کد خبر: ۷۹۸۸۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۲

چگونه می‌توان دندان قروچه را کنترل کرد؟

گزارش گروهی از دندانپزشکان در سیدنی نشان می‌دهد، دندان قروچه از زمان شروع پاندمی کرونا افزایش یافته است که دلیل آن می‌تواند استرس باشد.
چگونه می‌توان دندان قروچه را کنترل کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری ساینس، دندان قروچه یکی از مشکلات بسیار متداول است که اغلب به دلیل استرس رخ می‌دهد. این عارضه می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی دندان‌ها، سردرد، بی‌خوابی و درد فک، دندان، لثه و همچنین مفاصل و ماهیچه‌های فک شود.

درد ناشی از دندان قروچه می‌تواند ناتوان‌کننده باشد و زندگی روزمره را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.
ساختار دندان‌های پایین و بالا به گونه‌ای که فقط برای جویدن و گازگرفتن با هم تماس پیدا می‌کنند. در طول روز زمان کمی به جویدن اختصاص می‌یابد و بنابراین تماس دندان‌ها نیز کم است.

همین طور که در حال مطالعه این خبر هستید، دقت کنید که دندان‌های پایین و بالا با هم تماس ندارند؛ چه دهان بسته و چه باز باشد! حال اگر ساییدگی و فشار دندان‌ها رویهم بیش از حد نرمال باشد، دندان‌ها به مرور فرسوده می‌شوند، عضلات فک آسیب می‌بینند و سفت می‌شوند.

مفاصل فک که فک پایین را به جمجمه متصل می‌کند، حاوی دیسکی است که به کنترل نحوه حرکت مفاصل فک کمک می‌کند. این دیسک ممکن است دچار در رفتگی شود که منجر به صدای کلیک هنگام باز کردن فک، درد و کاهش عملکرد آن می‌شود.

استرس یکی از عوامل اصلی دندان‌قروچه است

بر اساس این گزارش زمانی که بیمار از درد فک و عضلات اطراف آن شکایت می‌کند یا علائم آشکاری از ساییدگی دندان و دندان قروچه نمایان است، اولین نکته‌ای که به ذهن پزشک می‌رسد استرس است.

پاندمی کرونا، شروع یک شغل یا زندگی جدید، مشکلات اقتصادی، از دست دادن عزیزان و خیلی عوامل دیگر می‌توانند دلیل موجهی برای استرس باشند.

چگونه می‌توان دندان قروچه را کنترل کرد؟

اولین گام پذیرش این عارضه و آگاهی از آن به کمک پزشک است تا بتوان آن را از یک رفتار ناخوداگاه، به یک رفتاری قابل کنترل تبدیل کرد.

گام بعدی یافتن منبع استرس‌زا در زندگی و رفع آن به کمک مشاوره است. در صورت لزوم پزشک متخصص فک یا دندان‌پزشک بیمار را به مرکز فیزیوتراپی معرفی می‌کند تا مشکلات فک برطرف شود.

قدم بعدی و در صورت شدت بیماری، می‌توان از محافظ بایت در خواب استفاده کرد.

معمولا به این افراد توصیه می‌شود هنگام خمیازه یا عطسه دهان خود را زیاد باز نکنند، فریاد نزنند، با صدای بلند نخندند و آدامس نجوند.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه سیدنی انجام شده و در The Conversation منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین