کد خبر: ۷۹۸۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
جای نیروی امنیتی و انتظامی در دانشگاه نیست

محیط دانشگاه برای دانشجویان باید امن بماند

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول گرا با اشاره به اینکه قوانین مربوط به حضور نیرو‌های امنیتی و انتظامی در دانشگاه‌ها کاملا روشن است، اظهار داشت: بر اساس قوانین موجود در کشور این نیرو‌های حق حضور در دانشگاه‌ها را ندارند، تنها نیرو‌های انتظامی در مواردی که جنایتی در دانشگاه انجام شود، می‌توانند در این محیط حاضر شوند.
محیط دانشگاه برای دانشجویان باید امن بماند
آفتاب‌‌نیوز :

شامگاه یک‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ دانشگاه صنعتی شریف صحنه تجمعات و درگیری‌های متعددی بود که روایت‌های مختلفی از آن منتشر شده است بود.

دانشجویان دانشگاه شریف همزمان با حضوری شدن دانشگاه در روز شنبه تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند و خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند، ولی شامگاه، این اعتراضات که بعضا با شعاری سیاسی تندی نیز همراه بود با ورود نیرو‌های امنیتی مواجه شد و کار به خشونت کشید و حتی دامنه اعتراضات و برخورد نیرو‌های امنیتی با دانشجویان به پارکینگ دانشگاه هم رسید. با گسترش درگیری‌ها و افزایش نگرانی خانواده‌ها و مردم از آنچه در دانشگاه شریف می‌گذرد، برخی شهروندان و خانواده‌های دانشجویان به سمت دانشگاه رفتند و درگیری‌های پراکنده‌ای نیز در اطراف این دانشگاه شکل گرفت.

روایت‌های زیادی از برخورد خشن با دانشجویان معترض منتشر شده است که حتی اعتراض بسیج دانشجویی و برخی استادان دانشگاه را نیز به دنبال داشت. بسیج دانشگاه شریف در بیانیه‌ای خطاب به وزیر علوم به شدت از حضور نیروی‌های امنیتی در دانشگاه انتقاد کرد.

در بخشی از بیانیه آمده است: جناب آقای وزیر، حضور بی‌ضابطه و رعب‌آور جمعی از نیرو‌های امنیتی در اطراف دانشگاه صنعتی شریف، صحنه‌هایی تاسف‌آور و نگران‌کننده را رقم زد و بی‌تردید این حضور بی‌مبالات، در دمیده‌شدن بر آتش تنش در دانشگاه صنعتی شریف نقش داشت. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برخورد‌های خشن و قهرآمیز با دانشجویان را عمیقا و قویا محکوم می‌کند و از شما انتظار دارد قاطعانه نسبت به جلوگیری از تکرار چنین اتفاقات تلخی در فضای دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور، اقدام کنید. حداقل انتظار ما از شما علاوه بر تضمین جلوگیری از تکرار چنین وقایعی، دلجویی از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف و جبران خسارت معنوی عظیمی است که امروز بر دانشگاه صنعتی شریف وارد شد.»

انجمن اسلامی دانشگاه شریف نیز در بیانیه‌ای مفصل به شرح ماجرای رخ داده در دانشگاه شریف پرداخت و به تندی از وزیر علوم و نیرو‌های امنیتی انتقاد کرد.

لازم به ذکر است که تصاویری که برخی از آن‌ها در رسانه‌های رسمی نیز منتشر شده است، از ورود برخی نیرو‌های انتظامی و لباس شخصی به دانشگاه حکایت دارد. چیزی که به گفته فعالان سیاسی از حادثه کوی دانشگاه در سال ۷۸ به این سو کمتر مشاهده شده است. این اتفاق در حالی رخ داد که طبق قانون، "ورود افراد مسلح و نیرو‌های نظامی و انتظامی به دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و اماکن مربوط و همچنین حوزه‌های علمیه و بیوت مراجع تقلید، برای تعقیب و دستگیری افراد، ممنوع شده است. "

بنابراین به نظر می‌رسد آنچه در دانشگاه شریف اتفاق افتاد، نقض صریح این قانون است و از مراجع قضایی انتظار می‌رود برای حفظ حرمت دانشگاه و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، پرونده ورود به دانشگاه شریف و ضرب و شتم دانشجویان را به طور جدی پیگیری کنند.

فرارو در گفتگو با دو تن از فعالان سیاسی اصولگرا، نظر آنها درباره اتفاقات تلخ دانشگاه شریف را جویا شده است. آنها معتقدند نیرو‌های انتظامی همانطور که در قانون آمده نباید در دانشگاه حضور پیدا کنند و تنها مسئولان دانشگاه و وزارت علوم باید ورود کرده و با دانشجویان گفتگو کنند.

قوانین مربوط به حضور نیرو‌های امنیتی و انتظامی در دانشگاه‌ها کاملا روشن است

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول گرا با اشاره به اینکه قوانین مربوط به حضور نیرو‌های امنیتی و انتظامی در دانشگاه‌ها کاملا روشن است، اظهار داشت: «بر اساس قوانین موجود در کشور این نیرو‌های حق حضور در دانشگاه‌ها را ندارند، تنها نیرو‌های انتظامی در مواردی که جنایتی در دانشگاه انجام شود، می‌توانند در این محیط حاضر شوند.»

وی افزود: «اتفاقی که در دانشگاه شریف افتاد نیز نباید صورت می‌گرفت، اما بیانیه‌ای که بعد از آن بسیج دانشجویی این دانشگاه در محکومیت حضور نیرو‌های امینی در دانشگاه منتشر کرد یک موضع‌گیری بهنگام، دقیق و مسئولانه بود، از سویی حضور وزیر علوم به صورت شبانه در دانشگاه نیز در حل و فصل موضوع و خروج دانشجویان از دانشگاه موثر بود، به صورت کلی مسئولان ارشد دانشگاه و وزارت علوم در محیط دانشگاه باید چنین فضایی را مدیریت کنند، تا تنش بالا نگیرد و از کنترل خارج نشود.»

ایمانی همچنین با ابراز تاسف از شعار‌هایی که در تجمع دانشجویان ابراز شد، گفت: «این کلمات رکیکی که برخی از دانشجویان گفتند، به هیچ عنوان در شان این دانشگاه نبود، چنین ادبیاتی تحریک کننده است، اما با این حال این موضوع مجوزی برای حضور نیرو‌های امنیتی نیست، از سویی در چنین تجمعاتی عده‌ای از روی عمد از چنین ادبیات تحریک کننده‌ای استفاده می‌کنند، این فحاشی رکیک در سطح چاله میدان نیز نبود، چنین وضعیتی واقعا تعجب برانگیز بود.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا اضافه کرد: «محیط دانشگاه برای دانشجویان باید امن بماند، این درحالیست که در قبل از انقلاب نیرو‌های گاردی در دانشگاه‌ها مستقر می‌شدند، اما در جمهوری اسلامی دانشگاه‌ها باید برای دانشجویان یک جزیره امن بماند، نه برای کسانی که از بیرون به دانشگاه وارد می‌شوند، از سویی خوشبختانه در تجمع دانشگاه شریف خسارتی به بار نیامد که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

هیچ نیازی به حضور نیرو‌های امنیتی و انتظامی در دانشگاه‌ها نیست

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصول‌گرا در گفتگو با فرارو در مورد تجمع در دانشگاه شریف اظهار داشت: «همیشه دانشگاه‌ها میدان نبرد دشمنان جمهوری اسلامی بوده است، امروز نیز این وضعیت همچنان ادامه دارد و دشمنان برنامه ریزی‌های گسترده‌ای را برای بر هم زدن دانشگاه‌های کشور انجام می‌دهند، این در حالیست که به اعتقاد بنده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های کشور از بصیرت لازم برای برخورد با این قضایا برخوردار هستند.»

کنعانی مقدم اظهار داشت: «در چنین شرایطی خود اهالی دانشگاه می‌توانند با همین بصیرتی که به آن اشاره کردم، با این توطئه‌ها برخورد کنند و هیچ نیازی به حضور نیرو‌های امنیتی و انتظامی در دانشگاه‌ها برای برخوردر با این توطئه‌ها نیست.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا ادامه داد: «قانون نیز مشخص کرده که این نیرو‌ها نباید در محیط دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند، زیرا اعتراضاتی که در داخل دانشگاه انجام می‌شود، باید مقامات دانشگاه و همچنین مسئولان وزارت علوم در این باره ورود کرده و اگر اتفاقی نیز رخ می‌دهد، قضیه را حل و فصل کنند.»

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین