کد خبر: ۸۰۳۸۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
امیرعبداللهیان پس از دیدار با همتای بلاروس:

مقامات اوکراینی اسناد استفاده مسکو از پهپاد‌های ایرانی را ارائه کنند

وزیر امور خارجه ایران گفت: اتهامات بی اساس برخی کشور‌ها در مورد استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ علیه اوکراین را قویا رد می‌کنیم و از مقامات اوکراین دعوت می‌کنیم در یک نشست دوجانبه در سطح متخصصان فنی ایرانی و اوکراینی هرگونه سندی در خصوص این ادعا وجود دارد را ارائه کنند.
مقامات اوکراینی اسناد استفاده مسکو از پهپاد‌های ایرانی را ارائه کنند
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) چهارم آبان ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه بلاروس در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به همتای بلاروسی خود و با بیان این‌که سفر وزیر خارجه بلاروس به تهران به دعوت وی انجام شده است، گفت: گفت‌وگوهای بسیار مهمی در دیدر آقای ماکی با آقای دکتر رئیسی انجام شد. آخرین وضعیت اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور را به خصوص اجرای توافقات پانزدهمین کمیسیون اقتصادی که در مرداد ماه در مینسک برگزار شد، مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: خوشبختانه در رابطه با همکاری‌های تجاری و اقتصادی رشد خوبی را در مبادلات تجاری دو کشور شاهدیم. انتظار داریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به افزایش حجم تبادل تجاری و مراودات اقتصادی دو کشور شاهد پیشرفت‌های هر چه بیشتر و فزاینده باشیم. ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. وزرای ذیربط و بخش‌های فنی و اقتصادی، اداری و بخش خصوصی دو کشور این زمینه‌ها را مورد شناسایی قرار دادند و به سرعت در مسیر اجرای توافقات در دو بخش خصوصی و دولتی هستیم. ما همچنین آخرین وضعیت پیشرفت برخی طرح‌های مشترک اقتصادیدر حوزه‌های حمل و نقل و ترانزیت، پروژه‌های تولید مشترک تجهیزات صنعتی و فناوری‌های نو را در دستورکار روابط دو کشور مورد توجه جدی قرار دادیم. در زمینه تسهیل همکاری‌های کنسولی برای روان سازی تردد اتباع به ویژه در حوزه فعالان اقتصادی و رانندگان ترانزیت و گردشگران توافق داریم.

وی گفت: همکاری‌ و هماهنگی‌های لازم برای مقابله موثر با تحریم‌های غیرقانونی که بلاروس نیز با آن مواجه است از دیگر محورهای مذاکرات ما بود. ما مصمم هستیم به همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌ها در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به تحریم‌های اتحادیه اروپا که امروز از سوی وزارت امور خارجه منتشر شد اشاره کرد و گفت: در پاسخ به اقدام غیرسازنده اتحادیه اروپا امروز لیست جدیدی از تحریم‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران علیه ۸ نهاد و ۱۲ شخص در چارچوب اتحادیه اروپا را منتشر کردیم. این نهادها و اشخاص در وقایع اخیری که در ایران رخ داد اقدام به حمایت و تشدید ترور، افراط گرایی و خشونت کرده بودند. از نظر ما این نهادها و اشخاص تحریم شده مصادیق تعریف تروریسم قلمداد می‌شوند و در چارجوب با‌ آنها برخورد خواهد شد.

وزیر خارجه بیان کرد: مایلم به اتحادیه اروپا توجه و هشدار دهم که مسیر تکراری و شکست خورده سال‌های قبل را ادامه ندهند. برای ما کاملا روشن است رهبران چند کشور معدود در اتحادیه اروپا نگاه‌های افراطی و شتاب زده نسبت به تحولات منطقه و بین‌الملل دارند و بخش بزرگی از اعضای اتحادیه اروپا در مسیر عقلانیت عمل می‌کنند.

اتهامات بی اساس برخی کشورها در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین را قویا رد می‌کنیم
امیرعبداللهیان همچنین تأکید کرد: اتهامات بی اساس برخی کشورها در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین را قویا رد می‌کنیم و از مقامات اوکراین دعوت می‌کنیم در یک نشست دوجانبه در سطح متخصصان فنی ایرانی و اوکراینی هرگونه سندی در خصوص این ادعا وجود دارد را ارائه کنند. موضع ما در خصوص اوکراین، عدم تسلیح طرفین جنگ است. ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: برخی مقامات آمریکا در حالی که در ارسال پیام‌های محرمانه دیپلماتیک برای رسیدن به توافق شتاب دارند و در میز مذاکرات غیرمستقیم و یا تبادل پیام‌های غیرمستقیم این علاقه‌مندی خود را مکررا ابراز می‌دارند، اما همزمان از ترور و آشوب در ایران حمایت می‌کنند. هدف آنها این است که در میز مذاکرات ما را وادار به عقب نشینی کنند.

وی تصریح کرد: بی تردید ما در تامین منافع ملی مردم از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهیم آمد. پیام‌های آمریکا برای رسیدن به توافق به دست ما می‌رسد و حتی در روزهای اخیر پیامی را از آمریکا در این رابطه دریافت کردیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: از نظر ما مسیر دیپلماسی به خوبی جریان دارد. اما برخی مقامات آمریکایی با اظهاراتی ریاکارانه در رسانه به گونه‌ای حرف می‌زنند که در تعارض با پیام‌های دیپلماتیک آنهاست.

وی بار دیگر به همتای بلاروسی خود خیرمقدم گفت و افزود: در آینده نزدیک لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به ایران می‌آید و در این سفر سند همکاری‌های جامع بلندمدت ایران و بلاروس در کنار سایر اسناد در تهران به امضا خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین