کد خبر: ۷۹۸۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۴

واکنش‌ها به مواضع رهبری درباره اعتراضات اخیر

پس از وقوع اعتراضات اخیر در کشور، رهبر انقلاب اسلامی در اولین واکنش خود به این اتفاقات، ضمن همدردی در مورد درگذشت مهسا امینی به عنوان یک دختر جوان، ناآرامی‌های ایجاد شده به این‌بهانه در خیابان‌ها را واکنشی غیرعادی و غیرطبیعی دانستند و در عین حال یادآور شدند که دستگاه‌های مرتبط موضوع را تا نهایت دنبال خواهند کرد.
واکنش‌ها به مواضع رهبری درباره اعتراضات اخیر
آفتاب‌‌نیوز :

حضرت آیت الله خامنه ای، فرمانده کل قوا در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاههای نیروهای مسلح که صبح روز دوشنبه (۱۱مهرماه) در دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن علیه‌السلام برگزار شد، درباره حوادث اخیر سخنرانی کردند.

تیتر مهمترین محورهای بیانات رهبر انقلاب را میتوان به شرح زیر یادآور شد:

*در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج و به ملت ایران ظلم شد.

*ملت ایران در این حادثه نیز همچون حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد.

*در حادثه‌ درگذشت دختر جوان واکنش‌ها عادی و طبیعی نبود.

*این اغتشاش‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

*این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی آمریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود.

*در پشت این حوادث دستهای دیگری در کار است.

* کشور در حال پیشرفت به سوی قدرت همه‌جانبه را نمی‌توانند تحمل کنند.

*دشمن در محاسبات خود درباره شمال غرب و جنوب شرق کشور دچار اشتباه است.

*آنها به دنبال ایران دوران پهلوی هستند که همچون گاو شیرده مطیع اوامر آنها بود.

*خیلی از کسانی که حجاب کامل ندارند، جزو هواداران جدی جمهوری اسلامی هستند.

*این کسانی که در خیابانها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند.

*همه کسانی که به خیابان آمده‌اند در مقابل ملت ایران و جوانان مؤمن و غیور، عده بسیار کمی هستند.

*موضع‌گیری‌های برخی چهره‌های ورزشی و هنری هیچ اهمیتی ندارد و نباید در مورد آنها حساسیت به خرج داد.

*تطبیق اینکه موضع‌گیری‌ها عناوین مجرمانه دارد یا نه با قوه قضاییه است.

*حضور جوانان ایرانی در بخش‌های گوناگون علمی، اقتصادی، سیاسی و نظامی کشور حقیقتاً امیدآفرین است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در بخشی از بیانات خود فرمودند: برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند. برخی از آن‌ها اتهام را به سمت سازمان انتظامی بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند. اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرف‌های آنان با برنامه‌ریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابانها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند.

واکنش‌ها به مواضع رهبری

سید حسن خمینی اولین کسی بود که پس از اعلام موضع رهبری واکنش نشان داد و گفت: مایل بودم درباره «اتفاقات تلخ این روزها» پیش از این سخن بگویم، ولی به سبب آشفتگی فضای عمومی جامعه این امر را به زمانی مناسب تر واگذاشته بودم. اما امروز که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) از همگان خواستند تا درباره اتفاقات اخیر اظهار نظر کنند، به نظرم آمد تا چند جمله ای در این باره بنویسم.

یادگار امام با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید بر اینکه «اعتراض»حق قانونی هر شهروند است،‌ خاطرنشان کرد: تردید نباید داشت که بین «اعتراض» که حق قانونی هر شهروند است، با «اغتشاش» که ریشه در دسیسه های دشمنان مردم دارد، تفاوت وجود دارد. اعتراض، نشان زنده بودن جامعه ای است که برخی از آسیب ها را بر نمی تابد، ولی آشوب و هنجارشکنی -آن هم وقتی توسط رسانه هایی عاری از دلسوزی برای ملت ایران بر آتش آن دمیده می شود-، ثمره ای جز حاکمیت افراطی گری و یا هرج و مرج ندارد.

رییس جمهور هم در ابتدای صبحت های خود در دفاع از محمد هادی زاهدی‌وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری هدایت‌های حکیمانه رهبر انقلاب، خاطرنشان کرد: تحلیل جامع ایشان نسبت به حوادث اخیر و دلیل این فتنه‌ها نسبت به کشور و انقلاب برای همه انسان‌های فهیم و صاحب بصیرت، قابل درک و استفاده بود و ایشان تحلیلی نسبت به شرایط فرمودند که چرا دشمنان و آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت، کشور و انقلاب ما توطئه و این بلواها را به پا می‌کنند.

سید ابراهیم رئیسی همچنین در مراسم افتتاح نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکر از رهبری برای اعتماد به اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار کرد: باید به حقایق کشور احاطه داشت تا تشخیص مصلحت کشور متقن تهیه شود. مسئولیت مجمع را از این جهت خطیر می‌دانم. نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام اهمیت دارد. رهبری تاکید دارند این نظارت ها باید انجام شود. رهبری اجازه داده اند در صورت نیاز، سیاست های کلی اصلاح شود تا این سیاست‌ها به درستی اجرا شود. تنقیح سیاست‌ها مورد تاکید رهبری است.

در همین جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری در مراسم پایان دوره دانشجویان افسری بیاناتی بسیار روشنگرانه در این شرایط حساس و سخنانی بسیار حکیمانه و هوشمندانه و دقیق بود که یکبار دیگر مرزبندی میان مردم و آشوبگران را مشخص فرمودند.

محمدباقر قالیباف اضافه کرد که وظایف همه ما به خصوص خواص جامعه مشخص شد و ایشان مسیر درست را برای همه علاقمندان ایران اسلامی و انقلاب اسلامی مشخص کردند و تکلیف همه ما مشخص است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در قسمت دیگری از بیانات خود تاکید کردند: این کسانی که در خیابانها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند. البته برخی از این افرادی که به خیابان می‌آیند، از بازمانده‌های عناصر ضربه خورده از جمهوری اسلامی همچون منافقان، تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان و خانواده‌های ساواکی‌های منفور هستند که قوه قضاییه باید به تناسب مشارکت در تخریبها و ضربه به امنیت خیابانها، مجازات تعیین، و آنها را محاکمه کند.

در پی این بخش از بیانات رهبری، رئیس و سخنگوی قوه قضاییه نیز واکنش هایی داشتند که به شرح زیر است:

رئیس دستگاه قضا در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری که با حضور مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به خطای محاسباتی مجدد دشمن در قبال قضایای اخیر، بیان داشت: دشمن این بار نیز همچون دفعات قبلی با آدرس های غلطی که دریافت کرد دچار توهم گشت و بر آن شد تا با فراهم کردن تمهیدات و مقدماتی، امنیت و آرامش مردم ما را مخدوش کند؛ برخی افراد نیز به اشتباه همراهی کردند؛ از سویی دیگر برخی عناصر مزدور و منافق که در پشت نقاب‌ها بودند هم همراهی داشتند؛.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: دشمن بداند که این بار هم در برداشتی که از مردم و نظام ما داشته اشتباه کرده و مردم ما همچنان پشتیبان نظام و انقلاب و دین‌شان هستند و نهادها و دستگاه‌های مسئول از جمله قوه قضاییه و بخش‌های امنیتی و انتظامی نیز با این جریانات اخیر برخوردی مناسب و درخور خواهند داشت و بار دیگر دشمن رسوا می‌شود.

همچنین مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه از آغاز طبقه‌بندی وضعیت «آشوب‌طلبان» متناسب با جرایم ارتکابی خبر داد و گفت: گفت: دستگاه قضایی طبقه‌بندی متمایزی براساس دسته بندی‌های مختلف اغتشاشگران وقایع اخیر و نوع برخورد قانونی با آنان تدارک دیده و بر این اساس طبقه‌بندی مزبور برحسب نوع جرایم ارتکابی و انگیزه‌های مرتکبین، آغاز شده است.

شورای نگهبان هم با انتشار در بیانیه ای تاکید کرد: بیانات دقیق، عمیق و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در خصوص حوادث اخیر بار دیگر نقشه‌های دشمنان را برملا و صحنه فتنه‌انگیزی آنها در کشور را روشن کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است:‌ ملت شریف ایران و مسوولان کشور، با سرلوحه قرار دادن بیانات آگاهی‌بخش معظم له که چراغ راه حرکت همگان در حوادث مختلف است، راه را بر فریبکاری دشمنان داخلی و خارجی مسدود خواهند کرد. در این میان نقش خواص، برجسته‌تر بوده و لازم است ضمن توجه کامل به وظایف خود، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را تبیین کرده و در راستای تحقق آنها اقدامات عملی را در دستور کار قرار دهند.

بیانات رهبر انقلاب حمایت مجلس خبرگان رهبری را هم در پی داشت.

مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ضمن قدردانی و اعلام حمایت از مواضع صریح و روشنگرانه رهبر انقلاب که همواره در راستای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام و تقویت عزت ملی ایران عزیز بوده است، برای معظم له سلامتی و طول عمر با برکت مسئلت کرد.

جامعه روحانیت مبارز نیز در بخشی از بیانیه خود با اشاره به بیانات رهبری انقلاب تاکید کرده است: ابعاد این توطئه و دسیسه دشمن را روشن ساخت و موجب تنویر اذهان عمومی شد. رهبر فرزانه و حکیم انقلاب با صراحت از وجود نقشه‌ها و دست‌های پلید دشمن در این حوادث سخن به میان آورند و نقشه راه موفقیت و عبور از این چالشها را بیان کردند و بخوبی نشان دادند کشور و ملت ایران از کانون اقتدار و فرهمندی برخورداراست و رهبری معظم با استواری و روشنگری نقطه اتکای ملت شریف در همه صحنه ها است که خداوند را بر این نعمت بزرگ شاکریم. از طرفی دشمنان که به چنین نقطه قوت و قدرتی پی برده‌اند بیشترین دشمنی و کینه توزی را متوجه ایشان می کنند ومی بینیم بیشترین ظلم در این شرایط در حق ایشان صورت گرفته است.

همچنین حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبری در واقع حجت را در رابطه با بی توجهی‌هایی که به ماموریت نیروی انتظامی می شود، تمام کردند، گفت: نیروی انتظامی حافظ امنیت، جان و مال مملکت است و حقشان نبود که نخبگان، سلبریتی ها و کسانی که در مملکت مسئولیت داشتند اینقدر بی محابا و قبل از روشن شدن زوایا بر آنها بتازند.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس هم تاکید کرد: نیروی انتظامی بهترین پناه مردم در خطرهاست. همان طوری که کادر درمان اولین پناه در بیماری ها است، نیروی انتظامی نیز اولین پناه مردم در حوزه ناامنی ها است.

عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی نیز با اشاره به بیانات رهبری درباره اقدامات رسانه‌ای غرب در قبال تحولات و اعتراضات اخیر کشور، اظهار کرد: رسانه‌های غرب در این اتفاقات اخیر، پیشقراول یا پیشاهنگ یک حرکت ضد ایرانی شده‌اند. دشمن حتی به رسانه های فارسی زبان از جمله BBC و ایران اینترنشنال اکتفا نکرده بلکه رسانه های اصلی و باسابقه خود را به میدان آورده است زیرا مساله ایران برای غرب بسیار مهم است و آنها به همین دلیل همه امکانات خود را به صحنه آورده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین