کد خبر: ۸۰۵۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰

تهدید جان هشت میلیون نفر در سودان جنوبی به خاطر خشکسالی و قحطی

سازمان ملل امروز در گزارشی اعلام کرد که قحطی حاصل از خشکسالی در مناطقی از سودان جنوبی جان هشت میلیون نفر را تهدید می‌کند.
تهدید جان هشت میلیون نفر در سودان جنوبی به خاطر خشکسالی و قحطی
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان ملل متحد در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: گرسنگی و سوء تغذیه در مناطقی از سودان جنوبی که تحت تاثیر سیل، خشکسالی و درگیری قرار دارند رو به افزایش است و برخی بخش‌ها در صورت ادامه نیافتن کمک های بشردوستانه و تقویت نشدن تدابیر سازگاری آب و هوایی در معرض خطر قحطی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش مشترک نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد شامل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صندوق کودکان (یونیسف) و برنامه جهانی غذا (پام) از افزایش «بی سابقه» جمعیت مواجه با ناامنی غذایی و سوء تغذیه حکایت دارد که حتی از زمان جنگ این کشور از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ نیز فراتر رفته است.

بر پایه این گزارش، هفت میلیون و ۷۶۰ هزار نفر در طول از آوریل تا ژوئیه ۲۰۲۳ (فروردین تا خرداد ۱۴۰۲) در معرض خطر ناامنی حاد غذایی قرار می‌گیرند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک دچار سوء تغذیه می‌شوند.

این گزارش ترکیبی از وقایعی چون ناآرامی، ضعف اقتصاد کلان، پیامدهای اقلیمی گرم شدن زمین و افزایش هزینه های مواد غذایی و سوخت را در کنار کاهش بودجه برای برنامه های بشردوستانه، عامل وضعیت موجود می‌داند.

ماکنا واکر سرپرست برنامه جهانی غذا در سودان جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: ما تمام سال در حالت پیشگیری از بروز قحطی بوده ایم تا وضعیت بدتری به وجود نیاید اما این کافی نیست.

وی افزود: سودان جنوبی در خط مقدم بحران آب و هوایی قرار دارد و هر روز خانواده ها به دلایل زیست محیطی شدید خانه ها، دام ها، مزارع و امید خود را از دست می دهند.

واکر هشدار داد: بدون کمک های غذایی بشردوستانه، میلیون ها نفر دیگر خود را در وضعیتی وخیم خواهند یافت و قادر به تامین اساسی ترین اقلام غذایی برای خانواده های خود نخواهند بود.

ماه گذشته میلادی، دفتر هماهنگی امور بشردوستامه سازمان ملل اعلام کرد که ۹۰۹ هزار نفر تحت تاثیر سیل ناشی از باران های موسمی در سودان جنوبی قرار گرفتند.

خبرگزاری فرانسه افزود: کم قدمت‌ترین کشور جهان، از زمان استقلال از سودان در سال ۲۰۱۱ با درگیری های مرگبار، بلایای طبیعی، ضعف اقتصادی و نزاع های سیاسی بی امان دست به گریبان بوده است.

این کشور بیش از نیمی از عمر خود را در جنگ گذرانده است. نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در جنگ داخلی پنج ساله ای که در سال ۲۰۱۸ پایان یافت، جان باختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین