کد خبر: ۸۰۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۲
در همایشی که به همت بنیاد باران و کلوب مادرید برگزار خواهد شد:

چهره‌های برجسته سیاسی جهان، میهمان خاتمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین‎الملل: «رومانو پرودی» نخست‎وزیر پیشین ایتالیا هفته آینده به دعوت «سید محمد خاتمی» رییس جمهور پیشین ایران و به منظور شرکت در برنامه‎ای با هدف بزرگداشت و ترویج نظریه «گفتگوی تمدن‎ ها و ادیان» به تهران سفر خواهد کرد.

این مراسم که «یزد، بستر تمدن باستانی و مظهر گفتگو» نام گرفته‎است، در شهر یزد واقع در مرکز ایران، جایی که زادگاه محمد خاتمی است برگزار خواهد شد. 

در این مراسم روشنفکران بسیاری از اروپا و جهان عرب حضور خواهند داشت. این مراسم به همت «بنیاد باران» به ریاست سیدمحمد خاتمی و کلوپ مادرید» که یک سازمان بین‎المللی است برگزار خواهد شد.

کلوپ مادرید سازمانی مستقل است که قریب به هفتاد تن از روسای سابق دولت‎ها و کشورها از جمله «بیل کلینتون» رییس جمهور پیشین آمریکا و «میخائیل گورباچف» رهبر سایق شوروی در آن عضویت دارند. هدف این کلوپ تقویت و پیشبرد دموکراسی در جهان با استفاده از تجربیات و منابع اعضای آن است. 

از جمله مدعوین این مراسم می‎توان به «کوفی عنان» دبیرکل پیشین سازمان ملل اشاره داشت که البته تاکنون ویزای وی برای ورود به ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران صادر نشده‎است.

گفتنی است رومانو پرودی نخست وزیر پیشین ایتالیا و رهبر ائتلاف چپ میانه، در انتخابات ماه آوریل در برابر ائتلاف محافظه‎کار «ملت آزاد» به رهبری «سیلویو برلوسکونی» نخست‎وزیر کنونی شکست خورد و ریاست دولت را به وی واگذار کرد. 

پرودی در سال 1998 نخستین رییس دولت یک کشور اروپایی بود که پس از انقلاب سال 1979 به ایران سفر می‎کرد. در آن زمان سید محمد خاتمی رییس جمهوری اسلامی ایران بود. سفر پرودی به تهران در آن زمان و دیدار وی با رییس جمهور ایران انتقادهای شدیدی را در میان محافل صهیونیستی برانگیخت.

در این مراسم علاوه بر حضور آقایان محمد خاتمی و رومانو پرودی حضور این چهره‎ها نیز مسجل شده‏است: آقایان «رضا اقبال» مشاور مخصوص دبیرکل سازمان ملل، «صدیق المهدی» نخست وزیر اسبق سودان، «کلمنگنه بوندویک» نخست وزیر سابق نروژ، «لاگومزیجا زلاتکو» نخست وزیر سابق بوسنی و هرزگوین، «ایوان اندرسون» مدیر کلیسای جامع واشینگتن، «شون کرول» مدیر برنامه ریزی کلوپ مادرید، «روبن کمپس» معاون مدیر برنامه‌ریزی کلوب مادرید، «کلم مک‎کارتنی» مشاور تحقیقاتی از ایرلند، «الساندرو کانچیان» مدیر اجرایی روابط عمومی در FDC، «ماجائروم اویستن» مدیر داخلی در مرکز اسلو نروژ، «انگرید ویک» مشاور مخصوص در مرکز اسلو نروژ، «محمد رضا البرزی» از ایران و خانم ها «مری رابینسون» رئیس جمهور سابق ایرلند، «هدی بدران» رییس اتحادیه زنان عرب، «زهرا نسیم» از دانشگاه هاروارد بخش آسیا، «آنهگ گرانگ» کشیش و مسئول کلیسای نروژ و «دینا شیهانا» از مصر.

در این مراسم همچنین دکتر «محمد رضا عارف» به نمایندگی از کانون یزدی تباران و رومانو پرودی نخست وزیر سابق ایتالیا به نمایندگی از میهمانان خارجی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

لازم به ذکر است مسئولیت اجرای این مراسم بر عهده دکتر «احمد جلالی» نماینده پیشین ایران در یونسکو و دارنده مدال جهانی «مولانا» خواهد بود.

خاطر نشان می شود اخبار برگزاری این مراسم توسط سه خبرگزاری خارجی Associated Press ، BBC و الجزیره و پانزده خبرگزاری داخلی پوشش داده خواهد شد. 

شایان ذکر است هنوز هیچ خبری دال بر برگزاری دیدار بین هیچ یک از چهره‎های شاخص و بین‎المللی پیش گفته با مسئولان کنونی دولت جمهوری اسلامی ایران از جمله «محمود احمدی نژاد» و « منوچهر متکی» منتشر نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین