کد خبر: ۸۰۱۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

در زمان اربعین چقدر ارز از کشور خارج شد؟

با توجه به ارز دولتی تخصیص داده شده به زائرین اربعین و خروج ارز مسافرتی بابت خرید و سوغاتی از کشور، پیش بینی شده است که حداقل ۱ میلیارد دلار ارز در این رابطه از کشور خارج شد و به اقتصاد عراق تزریق گردید. این رقم تقریباً برابر با یک سوم فروش نفت و میعانات کشور در سال قبل است.
در زمان اربعین چقدر ارز از کشور خارج شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

حسین جلالی رییس دفتر سابق آیت الله مصباح یزدی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از اینکه به گفته او «فوت مهسا امینی دستاورد عظیم اربعین را تحت الشعاع» قرار داده گلایه کرد. برخی در واکنش به این گفته اظهار کردند که خانواده مهسا امینی یک عذرخواهی بابت مرگ نابهنگام دخترشان به این عضو جبهه پایداری و دیگر اصولگرایان بدهکار هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یک پژوهشگر مصری در زمان سفر ناصرالدین شاه به عتبات عالیات می‌نویسد، «فقط در مدت پنج ماه در فاصله ماه محرم تا جمادی‌الاول حدود ۱۵۰ هزار زائر ایرانی به عتبات عالیات در عراق مشرف شده‌اند». خود ناصرالدین شاه در باره ورودش به کربلا می‌گوید: «در این راه دو طرف معبر یکسره آدم و تماشاچی ایستاده بود که بیشتر آن‌ها ایرانی بود و چنان می‌نمود که به یکی از شهر‌های ایران وارد شده‌ایم». برای ایرانیان متشرع، سفر به عتبات عالیات همانند حج یک امر همیشگی و رایج بوده و تنها در دوره حکومت صدام حسین در آن وقفه‌ای ایجاد شده است. تلاش دولتی عجیبی که قصد دارد این سفر رایج را یک «دستاورد بزرگ سیاسی» نشان دهد، واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

رویا بابائی خبرنگار حوزه معلولین و بهزیستی می‌گوید: سازمان بهزیستی ۱۴ اتوبوس به راهپیمایی اربعین اعزام کرد، از این تعداد ۱۳ اتوبوس به مدیران، روساء، خانواده‌های آن‌ها و برخی کارکنان سازمان بهزیستی اختصاص یافت و فقط یک اتوبوس به مدد جویان تخصیص یافت» به گفته این خبرنگار، بخشی از هزینه این سفر نیز از خیرین اخذ شد.

هیرش سعیدیان روزنامه‌نگار و پژوهشگر نیز در این رابطه به آفتاب‌نیوز گفت: تمام ۴۰۰ کارخانه، پتروشیمی و هلدینگ اقتصادی زیر مجموعه وزارت کار، طی بخشنامه‌های مستقیم موظف شدند که بودجه قابل توجهی به برپایی موکب، تهیه غذا و ارکاندیشن در اربعین تخصیص دهند، این در حالی است که سهام این واحد‌ها به ۴۰ میلیون کارگر و بازنشسته درگیر با مشکلات اقتصادی تعلق دارد، ایران خودرو و سایپا نیز بیش از نیم میلیون پرس غذا در کنار تامین امکانات لجستیک را تقبل کردند.»

مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران نیز مانند اغلب شهرداری‌های بزرگ، هر یک ضمن برپایی موکب‌های جداگانه، بخشی از مالیات و عوارض شهروندان تهرانی را به تهیه غذا در اربعین اختصاص دادند. قریب ۱۰۰۰ شرکت و کارخانه زیرمجموعه بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز بخشی از بودجه خود را به این راهپیمایی تخصیص دادند. بیش از ۱۰۰۰ کولر ایستاده نیز توسط شرکت‌های عمومی سیمانی و فولادی که سهام آن‌ها متعلق به سهامداران عدالت است، تامین شد.

با توجه به ارز دولتی تخصیص داده شده به زائرین اربعین و خروج ارز مسافرتی بابت خرید و سوغاتی از کشور، پیش بینی شده است که حداقل ۱ میلیارد دلار ارز در این رابطه از کشور خارج شد و به اقتصاد عراق تزریق گردید. این رقم تقریباً برابر با یک سوم فروش نفت و میعانات کشور در سال قبل است.

ایرج مسجدی سفیر سابق ایران در عراق می‌گوید: «ما از طرف دولت عراق هیچ ستاد و پیامی در اربعین نمی‌بینیم، اما ایران ستاد اربعین تاسیس می‌کند. هزینه این مراسم نباید از طرف دولت تامین شود.»

نگرانی او از سوی بسیاری از طیف‌های مذهبی علاقه‌مند به شرکت در این مراسم، تکرار شده است. آن‌ها می‌ترسند که مصادره این زیارت چند صدساله به نفع یک تفکر سیاسی، باعث دین‌گریزی بیشتر جوانان و معنویت‌زدایی از این مراسم شود.

این در حالی است که برای نمونه کشور عربستان هرگز مراسم حج را مصداقی برای ایمان حجاج به دولت سعودی و مشت محکمی بر دهان دشمنان آل سعود تفسیر نمی‌کند. بلکه تلاش دارد تا از این مراسم به مثابه توریسم مذهبی به نفع مردمش بهره‌برداری نمایید.

در ایران اکثر ادارات در این ایام به صورت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و بیشتر کارکنان دولت به هزینه بودجه عمومی به مسافرت اربعین فرستاده شده‌اند. به گفته برخی ناظران، شرکت‌کنندگان در اربعین ممکن است لزوماً از نظر سیاسیی موافق وضع موجود نباشند و در حین حال بخواهند از این سفر زیارتی رایگان، در میانه این مشکلات بغرنج اقتصادی بهره ببرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین