شود و بنابراین مصرف آن در دوران نقاهت بیماری و مادرانی که دارای ویار هستند، توصیه می‌شود.

محقق طب سنتی در شهرکرد با تاکید بر اینکه چربی و کلسترول گوشت کبک بسیار پایین است، اظهار کرد: بنابراین افراد دارای بیماری قلبی و عروقی می‌توانند از این گوشت مصرف کنند، مصرف گوشت کبک برای بیماران ریوی نیز مفید است و قوای جسمی و جنسی را نیز افزایش می‌دهد.

وی افزود: مصرف گوشت کبک به دفع سموم از کلیه کمک می‌کند، حافظه را تقویت می‌کند و به‌طور کلی جگر این پرنده کاربرد درمانی برای درمان برخی بیماری‌ها را دارد، همچنین گوشت آن موجب ذخیره گلوکوژن در بدن خواهد شد، مصرف آن برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند آسم، عقب‌ماندگی ذهنی و بیماری اعصاب مفید است.

شیرمردی با بیان اینکه گوشت کبک بسیار لذید بوده و نسبت به گوشت سایر ماکیان خواص بیش‌تری دارد، گفت: خواص کبک وحشی بیشتر از کبک پرورشی است، بهتر است گوشت کبک به‌صورت آب‌پز مصرف شود و در مرحله بعد کباب توصیه می‌شود.

محقق طب سنتی در شهرکرد بیان کرد: مصرف کبک برای رشد قد در کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود.

پرورش کبک در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

سیدعباس میراحمدی- سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کبک از پرندگان بومی استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: در استان واحد پرورش کبک وجود ندارد.

وی بیان کرد: از سرمایه‌گذارانی که تمایل به راه‌اندازی واحد پرورش کبک در چهارمحال و بختیاری دارند، حمایت لازم صورت خواهد گرفت و برای صدور مجوز تولید در این حوزه هیچ مشکلی وجود ندارد.

میراحمدی تاکید کرد: متقاضیان برای اجرای طرح پرورش کبک در چهارمحال و بختیاری می‌توانند تسهیلات بانکی نیز دریافت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین