کد خبر: ۷۹۸۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵

۱۰ دقیقه دویدن قدرت پردازش مغز را تقویت می‌کند

مطالعات جدید محققان دانشگاه تسوکوبا در ژاپن نشان می‌دهد تنها ۱۰ دقیقه دویدن با شدت متوسط، جریان خون موضعی را در قشر پیش‌پیشانی جانبی مغز افزایش می‌دهد. این بخش از مغز نقش مهمی در کنترل خلق و خو و عملکرد‌های پردازشی مغز دارد.
۱۰ دقیقه دویدن قدرت پردازش مغز را تقویت می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری ساینس، مطالعات قبلی نشان می‌دهد دویدن یک فعالیت موثر در جهت بهبود سلامت روانی است. مطالعات جدید نشان می‌دهد دویدن علاوه بر فواید پزشکی که تا به امروز ثابت شده، در سلامت مغز نیز نقش دارد.

براین اساس تنها ۱۰ دقیقه دویدن با شدت متوسط، جریان خون موضعی را در قشر پیش‌پیشانی جانبی (bilateral prefrontal cortex) افزایش می‌دهد. این بخش از مغز نقش مهمی در کنترل خلق و خو و عملکرد‌های اجرایی دارد.
این مطالعه با بررسی داوطلبان و آزمون‌های به عمل آمده نشان می‌دهد ۱۰ دقیقه دویدن با شدت متوسط به میزان زیادی زمان اثر استروپ (Stroop effect) را کاهش می‌دهد.

این اثر نمایشی از زمان واکشن یک فعالیت است و معروف‌ترین مثال آن زمانی است که کلمه قرمز با جوهری به رنگ آبی نوشته شود؛ در این حالت مسلما زمان نام بردن کلمه در مقایسه با حالتی که قرمز با جوهر قرمز نوشته شده باشد متفاوت است. این خطای زمانی نشانگر اثر استروپ است.

مطالعات نشان می‌دهد دویدن به مدت ۱۰ دقیقه، می‌تواند زمان این اثر را کاهش دهد که نشان از قدرت پرداش مغز است.

همچنین در ادامه این پژوهش آمده است که دویدن باعث بهبود خلق و خو می‌شود که تنظیم و کنترل آن به عهده قشر پیش‌پیشانی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین