کد خبر: ۷۹۸۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

علائم احتمالی افسردگی

عادت‌ها به ما کمک می‌کنند اتفاقات و کار‌های روزانه را طبق نظم مخصوص خودمان پیش ببریم، این عادت‌های روزانه تا زمانی طبیعی هستند که از ترسی عمیق نشأت نگرفته باشند، تشخیص نشانه‌های اضطراب پنهان در نگاه اول دشوار است و همین مسأله است که آن را خطرناک می‌کند.
علائم احتمالی افسردگی
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت روان، حدود ۴۰ میلیون یا ۱۸ درصد از جمعیت، بزرگسالان با یک اختلال اضطرابی روبرو هستند. از این تعداد، برخی در دسته‌ای به نام اضطراب «با عملکرد بالا» قرار می‌گیرند - نوعی از اضطراب که از علائم معمول پنهان است. اضطراب با عملکرد بالا یکی از تشخیص‌های بالینی در حوزه سلامت روان نیست؛ بلکه بیشتر به عنوان عبارتی کلی برای اشاره به افرادی بکار می‌رود که با اضطراب زندگی می‌کنند. افراد مبتلا به این نوع اضطراب، زندگی را به خوبی اداره می‌کنند.

این افراد ممکن است متوجه شوند که اضطراب آن‌ها را به حرکت رو به جلو سوق می‌دهد نه اینکه آن‌ها را از ترس فلج کنند. افراد دارای اضطراب پنهان موفق، منظم هستند و در کل تیپ شخصیتی نوع A دارند یعنی رقابت‌پذیر، عجول و گرایش به کار زیاد دارند که این ویژگی‌ها عامل موفقیت آن‌ها در کارشان محسوب می‌شود، اما با این حال، در درون، آن‌ها احساس بسیار متفاوتی دارند. در این گزارش به ۸ نشانه اشاره شده است که نشان می‌دهد یک فرد ممکن است اضطراب پنهان داشته باشد، اما اطلاعی از آن ندارد.

میل زیاد به کنترل اوضاع

در حالی که برای برخی از افراد نیاز به سازماندهی و کنترل ممکن است صرفاً یک اولویت باشد، برای برخی دیگر تمایل تکانشی آن‌ها به داشتن نظم و کنترل اوضاع، ریشه در مشکلات عمیق‌تری دارد. افرادی که اضطراب پنهان دارند، وقتی اوضاع نامنظم باشد، احساس ناآرامی خواهند کرد، زیرا این امر حس آرامش آن‌ها را از بین می‌برد. آن‌ها می‌خواهند هر چیزی را که ممکن است باعث استرس آن‌ها شود، حذف کنند. این موضوع می‌تواند در نحوه ساختار زندگی روزمره با نحوه سازماندهی میز کار آن‌ها آشکار شود. به طور متناقض، میل به کنترل اوضاع در این افراد نتیجه معکوس می‌دهد و اغلب منجر به اضطراب بیشتر می‌شود.

اشتیاق زیاد برای موفقیت

افرادی که اضطراب پنهان دارند ترس باورنکردنی از شکست خوردن دارند و برای رسیدن به ایده موفقیت خود دست به هر کاری می‌زنند. آن‌ها بسیار نگران قضاوت دیگران در مورد خود هستند و می‌خواهند همه اطرافیان به آن‌ها افتخار کنند. افراد دارای اضطراب پنهان، ظاهرا بیش از حد موفق به نظر می‌رسند. ترس از دست دادن یک ضرب الاجل، باعث افزایش اضطراب آن‌ها می‌شود، بنابراین آن‌ها را وادار می‌کند تا برای انجام آن کار سخت تلاش کنند.

آن‌ها همیشه روی یک موضوع کار می‌کنند و تلاش می‌کنند مطمئن شوند که آن کار به کمال رسیده است که همه این‌ها ناشی از یک ترس اساسی است. این افراد همچنین ممکن است از ریسک کردن اجتناب کنند، زیرا ترس از شکست آن‌ها را متوقف می‌کند. بدترین ترس آن‌ها تجربه شرمساری، نا امیدی، خشم، اندوه یا سرخوردگی است. هنگامی که آن‌ها شکست می‌خورند، ممکن است واکنشی بزرگتر از آنچه که معمولاً انتظار می‌رود، داشته باشند؛ آن‌ها تمام انتقاد‌های سازنده را شخصا خواهند پذیرفت و احساس می‌کنند که به دلیل اشتباهشان به صورت بار بزرگی بر دوش دیگران دیده می‌شوند.

علائم فیزیکی منفی

ارتباط شناخته شده‌ای میان سلامت ذهن و سلامت بدن انسان وجود دارد. استرس و اضطراب می‌تواند به صورت علائم فیزیکی ظاهر شود. درد و تنش عمومی بدن، بی قراری (مانند تکان دادن پا)، مشکلات گوارشی، درد و بیماری‌های مکرر تنها برخی از نمونه‌های متعدد این موضوع هستند. علاوه بر این، بی خوابی، کابوس، یا سایر اختلالات خواب ناشی از افکار مضطرب شایع است.

یکی از رایج‌ترین این علائم سردرد‌های مکرر در نتیجه فشار دادن فک‌ها بر روی هم و یا گرفتگی گردن یا شانه‌ها است. تنش قابل مشاهده ممکن است شایع‌ترین علامت بیرونی اضطراب باشد. واکنش جنگ یا گریز، که در مغز افراد مضطرب بسیار فعال است، اغلب باعث گرفتگی قابل توجهی در دست ها، گردن، فک و شانه‌ها می‌شود.

تمایل کمتر برای درخواست کمک

زمانیکه فردی از اضطراب پنهان رنج می‌برد، ممکن است تمایل کمتری به درخواست کمک داشته باشد. دلایل بسیاری برای این موضوع وجود دارد. آن‌ها ممکن است نگران باشند که اگر به واسطه اضطرابشان تحریک نشوند کارشان آسیب ببیند، یا نمی‌خواهند تأثیر مثبتی را که اضطرابشان بر دستاورد‌های آن‌ها ایجاد می‌کند، از دست بدهند. آن‌ها حتی ممکن است متوجه نشوند که مشکل دارند و یا ممکن است خود را آنقدر مریض ندانند که درخواست کمک کنند.

آمادگی بیش از حد

افراد مبتلا به اضطراب عملکردی بالا، معمولاً ذهنی بسیار فعال و پویا دارند و همه پیامد‌های منفی را قبل از وقوع پیش بینی می‌کنند. ذهن آن‌ها اغلب بدترین سناریو را برای هر موقعیت خاص پیش بینی می‌کند، بنابراین آن‌ها همیشه بسیار آماده هستند. به عنوان مثال، آن‌ها از آن دسته افرادی هستند که همیشه یک چمدان آماده برای سفر آخر هفته دارند. به همین دلیل به آن‌ها افراد قابل اعتمادی در نظر گرفته می‌شود، اما دیگران متوجه نمی‌شوند که این ذهنیت «آماده برای هر چیز» ناشی از اضطراب است.

اجتناب

افرادی که اضطراب پنهان دارند به دلیل اینکه نیاز دارند همیشه اوضاع در کنترلشان باشد، دنیای خود را تنها حول خود می‌سازند تا جایی برای قاطی شدن با دیگران نداشته باشند. آن‌ها به روال‌ها و تجربیات آشنا پایبند هستند، و از تجربه تجربیات عاطفی شدید مانند رویداد‌های جدید اجتماعی اجتناب می‌کنند و از درگیر شدن با دیگران می‌پرهیزند. آن‌ها هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند تا خود را از موقعیت‌هایی که ممکن است باعث ناراحتی آن‌ها شود، دور کنند.

واکنش پذیری بسیار

افرادی که به شدت مضطرب هستند همیشه در حاشیه هستند و این نشان دهنده یک سیستم عصبی از بین رفته است. هنگامی که سیستم جنگ یا گریز فعال است، مغز به طور مداوم به دنبال تهدید‌های خارجی می‌گردد. شخصی که اضطراب پنهان دارد ممکن است بدون دلیل موجه مبهوت شود، مانند زمانی که کسی نام او را صدا می‌کند یا نزدیک او راه می‌رود در این زمان وی به احتمال زیاد می‌خندد، اما این خنده در واقع ترس او را نشان می‌دهد. به طور کلی آن‌ها به راحتی وحشت زده می‌شوند و از موقعیت‌هایی مانند خانه‌های جن زده یا فیلم‌های ترسناک اجتناب می‌کنند.

علائم احتمالی افسردگی

برخی از مبتلایان به اضطراب با عملکرد بالا، علائمی را نشان می‌دهند که بیشتر شبیه علائم یک فرد افسرده است، زیرا این دو بیماری دست به دست هم می‌دهند. ایجاد همزمان اضطراب و افسردگی در برخی موارد به توضیح اینکه چرا افراد مضطرب اغلب می‌توانند علائم خود را «پنهان کنند» کمک می‌کند.

به عنوان مثال، خواب ناآرام و عدم معاشرت هر دو از نشانه‌های افسردگی هستند. افرادی که اضطراب پنهان دارند ممکن است به عنوان افراد کاملاً عادی در جامعه مشاهده شوند. با این حال در درون هر کاری که انجام می‌دهند یک احساس اساسی ترس وجود دارد. اضطراب عملکردی بالا، واقعاً می‌تواند به زندگی افرادی که با آن زندگی می‌کنند آسیب برساند، بنابراین مهم است که این علائم را بپذیرید. اگر احساس می‌کنید که با این مشکل زندگی می‌کنید، از کمک حرفه‌ای نترسید. مدیریت اضطراب می‌تواند آسان‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین