کد خبر: ۷۹۹۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
گام اول برای گذر از پیچ خطرناک، آزادی فرزندان این سرزمین و فراهم آمدن شرایط نقد است

توصیه دنیای اقتصاد به مسئولان

همچنان این فرصت وجود دارد که با آزادی همه آنانی که فرزندان این سرزمین هستند و فراهم‌آوردن شرایط طرح و بیان آزادانه انتقاد‌ها و ابراز اعتراض‌های رسمی و مسالمت آمیز، گام اول انسجام مجدد جامعه برای گذار از این پیچ خطرناک برداشته شود.
توصیه دنیای اقتصاد به مسئولان
آفتاب‌‌نیوز :

پاسخ‌های ۵ اقتصاددان (محمدمهدی بهکیش، حسن درگاهی، محمد طبیبیان، موسی غنی‌‌نژاد و مسعود نیلی) که چرا جامعه اینچنین دچار التهاب شد را بررسی کرده و خطاب به مسئولان گفته هنوز دیر نشده و با آزادی فرزندان این سرزمین و فراهم آوردن زمینه‌‌های بیان نقد و اعتراض، گام اول برای انسجام جامعه را بردارند.

تحولات نامطلوب دهه ۱۳۹۰، باعث آن شده است که جمعیت کم‌‌‌‌‌‌درآمد کشور به رقم هشداردهنده ۲۳‌میلیون نفر برسد که این میزان افزایش هشداردهنده فقط با کوچک‌تر شدن جمعیت طبقه متوسط اتفاق افتاده است. این تغییر بزرگ که عمدتا مربوط به سال‌های ۱۳۹۶ به بعد است، زمینه مساعدی را برای تنش‌های اجتماعی به‌وجود آورده است.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی از بدترین جلوه‌‌‌‌‌‌های نابرابری که در اقتصاد کشور رخ‌داده، آن بوده که همه اقشار در شیب نزولی قرار داشته‌‌‌‌‌‌اند اما قشر کم‌‌‌‌‌‌درآمد با آهنگی بسیار تندتر به عمق فقر رانده شده است. حال در چنین شرایطی که جامعه روزبه‌‌‌‌‌‌روز فقیرتر می‌شود، انتشار اطلاعات مربوط به فسادهای مالی در مقیاس‌‌‌‌‌‌های باورنکردنی، شرایط رفاهی تعدادی از مسوولان، اقامت فرزندان برخی مسوولان در کشورهای خارجی و به‌‌‌‌‌‌طور مختصر، برخورداری از رانت‌‌‌‌‌‌های بزرگ در شرایط گستردگی فقر، به‌‌‌‌‌‌طور طبیعی، جامعه را عصبانی کرده و خشم آنها را آماده اشتعال می‌کند. جامعه زنان نیز که با شیبی شگفت‌‌‌‌‌‌آور به تحصیلات دانشگاهی دست پیدا کرده، وقتی وارد بازار کار شده، با درهای بسته مواجه شده است، به‌طوری‌که نرخ بیکاری زنان جوان تحصیلکرده طی سال‌های گذشته، به‌‌‌‌‌‌ندرت از ۵۵‌درصد کمتر بوده است.

در پایان نیز خطاب به مسئولان تاکید شده است: در حال‌حاضر همچنان این فرصت وجود دارد که با آزادی همه آنانی که فرزندان این سرزمین هستند و باید در ساختن فردای آن نقش‌آفرینی کنند و فراهم‌آوردن شرایط طرح و بیان آزادانه انتقادها و ابراز اعتراض‌‌‌‌‌‌های رسمی و مسالمت‌‌‌‌‌‌آمیز، گام اول انسجام مجدد جامعه برای گذار از این پیچ خطرناک برداشته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
0
1
بزرگترین اشتباه دولت عدم امضای برجام بود و فرصت را از دست داد. امضای برجام می توانست امید خوبی در جامعه ایجاد کند و به سرعت قیمت ها را کاهشی کند ولی دولت مغرورر و سرمست دچار خطای راهبردی شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین