کد خبر: ۷۹۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۵
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد:

انتقال قدرت می‌تواند به حوزه‌ مشترک جناح‌ها صورت گیرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب اعتدال و توسعه از تلاش این تشکل برای نمایندگی جریان میانه کشور در جهت انسجام طیف‌های معتدل دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات آتی ریاست جمهوری خبر داد و تاکید کرد که حسن روحانی می تواند به عنوان کاندیدای انتخابات محور این جریان باشد. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، دکتر محمد باقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سئوال که سرنوشت انتخابات و شانس پیروزی دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب را در انتخابات آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهارداشت: «برای ارزیابی قرین به صحت از انتخابات آتی ریاست جمهوری، آگاهی از متغیرهایی لازم است که شاید هم‌اکنون به درستی مشخص نباشد».

شانس پیروزی دو جناح در تعیین کاندیدای واحد
وی درادامه افزود: «اینکه آیا همه جریان‌های سیاسی موسوم به اصولگرا بر معرفی آقای احمدی‌نژاد به عنوان تنها گزینه اردوگاه اصولگرایان تأکید خواهند داشت؟ یا ممکن است ازمجموعه اصولگرایان با اظهارنظرهایی که گاه مطرح می‌شود اجماعی صورت نگیرد و فرد دیگری هم کاندیدا شود و یا اینکه جریان‌های موسوم به «اصلاح‌طلب» با چه آرایشی وارد عرصه دهمین انتخابات ریاست جمهوری شوند؟ آیا در نهایت آقای کروبی و آقای عارف کاندیداهای اصلاح‌طلبان خواهند بود؟ یا نهایتاً آقای خاتمی در این عرصه وارد خواهند شد یا نه؟ آیا همه جریان‌های اصلاح‌طلب روی یک کاندیدای واحد متمرکز خواهند شد؟ و یا موضوع مهم و تعیین‌کننده اینکه، اساساً چقدر عرصه برای فعالیت این جریان فراخ خواهد بود؟ ... متغیرهایی هستند که باید مشخص شوند تا بتوان درباره انتخابات آتی و شانس پیروزی هر یک از جناح‌های سیاسی اظهارنظر نمود».

ظهور قطب سوم در انتخابات ریاست جمهوری منتفی نیست
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه آیا انتخابات ریاست جمهوری دوقطبی خواهد بود یا قطب سومی در این فضا خضور خواهد یافت ؟ تصریح کرد: «ظهور قطب سوم منتفی نیست اما میزان نقش‌آفرینی و اثربخشی این قطب به چگونگی پیدایش و شکل‌گیری آن وابسته خواهد بود. اگر قطب سوم با اراده و خواست اقطاب اصولگرا و اصلاح‌طلب و توافق تاکتیکی آنها روی کاندیدای واحدی که حداقل برای هر دو جناح قابل قبول و یا حداقل قابل تحمل باشد، شکل گیرد این قطب می‌تواند پیروز میدان باشد چه در مرحله اول و یا در مرحله دوم».

قطب سوم انتخابات به معنی «نه این» و «نه آن» موفق نمی‌شود
نوبخت ادامه داد: «بعید می‌دانم که قطب سوم به معنی نه «این» و نه «آن» با توجه به واقعیت‌های موجود و آنهم در یک فضای انتخاباتی مدیریت شده شانسی برای موفقیت داشته باشد و اگر هم در این مرحله موفق شود برای اداره کشور لزوماً به همکاری دو جناح نیازمند خواهد بود».

قطب سوم متشکل از اصولگرایان و اصلاح طلبان نزدیک به هاشمی

نوبخت در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا ممکن است جریان سوم انتخابات ریاست جمهوری دهم گروهی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نزدیک به دیدگاه‌های هاشمی رفسنجانی باشد؟ گفت: «بله، این امکان وجود دارد و این هم شکل نخستی از تشکیل قطب سوم است که با اراده و خواست حداقلی دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌تواند رخ دهد که از شانس پیروزی بالایی هم برخوردار خواهد بود».

نیاز به فضای جدیدی برای تنفس کاملاً احساس می‌شود
وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه آیا این مشکلات باعث انتقال قدرت از طیف اصولگرا به طیف اصلاح‌طلب و یا یک فرد اصولگرای دیگر خواهد شد یا خیر؟ اظهارداشت: «بله، نتایج عملکرد موجود قوه مجریه هرچند در برخی از مواضع از منظری قابل قبول و حتی برای عده‌ای قابل تقدیس باشد اما در بخش اقتصاد آه از نهاد مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و یا با درآمد ثابت یعنی کارمندان و کارگران درآورده است به طوری که می‌توان گفت نیاز به فضای جدیدی برای تنفس کاملاً احساس می‌شود».

مشکلات اقتصادی می تواند مسبب انتقال قدرت شود
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه وجود مشکلات اقتصادی در جامعه و به خصوص در قشر کم درآمد می‌تواند سبب انتقال قدرت شود، یادآور شد: «البته لزوماً این انتقال قدرت از طیف اصولگرا به طیف اصلاح‌طلب و یا مشخصاً به یک فرد اصولگرای دیگر نخواهد بود، چون با توجه به انتقادات موجود از روی برخی از طیف‌های اصولگرا از نتایج این عملکرد و اشتراک نظر با طیف‌هایی از اصلاح ‌طلبان، این انتقال قدرت می‌تواند به حوزه مشترک دو جریان صورت گیرد».

وی در جواب این سئوال که فعالیت‌هایی که از سوی حزب اعتدال و توسعه تاکنون برای حضور در این دور ازانتخابات ریاست جمهوری صورت چه بوده است واینکه آیا حسن روحانی برای حضور درعرصه انتخابات ریاست جمهوری مجاب شده است یا خیر؟ چنین پاسخ داد: «با توجه به پراهمیت بودن انتخابات آتی ریاست جمهوری به طوری که می‌توان آن را انتخابات سرنوشت ‌ساز برای کشور تلقی نمود، از مدت‌ها قبل، اعتدال و توسعه نیز مثل دیگر احزاب برای آمادگی حضور در این عرصه و اثرگذاری در روند آن و تغییر و بهبود شرایط موجود، تلاش‌های پیدا و پنهان خود را آغاز کرده است».

«روحانی» می تواند کاندیدای مشترک طیفی از اصولگرایان و اصلاح طلبان باشد
نوبخت در ادامه گفتگوی خود تاکید کرد: «همانطور که توضیح داده شد شانس پیروزی یک قطب سوم که با اراده و خواست جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا قابل شکل‌گیری است، کم نخواهد بود. به همین دلیل حزب اعتدال و توسعه برای تعیّن چنین حقیقتی تلاش می‌کند، لذا فعالیت‌های انتخاباتی حزب از مدت‌ها قبل با رایزنی شخصیت‌های اثرگذار کشور در این راستا سامان یافته است و چون آقای دکتر روحانی یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند فصل مشترک طیف‌هایی از جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باشد ترجیحاً مورد استقبال حزب اعتدال و توسعه است».

ویژگی های «روحانی» قابل احترام است
وی با تاکید بر اینکه دبیر اسبق شورای عالی امنیت کشورمان ویژگی‌هایی دارد که همواره برای اقشار مختلف قابل احترام است، اضافه کرد: «به طور نمونه، سوابق مبارزاتی ایشان علیه استبداد رژیم شاه و روشنگری‌هایی که در سخنرانی‌های ضد رژیم و دفاع از امام خمینی داشتند و اینکه ایشان برای اولین‌بار «واژه» امام را برای حضرت آیت‌الله‌العظمی خمینی به کار بردند که مورد استقبال مردم قرار گرفت و روابط و رفاقتی که با مقام معظم رهبری از پیش از انقلاب داشته‌اند، آقای روحانی را به عنوان یک فرد انقلابی اصیل، مورد احترام متدینین و انقلابیون قرار داده است».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با اشاره به مسئولیت های حسن روحانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: «مسئولیت‌هایی که وی در دوران دفاع مقدس در جایگاه فرماندهی ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیاء و فرماندهی پدافند هوایی داشته قطعاً برای ارتشیان، بسیجیان و پاسداران عزیز که با صعوبت‌های جنگ کاملاً آشنا هستند، یک ارزش محسوب می‌شود».

پذیرش تعلیق موقت در جهت رفع خطر از ایران بود
نوبخت در ادامه اظهاراتش افزود: «قبول مسئولیت پرونده هسته‌ای کشورمان آن هم وقتی که آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر و اعلام افغانستان، عراق و ایران در منطقه به عنوان محور شرارت و اشغال افغانستان و عراق، تمامیت ارضی کشور را مورد تهدید قرار داده بود و احتمال خطر حمله به ایران افزایش یافته بود به طوری که برای گرفتن بهانه از دست آمریکایی‌ها و ایجاد فرصت برای تغییر شرایط، مسئولین نظام تصمیم گرفتند که تعلیق موقت را بپذیرند قطعاً پذیرش مسئولیت چنین پرونده‌ای یک فداکاری از طرف ایشان بود تا انتقادات افراد بی‌خبر یا مغرض را تحمل کنند و با انجام مذاکره در جهت رفع خطر از ایران تلاش نمایند».

نوبخت تاکید کرد که «مطمئناً برای مردم حق‌شناس ایران و اقشار آگاه به مسائل سیاسی و منصف این خدمات قابل تقدیر است. این ویژگی‌ها در کنار امتیازی که آقای روحانی به عنوان یک فرد تحصیل ‌کرده در بین روحانیان و دانشگاهیان دارند می‌تواند ایشان را در جایگاه فصل مشترک اقشار و جریان‌های مختلف سیاسی قرار دهد».

اعتدال و توسعه نماینده جریان میانه رو کشور است
وی در پاسخ به این سئوال که آیا حزب اعتدال و توسعه به عنوان یکی از اضلاع گروه 7 در جلسات کار گروه اصلاح‌طلبان که به محوریت مجمع روحانیون مبارز انجام می‌شود، حضور دارد یا خیر و اینکه آیا در این باره احزاب اصلاح‌طلب تاکنون صحبتی با شما داشته‌اند؟ خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که حزب اعتدال و توسعه به جای اینکه عددی بشود و به 6 + 5 اضافه شود و یا پاره‌خطی بشود و به عنوان یکی از اضلاع گروه 7 قرار گیرد، ترجیح می‌دهد به نمایندگی از جریان میانه کشور درجهت انسجام طیف‌های معتدل دوجناح رسالت تاریخی خود را برای استفاده ازهمه شایستگان کشور برای تغییر و بهبود شرایط فعلی به انجام رساند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۶/۲۵
0
0
با خستگي كه مردم از اين همه فشار اقتصادي و جواب هاي غير قانع كننده از مسپولين منتخب خود ميشنوند و شنيده اند مي شود پذيرفت كه در صورت رساندن پيام انديشه و اراده عملي اعتدال گرايان عمل گرا به گوش آحاد مردم به پيروزي اميدوار شد.
كانون فارغ التحصيلان آذربايجان غربي
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین