کد خبر: ۷۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۱:۵۵

وحشت آمريكا از بمب هسته اي القاعده اي

آفتاب‌‌نیوز : وايت نگ مي افزايد: به اعتقاد من، ‌برخلاف دولتهاي سنتي،‌ گروههاي تروريستي بخش وسيعي از هزينه ها و منابع را مورد استفاده قرار مي دهند و در اين راستا گروهي مثل القاعده نه تنها از سلاح كشتار جمعي براي نشان دادن تواناييهايش استفاده مي كند،‌ بلكه ممكن است براي تحريك آمريكا از اين سلاح استفاده كند؛ به ويژه اگر واكنش آمريكا داراي اثرات شتاب دهنده اي بر حكومتها و جوامع جهان سوم باشد. 

وايت نك مي گويد: نخست اين شرايط بازداشتن چنين گروههايي از اعمال خود (كه به صورت شبكه اي عمل مي كنند و در كشور خاص مستقر نيستند) بسيار سخت است و تنها از طريق مراقبت از مرزها، بندرگاهها و از همه مهم تر تلاش در راستاي عدم تكثير مي تواند مانع دستيابي گروههاي تروريستي از جمله القاعده به سلاحهاي كشتار جمعي شد. به اعتقاد نويسنده، اين روشها هميشه مفيد واقع نمي شوند و در نهايت برخي از اين گروهها به سلاحهاي كشتار جمعي دست مي يابند و بنابراين بايد گفت در اين شرايط ايالات متحده قادر نخواهد بود كه امنيت كافي را براي محافظت از سلاحهاي كشتار جمعي در تمام دنيا تضمين كند و بنابراين مرزهاي غرب، نفوذ پذير خواهند شد. 

به اعتقاد نويسنده استفاده از روشهاي فوق براي جلوگيري از دستيابي گروههاي تروريستي به سلاحهاي كشتار جمعي لازم و ضروري است؛ امّا براي از بين بردن تهديد تروريستها كافي نيست. به اعتقاد نويسنده،‌ تلاش براي بازدارندگي چنين حملاتي،‌ بخشي از امنيت محسوب مي شود. 

نويسنده در اين مقاله به گفته خودش به دنبال چگونگي بالا بردن تأثيرات بازدارندگي است و بنابراين معتقد است كه اين روشها بايد بخشي از استراتژي عليه گروههاي تروريستي باشد و در سطح ديگر بايد از فشار قابل توجه و مؤثر دولتها و گروههاي غير دولتي عليه گروههاي تروريستي استفاده كرد. 

نويسنده در اين مقاله اذعان مي دارد كه هنوز شواهد قابل قبولي مبني بر اينكه القاعده داري سلاحهاي كشتار جمعي باشد وجود ندارد و هنوز هيچ كشوري آگاهانه و عمداُ به القاعده در دستيابي به اين سلاحها كمك نكرده است يا حداقل شواهدي در اين زمينه وجود ندارد. امّا در هر صورت آمريكا و متحدان اروپايي اش بايد به كشورهاي دنيا پيامي روشن در اين خصوص بدهند كه دولتهاي حامي تروريستها – دو لتهايي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم از تروريسم حمايت مي كنند – تنبيه خواهند شد. به اعتقاد نويسنده،‌ يك روش اين است كه آمريكا ليست كشورهاي حامي تروريسم را ارائه دهد و با آنها قاطعانه برخورد كند. 

نويسنده در خاتمه مي نويسد: البته اين بدان معنا نيست كه دولتهايي كه در ليست رسمي آمريكا نيستند، اگر از سلاحهاي كشتار جمعي استفاده كردند تنبيه نمي شوند. بلكه با آنها نيز بايد برخورد خواهد شود. به رغم نويسنده روش پيشنهادي او به معناي تعبير تازه اي از بازدارندگي مي باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین