کد خبر: ۷۹۸۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۱

سیستم ایمنی نوزادان در مبارزه با عوامل جدید بیماری زا قوی‌تر است

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیستم ایمنی نوزادان، قوی‌تر از آن است که بیشتر مردم تصور می‌کنند و در مبارزه با عوامل جدید بیماری‌زا از جمله ویروس کرونا از سیستم ایمنی بزرگسالان قدرتمندتر است.
سیستم ایمنی نوزادان در مبارزه با عوامل جدید بیماری زا قوی‌تر است
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت، دکتر دونا فاربر استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا گفت: سیستم ایمنی نوزادان در مقایسه با سیستم ایمنی بزرگسالان به ضعیف بودن و توسعه‌نیافته بودن شهرت دارد، اما این مقایسه منصفانه نیست.

وی افزود: نوزادان در مقایسه با بزرگسالان به واسطه ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزا و «ویروس سین‌سیشیال تنفسی» (RSV) به بسیاری از بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند، اما برخلاف بزرگسالان برای نخستین بار با این ویروس‌ها برخورد می‌کنند.

این محقق یادآور شد: بزرگسالان اغلب مریض نمی‌شوند، زیرا خاطراتی از این ویروس‌ها را ثبت کرده‌ایم که از ما محافظت می‌کنند؛ این در حالی است که هرچه نوزاد با آن رو به رو می‌شود، برای او تازگی دارد.

در این مطالعه جدید، فاربر و همکاران.‌ی زمین بازی را هموار کردند و فقط توانایی سیستم ایمنی را برای واکنش نسبت به یک پاتوژن جدید آزمایش کردند و اساساً هر گونه کمکی را از خاطرات ایمونولوژیک حذف کردند.

آن‌ها برای مقایسه، محققان سلول‌های ساده تی (T) - سلول‌های ایمنی که هرگز با یک پاتوژن مواجه نشده اند - را از موش‌های نوزاد و بالغ جمع آوری کردند. سلول‌ها در یک موش بالغ آلوده به ویروس قرار داده شدند.

در رقابت برای ریشه‌کن کردن ویروس، سلول‌های تی (T) نوزاد به‌خوبی برنده شدند: سلول‌های T ساده از موش‌های شیرخوار سطوح پایین‌تری از ویروس را نسبت به سلول‌های بالغ تشخیص می‌دهند، سریع‌تر تکثیر می‌شوند، تعداد بیشتری به محل عفونت می‌روند و به سرعت یک دفاع قوی در برابر ویروس ایجاد می‌کنند. یک مقایسه آزمایشگاهی پیشرفت‌های مشابهی را در میان نوزادان انسان در مقایسه با سلول‌های T بالغ نشان داد.

فاربر در این زمینه گفت: ما در حال بررسی سلول‌های تی (T) ساده‌ای بودیم که هرگز فعال نشده‌اند، بنابراین تعجب آور بود که آن‌ها براساس سن رفتار متفاوتی داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که سیستم ایمنی نوزاد، قوی و کارآمد است و می‌تواند در اوایل زندگی از عوامل بیماری‌زا رها شود. سیستم ایمنی نوزاد از برخی جهات ممکن است حتی بهتر از سیستم ایمنی بزرگسالان باشد، زیرا برای واکنش نشان دادن به تعداد زیادی از عوامل جدید بیماری زا طراحی شده است. به نظر می‌رسد که این اتفاق در مورد کووید-۱۹ نیز رخ می‌دهد.

این محقق تصریح کرد: کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲) برای همه افراد، کاملا جدید است، بنابراین، ما اکنون شاهد مقایسه طبیعی سیستم ایمنی بزرگسالان و نوزادان هستیم. سیستم ایمنی کودکان در این مورد خیلی بهتر عمل می‌کند. بزرگسالانی که با یک عامل جدید بیماری زا مواجه می‌شوند، کندتر واکنش نشان می‌دهند. این به ویروس فرصتی برای تکثیر بیشتر می‌دهد و آن زمان است که شخص بیمار می‌شود.

همچنین، یافته‌های این پژوهش می‌توانند توضیح دهند که چرا واکسن‌ها به ویژه در دوران کودکی و زمانی که سلول‌های (T) بسیار قوی هستند، موثر عمل می‌کنند. فاربر می‌گوید: اکنون زمان دریافت واکسن است و نباید نگران دریافت چند واکسن بود. هر کودکی که در جهان زندگی می‌کند به ویژه قبل از اینکه ماسک زدن را شروع کنیم، هر روز در معرض تعداد زیادی آنتی ژن جدید قرار می‌گیرد.

این مطالعه می‌تواند به طراحی بهتر واکسن برای کودکان منجر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین