کد خبر: ۸۰۰۵۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
از وزیر کشور تا استاندار درباره اتفاقات کردستان گزارش دادند

ناآرامی‌های کردستان به روایت مسئولان؛ در سنندج چه خبر است؟

در حالی که برخی از شبکه‌های خبری خارج از کشور و همچنین بخشی از فضای مجازی مملو از اخبار ضدونقیض درباره شهر سنندج و برخی ناآرامی‌ها در این منطقه غربی کشور است، وزیر کشور روایت خود از این ماجرا را روز گذشته ارائه کرد.
ناآرامی‌های کردستان به روایت مسئولان؛ در سنندج چه خبر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که برخی از شبکه‌های خبری خارج از کشور و همچنین بخشی از فضای مجازی مملو از اخبار ضدونقیض درباره شهر سنندج و برخی ناآرامی‌ها در این منطقه غربی کشور است، وزیر کشور روایت خود از این ماجرا را روز گذشته ارائه کرد.

او که به نوشته ایرنا، سه‌شنبه در حاشیه بازدید از تصفیه خانه آب سنندج با خبرنگاران در این باره سخن می‌گفت، با اشاره به برخی اغتشاشات در سنندج و ایجاد مزاحمت برای مردم گفت: «مردم نگران نباشند، نیرو‌های قدرتمند امنیتی و انتظامی همچنانکه تاکنون با اغتشاش‌گران برخورد کرده، باز هم برخورد خواهند کرد و آشوب‌گران و ضدانقلاب را سر جای خود خواهند نشاند.»

احمد وحیدی اظهار داشت: «نیرو‌های نظامی و امنیتی تلاش مذبوحانه ضدانقلاب که موجب مزاحمت برای مردم شده است، را خنثی می‌کنند و همان‌طور که تا کنون محکم برخورد کرده باز هم محکم برخورد خواهند کرد. مردم خیال‌شان راحت باشد، حافظان نظام و امنیت حضور دارند و با همکاری و محوریت خود مردم، اغتشاش‌گران و آشوب‌گران که نگاه‌های خام‌اندیشانه‌ای در حوزه ناامن‌سازی و تجزیه‌طلبی دارند را سرجای خود می‌نشانند.»

به نوشته روزنامه همدلی؛ وزیر کشور در سخنان خود تلاش کرد که حوادث سنندج را به طور کامل به گروهک‌های خارج از کشور ارتباط دهد. او در سخنان خود گفت: «این اغتشاشات توسط گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب کومله، دموکرات و پژاک که سابقه بسیار بدی دارند حمایت، طراحی و پیگیری شده است این گروهک‌ها از مزدوری صدام گرفته تا مزدوری کشور‌های غربی و همکاری با رژیم صهونیستی را در کارنامه خود دارند.»

وی با بیان اینکه این گروهک‌ها تاریخ زشت و جنایت‌باری در این سرزمین دارند، تاکید کرد: «این‌ها باز هم تلاش کردند در رابطه با اغتشاشات نقش‌آفرینی کنند، در حالیکه مردم شریف کُرد که جایگاه برجسته‌ای در کشور و نظام دارند به دنبال امنیت، آرامش و توسعه هستند و این ناامنی‌ها را بر نمی‌تابند.»

وزیر کشور در ادامه سخنان خود را بر محور دیگری از وضعیت کردستان متمرکز کرد و درباره مسائل اقتصادی این استان صحبت کرد. این در حالی است که در سال‌های گذشته وضعیت معیشتی مردم کردستان از جمله مسئله کول‌بری مورد توجه زیادی قرار گرفته و بسیاری در این استان خواستار توجه به وضعیت معیشتی مردم شده بودند. با این حال وزیر کشور دیروز گفت: «باید به فکر پیشرفت و توسعه باشیم و همت خود را صرف رفع مشکل مردم کنیم و همه در کنار نیرو‌های امنیتی و انتظامی اندک اغتشاشی که در گوشه و کنار کشور ممکن است ایجاد کنند را برطرف کنیم. در سفر رئیس جمهوری به کردستان، مبالغ قابل توجهی برای پیشرفت این استان پیش‌بینی شد که بخش‌هایی تخصیص یافته و بخشی هم در حال انجام است که نشان از توجه دولت و نظام به کردستان دارد.»

وحیدی با بیان اینکه دشمنان این مردم می‌خواهند خود را دلسوز نشان دهند، در حالیکه به دنبال این هستند جلو پیشرفت و توسعه استان را بگیرند، افزود: «باید بدانیم این‌ها چه دشمنی با مردم کُرد دارند که وقتی برای توسعه استان تلاش می‌شود و این مهم نیازمند امنیت برای حضور سرمایه‌گذاران است، اغتشاش و ناامنی ایجاد می‌کنند.»

وی با اشاره به رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کردستان، ادامه داد: «ضدانقلاب سابقه بسیار زشتی دارد و تلاش می‌کند با ایجاد اغتشاش فضایی درست کند که سرمایه‌گذار نتواند سرمایه‌گذاری کند.»

این سخنان وزیر کشور در حالی است که منابع رسمی گزارش داده اند، طی چند روز گذشته در برخی از شهر‌های استان کردستان از جمله سنندج، تجمعات عناصر «آشوب‌گر» و انجام اقدامات تخریبی به‌ویژه مسدود کردن معابر و آتش زدن اموال عمومی، منجر به توقف فعالیت کسبه و بازاریان شده است و برخی مغازه‌داران برای مصون ماندن از تعرضات عناصر آشوب‌گر، روز شنبه این هفته اقدام به بستن مغازه‌هایشان کردند.

در همین حال خبرگزاری فارس در گزارشی درباره درگیری‌های اخیر در شهر سنندج نوشته: «از ساعت ۱۸ عصر روز یکشنبه مرکز استان کردستان شاهد تجمعات پراکنده در خیابان شهدا، عباس‌آباد پایین و کمربندی دکتر حسینی بود. آشوبگران پل شهید ورمقانی در کمربندی دکتر حسینی را با سنگ و لاستیک مسدود کردند. آن‌ها با پرتاب کوکتل مولوتف اجازه پاک‌سازی مسیر و بازگشایی بلوار را به کارگران شهرداری نمی‌دادند. پلیس در برخی موارد مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد. تعداد آشوب‌گران عصر یکشنبه به نسبت روز قبل کاهش قابل توجهی یافته بود. در جریان اغتشاشات شنبه‌شب گذشته سنندج، فروشگاه افق کوروش در خیابان قرادیان و یک تعاونی مصرف در میدان کارآموزی توسط آشوب‌گران چپاول شد. اغتشاشگران شنبه شهرداری‌های نواحی «نایسر» و «ننله» در حاشیه شهر سنندج را به آتش کشیدند. یکشنبه‌شب نیز دو فروشگاه و یک کلانتری در نایسر مورد هجوم اغتشاشگران قرار گرفته است.»

فارس همچنین به نقل از یک منبع آگاه از جان باختن ۴ تن در درگیری‌های روز شنبه سنندج خبر داد. این خبرگزاری نزدیک به نیرو‌های نظامی نوشت: «این افراد در چهار نقطه مختلف شهر مورد هدف تیر جنگی قرار گرفتند. راننده یک خودروی پراید توسط یک خودروی عبوری و با اسلحه وینچستر در خیابان پاسداران ترور شد و سه نفر دیگر نیز با اسلحه‌های غیرسازمانی کشته شدند. در درگیری‌های سال ۹۸ نیز حدود ۵۰ نفر با سلاح غیرسازمانی جان باختند.»

فارس در گزارش دیگری درباره درگیری‌های روز یکشنبه نیز نوشته بود: «غلامرضا بامدی از نیرو‌های لشکر ۲۲ بیت‌المقدس کردستان عصر دیروز در محوطه بازارچه تاناکورای سنندج در حالیکه می‌خواست از اموال مردم محافظت کند مورد هدف تیر عوامل گروهک‌ها قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید. شاهدان عینی می‌گویند، نیرو‌های حافظ امنیت تنها به باتون مجهز بودند و سعی داشتند آشوب‌گرانی را که قصد آتش زدن مغازه‌ها را داشتند متفرق کنند، اما در یک لحظه به سمت شهید بامدی و همرزمانش شلیک شد. در این تیراندازی یک پاسدار دیگر نیز زخمی شد. یکی از بازاریان می‌گوید: «فرد مسلح حدود دو خشاب اسلحه کلاشینکف را در میدان شلیک کرد. بررسی‌های اولیه و غیر رسمی حاکی از آن است که فرد مسلح از اعضای گروهک تروریستی کومله بوده است.» شنبه نیز همچنین یک جوان در حالی که پشت فرمان خودرو پراید بود هدف قرار گرفته و کشته شد. این فرد از داخل یک خودروی در حال عبور هدف شلیک گلوله قرار گرفته است. سردار علی آزادی، فرمانده انتظامی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: «هیچ یک از نیرو‌های انتظامی در جریان مأموریت‌های خود برای متفرق کردن و دستگیری اغتشاشگران تیر جنگی به همراه ندارند. در اعتراضات سال ۹۸ نیز حدود ۵۰ نفر با گلوله شلیک شده از سلاح غیر سازمانی کشته شدند.»

در عین حال در شبکه‌های اجتماعی اخبار مختلفی از سنندج منتشر می‌شود. ضمن این که رسانه‌های رسمی نیز سخنان مسئولان کشوری و استانی درباره وضعیت سنندج را بیشتر پوشش می‌دهند. دیروز رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن تقدیر از نیرو‌های انتظامی در جریان کنترل اغتشاشات اخیر بر برخورد قاطعانه با اغتشاش‌گران خبر داد و تاکید کرد: «دستگاه قضایی از این به بعد با این دسته از افراد که موجب رعب و وحشت سایر همشهریان در استان می‌شوند، برخورد قاطع و قانونی می‌کند. حجت‌الاسلام حسینی همچنین در دیدار با فرمانده مرزبانی استان کردستان ضمن تبریک این هفته، با اشاره به مرزی بودن و حساسیت ویژه استراتژیکی این استان در سطح کشور، بیان کرد: «هر دو مجموعه قضایی و انتظامی درک صحیحی از وظایف خود دارند و هر دو به دنبال یک هدف و آن هم رضایتمندی مردم و حل مشکلات آن‌ها و ایجاد امنیت پایدار در استان کردستان هستند.»

استاندار کردستان اسماعیل زارعی کوشا نیز درباره وضعیت شهر سنندج و درگیری‌های این شهر صحبت کرده و گفته: «معلوم است که مردم کردستان دنبال براندازی نیستند و هر کس این حرف را بزند و ادعایی داشته باشد نشان می‌دهد خیلی پرت است.»

استاندار کردستان یادآوری کرد: «شنبه‌شب با یک برنامه‌ریزی و طراحی مسلحانه توسط عوامل و اذناب همین گروهک‌ها مواجه بودیم آن‌ها برای اینکه شعله‌ای که ایجاد شده ادامه پیدا کند جوان‌های مردم را در خیابان‌ها می‌کشند، جوان ۳۰ ساله بی‌گناهی در ماشینش به بدترین وضع از نزدیک با اصابت گلوله جنگی مغزش را متلاشی می‌کند برای اینکه این آتش شعله‌ور بماند. فرزندان این مردم در سپاه و بسیج و نیروی انتظامی بدون سلاح دفاع و خویشتن‌داری می‌کنند تا به جوانانی که تحت تاثیر القائات قرار گرفته آسیبی وارد نشود، اما در طرف مقابل با سلاح جنگی بچه‌های این مردم را شهید و یا مجروح می‌کنند. آنچه ما نگران آن هستیم فرصت‌های محدودی است که نباید برای توسعه کردستان از دست دهیم و گرنه تنها چند صباحی این‌ها زحمت ما را زیاد می‌کنند لذا علما باید روشنگری کنند.»

خبرگزاری تسنیم: سنندج در آرامش است

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه نیز نوشت: «بیش از دو هفته از درگذشت مهسا امینی می‌گذرد، اما از ساعات ابتدایی این حادثه تاکنون رسانه‌های معاند در حال دروغ‌پراکنی و تبلیغات دروغین هستند و تمام همّ‌وغم و تلاش‌شان انحراف افکار و ایجاد رفتار هیجانی در جوانان و متشنج کردن فضای شهر‌های کشور از جمله استان کردستان است. اما رسانه انگلیسی BBC فارسی و سعودی ایران اینترنشنال در ادامه تنش‌آفرینی‌ها و دروغ‌های شاخدار خود در ایران، طی دو روز گذشته تلاش داشتند این‌گونه به مخاطبان خود القا کنند که شهر سنندج درگیر آشوب و اغتشاش است و نیرو‌های نظامی و امنیتی در این شهر مردم را سرکوب می‌کنند؛ این در حالی است که گزارش میدانی خبرنگار ما از سطح شهر سنندج نشان می‌دهد شهر در آرامش کامل است و نه در جایی و نه در منطقه‌ای نه آشوبی هست و نه اغتشاشی.»

ناآرامی ها در سنندج شدت بیشتری گرفته

برخلاف خبرگزاری تسنیم که از وضعیت آرام سنندج خبر داده، خبرگزاری ایسنا نوشته که ناآرامی ها در این شهر افزایش پیدا کرده است: گزارش ایسنا از وضعیت این روزهای سنندج در ادامه آمده است: در ادامه ناآرامی‌ها و اغتشاشات در استان کردستان که در هفته اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است، به دنبال افزایش خشونت‌ها در این شهر امروز چهارشنبه (۲۰ مهرماه) بازاریان و صاحبان کسب و کار در سنندج، سقز و بانه برای دومین بار در این هفته ناچار به تعطیلی مغازه‌های خود شدند. طی روز‌های گذشته اغتشاشات در سنندج، ادامه داشته و موجب ایجاد ناامنی برای شهروندان شده است. تجمع‌های ۵۰ الی ۶۰ نفره در برخی محله‌ها و خیابان‌های سنندج، روشن کردن آتش، تخریب برخی اموال عمومی و خدماتی شهرداری، کندن چراغ‌های برق، بستن برخی خیابان‌ها و سردادن شعار‌های هنجار شکنانه از جمله اقدامات اغتشاشگران در سنندج بوده که با برخورد جدی نیرو‌های نظامی و انتظامی در استان روبرو شده است.

احمد وحیدی در سفر روز سه شنبه (۱۹ مهرماه) خود به استان کردستان، اغتشاشات اخیر استان را حمایت شده و هدایت شده به دست گروهک‌های ضد انقلاب کومله، دموکرات و پژاک اعلام کرد و گفت: این اغتشاشات اگرچه ناچیز بوده، اما موجبات ناامنی مردم را فراهم کرده و این در حالی است که مردم کردستان ناامنی را تاب نمی‌آورند و هوشیارنه با حضور خود در میدان دشمن را به عقب می‌رانند.

وی با حضور در بین علمای اهل سنت و تشیع استان کردستان اعلام کرد که دشمن نمی‌تواند محبت اهل بیت را که ریشه در دل مردم دارد از وجود ما خارج کند و امروز ایران اسلامی مقتدرتر از همیشه در برابر خیال خام و هجمه‌های باطل دشمنان ایستاده است.

در روز‌های اخیر اغتشاشات و تجمعات اعتراضی در سنندج شدت گرفت به طوری که دو کشته و چندین زخمی بین مردم و نیرو‌های انتظامی به جا گذاشته شد. تصویری که در فضای مجازی منتشر شد نشان می‌داد که یک شهروند سنندجی سوار بر خودرو پراید خود در خیابان پاسداران و در حال عبور از بین معترضان بوده که با ضرب گلوله کشته شده است.

سردار آزادی فرمانده نیروی انتظامی استان کردستان، عاملان این قتل را عوامل ضد انقلاب و ادامه پرونده کشته سازی به دست دشمنان و گروهک‌های ضد انقلاب اعلام کرد.

همچنین پیکر شهید بامدی نیز که در درگیری‌های روز شنبه به شهادت رسید، روز یکشنبه صبح در خیابان فردوسی سنندج تشییع شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
8
53
ولی مردم نگرانند چون عوامل آشوب از خو....هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
15
65
ما هم باور کردیم. دروغ هر چه بزرگتر باشد مردم بیشتری اونو باور میکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
76
15
سنندح ارام هست تنها چیزی که وجود دارد درون با حسادت افساد طلبان هست که ناارام و درخال سوزش است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
نه عزیزم خیلی هم شلوغه و ...هم کشته و زخمی شدن. وقتی اونجا نیستی و زندگی نمیکنی چرا دروغ میگی؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین