کد خبر: ۸۰۵۷۸۵
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۶
تداوم ناآرامی‌ها در سایه هشدارهای مسئولان

برخوردها با تجمع‌کنندگان تشدید می‌شود؟

جمعی از نمایندگان مجلس از اعضای شورای عالی امنیت ملی و مسئولان قوه قضاییه خواسته‌اند باتجمع کنندگان ناآرامی های اخیر برخورد قاطع کنند.
برخوردها با تجمع‌کنندگان تشدید می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

از آغاز اعتراضات و ناآرامی‌های بعد از مرگ تلخ مهسا امینی، بیش از یک ماه گذشته و با اینکه مسئولان گفته بودند ناآرامی‌ها پایان یافته و فرمانده سپاه نیز نسبت به حضور در خیابان ها هشدار داده بود اما تجمعات همچنان به صورت پراکنده در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود. تجمعات روز پنجشنبه در شهرهای مختلف به خصوص در کرج که اتفاقات تلخی نیز در جریان این حوادث رخ داد، واکنش‌هایی را در پی داشته است. گفته شده که در ناآرامی‌های پنجشنبه، چندین نفر جان باختند و برخی نیز زخمی شده‌اند.

یکی از نگرانی‌های تحلیلگران سیاسی و دلسوزان کشور در خصوص ناآرامی‌های اخیر، میزان خشونتی است که مشاهده می‌شود. در این حوادث تاکنون ده‌ها نفر کشته و زخمی و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند. تصاویر و صحنه‌های بسیار دلخراشی نیز از درگیری‌ها و خشونت در این این ناآرامی‌ها منتشر شده است. اگرچه خشونت رخ داده در حوادث اخیر به هیچ وجه مورد تائید جریان‌ها و چهره‌های دلسوز کشور نیست اما برخی صاحبنظران و تحلیلگران معتقد هستند که لحن و برخورد مسئولان نسبت به این ناآرامی‌ها از همان ابتدا چندان مناسب نبوده است. دولت می‌توانست در قبال معترضان عملکرد بهتری از خود نشان دهد و ضمن دعوت آنها به گفت‌وگو و شنیدن مطالبات معترضان و اصلاح برخی عملکردهای مورد انتقاد مردم، از میزان خشونت ناآرامی‌ها کاسبته و فضای اعتراضات را به سمت آرامش هدایت کند. اما حداقل تاکنون چنین رفتاری از سوی دولت مشاهده نشده است. 

حالا با حوادث تلخ کرج، به نظر می‌رسد که فضا تندتر خواهد شد و برخی از جریان‌ها نیز خواستار برخورد شدیدتر با تجمع‌کنندگان شده‌اند.

خبرگزاری فارس با انتشار سخنان برخی نمایندگان مجلس، به نقل از آنها، خواستار تشدید برخوردها شده است.

حسین پور نماینده اسفراین تاکید کرده است: دبیرخانه شورای امنیت ملی، دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه، باید با قاطعیت تمام با اغتشاش‌های مسلحانه که از خارج هدایت می‌شود برخورد کنند. مردم مطالبه دارند.

فلاحی نماینده همدان نیز گفته است: چطور قوه قضاییه با افرادی که با دروغ زمینه ایجاد آشوب و حفره امنیتی برای اقدامات تروریستی ایجاد میکنند برخورد نمی‌کند؟

کرمی نماینده دشتستان هم تاکید کرده است: شورای عالی امنیت ملی باید مماشات را با اعمال تروریستی کف خیابان کنار بگذارد.

آریانپور نماینده شرق گلستان هم تاکید کرده است: امنیت مردم باید برای شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه اولویت باشد و مقتدرانه با عوامل نا امنی برخورد کنند.

حسینی نماینده خدا بنده هم اظهار داشته: مماشات با اغتشاش‌های داعش گونه دیگر به صلاح مردم و کشور نیست.

احمدی نماینده رشت هم گفته: برقراری امنیت مطالبه مردم از شورای عالی امنیت ملی است. مردم از به خطر افتادن امنیت کشور ناراحت هستند.

فیروزی نماینده نطنز هم تاکید کرده: راهبرد مدیریت اغتشاشات تا زمانی بود که فضا شفاف نبود، شلیک مستقیم به مامور و شکنجه مردم تا حد مرگ فقط کار سرویس‌های خارجی است. مماشات دیگر معنا ندارد.

آصفری، نایب رئیس کمیسیون داخلی مجلس هم گفته: حالا دیگر بحث امنیت روانی فقط نیست، امنیت اقتصادی و جانی مردم به خطر افتاده و شورای عالی امنیت ملی باید مدیریت قاطعانه‌ای را برای پاسخ به مطالبه برقراری امنیت از سوی مردم داشته باشد

علیزاده نماینده دامغان هم معتقد است: اقدامی که کف خیابان می‌بینیم محاربه با امنیت و جان مردم است و نمی‌شود فقط نگاه کرد. برخورد قاطع مطالبه مردم است

‎جعفری نماینده بروجن هم تاکید کرده: سرکرده‌ها و عوامل اصلی آشوب و ترور باید توسط قوه قضاییه محاکمه شوند و این برای مردم ملموس باشد.

شکرالهی نماینده ۵ شهرستان کرمان هم گفته: شورای عالی امنیت ملی باید جدی‌تر و موثر‌تر به رفتار‌های داعش گونه افراد متاثر از دشمن خارجی پایان دهد.

جوکار رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس هم تاکید کرده: مسئولین امنیتی و قضایی بدانند که مماشات با تروریست‌های اغتشاشگر پایمال کردن حقوق مردم است.

قاسمی پور نماینده مریوان هم می‌گوید: مماشات با جنایت کافی است.

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی بر لزوم برخورد شدید با تجمع کنندگان ناآرامی های اخیر تاکید کرده است و نوشته که مدارا کافی است!

این خبرگزاری در مطلبی با عنوان "ضرورت پایان مماشات با آشوبگری" نوشته است: اگر در روز‌ها و هفته‌های اول سیاست مدارا برای جداشدن صف مردم از اخلالگران امنیت درست بود، با اتفاقات امروز کرج حجت بر همه تمام شده که برخی صحنه‌گردانان آشوب‌های فعلی سیاست سوریه کردن ایران و قتل طیف گسترده‌ای از ایرانیان را در پیش گرفته‌اند.

متن کامل یادداشت خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه در ادامه آمده است: از اواخر شهریور ماه و بعد از ماجرای فوت خانم «مهسا امینی» که برای همه غم‌انگیز بود، عده‌ای فرصت‌طلب هم سعی کردند با سوءاستفاده از احساسات مردم و برخی تجمعات اعتراضی، اقدامات رادیکال و خشونت‌طلبانه خود را در پشت پرده اعتراضات مردم دنبال کنند. اقداماتی که هیچ رنگ و بویی از اعتراض مسالمت‌آمیز و منطقی نداشت و مهسا امینی برای این دسته صرفاً اسم رمز آشوب بود. با ورود برخی رسانه‌های تروریستی فارسی‌زبان و کانال‌های معاندی که تبلیغ جنگ شهری و ساخت مواد منفجره و کوکتل مولوتف می‌کردند و همچنین لیدری تجزیه‌طلبان و منافقین، بعضی از اغتشاشات به سمت فعالیت‌های تروریستی و شبه تروریستی رفت و وارد فاز خشونت‌های بیش از پیش شد. با وجود به آشوب کشاندن برخی شهر‌ها و همچنین نقاطی از تهران، رفتار نیرو‌های حافظ امنیت اعم از پلیس و بسیج، مدارا و مماشات بود تا مردم با مشاهده رفتار‌های خشونت‌بار آن‌ها هرچه بیشتر صف خود را از اخلالگران امنیت جدا کنند. این رفتار نیرو‌های انتظامی و امنیتی به مرور جواب داد و شاهد از بین رفتن تجمعات و محدود شدن آشوب‌ها به گروه‌های چند نفره و البته آموزش‌دیده بودیم که با آتش زدن سطل‌زباله‌ها یا موتور سیکلت، برای ساعاتی نظم عمومی را برهم می‌زدند.

تسنیم افزوده است:‌با وجود کاهش بسیار قابل توجه اغتشاشات در بسیاری از شهر‌ها و تهران، اما دشمن با استفاده از فصای اغتشاش در کشور، حادثه تروریستی شاهچراغ را رقم زد؛ از سویی، چهره واقعی برخی سازمان‌دهندگان و عناصر این آشوب‌ها نشان داد دست‌کمی از داعش ندارند؛ اتفاقی که برای شهید «آرمان علی‌وردی» در شهرک اکباتان افتاد، یاد جنایات منافقین در دهه شصت همچون حادثه عملیات مهندسی را زنده کرد. اتفاقات امروز در کرج و حمله مسلحانه به نیروی انتظامی و قتل ناجوانمردانه یک بسیجی نشان می‌دهد برخلاف روز‌های اول، تنها با آتش زدن چند سطل زباله و سردادن شعار‌های تند و رادیکال توسط برخی فرصت طلبان روبه‌رو نیستیم و عملاً برخی وارد فاز مسلحانه و تروریستی شده‌اند که امنیت همه ایرانیان را نشانه رفته است. اگر در روز‌ها و هفته‌های اول سیاست مدارا برای جداشدن صف مردم از اخلالگران امنیت درست بود، با اتفاقات امروز کرج حجت بر همه تمام شده که برخی صحنه‌گردانان آشوب‌های فعلی سیاست سوریه کردن ایران و قتل طیف گسترده‌ای از ایرانیان را در پیش گرفته‌اند؛ لذا نیروی انتظامی و سایر نیرو‌های امنیتی و انتظامی باید مماشات را کنار گذاشته و برای جلوگیری از به خطر افتادن بیش از پیش امنیت مردم بطور قاطع در پی شناسایی و دستگیری آشوبگران و برخورد با برخی داعش‌مسلک‌ها باشند.

گفتنی است که در ماه‌های گذشته و پیش از آغاز این ناآرامی‌ها و در زمانی که تصاویری از برخورد نامناسب گشت ارشاد با برخی شهروندان منتشر شده بود، چهره‌های بسیاری نسبت به تبعات چنین رفتارهایی با مردم هشدار داده بودند اما کسی به این هشدارهای دلسوزانه توجهی نکرد تا اینکه ماجرای تلخ مهسا امینی رخ داد. امیدواریم مسئولان تدبیری بیاندیشند تا خانواده‌های بیشتری داغدار نشوند و بیش از این شاهد صحنه‌های دلخراش در کشور نباشیم...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
12
188
اینها نماینده مجلس و مردم هستند؟
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
هر چند ، چاپ نمی کنی:
آفتاب جان!!
تو چطور به این آدم کشای آموزش دیده می گی مردم ، تجمع کننده؟؟؟؟
واقعا شما ایرانی هستید؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
9
187
تا الان که ۳۰۰ نفر رو ...، مدارا کردید؟؟؟؟
شرم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
5
182
اینها اسامی شان در یاد مردم می ماند!
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
8
162
اشتباه این نمایندگان و مسئولین این است که فکر میکنند با زدن و بگیر و زندان کردن این اعتراضات فرو کش میکند و بجای این که مسئله را حل کنند سعی میکنند صورت مسئله را پاک کنند و فکر نمی کنند که چه شده و ما چه کرده ایم که اینگونه جامعه ناراحت است ؟ فکر نمی کنند چه کرده اند که قیمت ارز و اقتصاد کشور اینگونه از بین رفته است و تقریبا تمامی جوانان دارای اینده تاریک و مبهمی هستند فکر نمی کنند که که اکثر پدران و حقوق بگیران و بازنشستگان شرمنده خانواده و بچه هایشان هستند و فکر نمی کنند که هیچ پدری و مادری جهت احقاق حقوق واینده فرزندانشان از هیچ تلاش و اعتراضی کوتاه نخواهد امد بله اقایان نماینده و مسئولین تفکر بفرمایید و راهکار واقعی اصلاح امور ارائه نمایید بجای این حرفها که چیزی جز خسران برای کشور و مردم ندارد
پاسخ ها
سنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
آقا عزیز محترم صف مردم معترض با داعشیا باید جدا باشه مگه ندیدین چجوری اوت طلبه و بسیجی رو با وحشیانه ترین حالت ممکن شهید کردن؟؟!!از خدا نمیرسی لااقل آزاده باش
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
شما فرمودید اعتراضات فروکش نخواهد کرد با بگیر وببند اگر دقت بفرمایید بحث اغتشاشات است نه اعتراض لذا شما فرق قائل نیستید بین اعتراض با اغتشاش ؟
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
9
169
طبیعیه که از دست معترضین عصبانی باشند چون اعتراض دقیقا به عملکرد همین آدمهاست .
همینهایی که مردم رو متهم به وابستگی به این و اون میکنن و دقیقا" دلبندهای خودشون در کانادا و آمریکا و اروپا در حال خوشگذرانی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
افراد جلاد بزرگراه کرج معترضند یا سلاخ مواجب بگیر؟!
علی
|
United States of America
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
3
132
نمایندگان به جای رسیدگی و بهبود وضعیت جامعه فقط مشغول شعار دادن و تصویب قوانین نمایشی مانند "مکلف کردن دولت به نابودی اسرائیل در ظرف بیست سال آینده" هستند. این نمایندگان نه درد مردم را می فهمند و نه قصد خدمت به مردم را دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
123
29
ای کاش برای یک بار زیر دست و پای این تجمع کنندگان شریف می افتادید تا بار دیگر به یک مشت اراذل و اوباش تجمع کنندگان نگویید. این چه تجمعی است که به پیر و جوان و کودک و زن و اموال بیت المال رحم نمی کنند. مرگ بر منافق.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
...ببآتش به اختیار هستند که با معترضین بد رفتار میکنند...وقتی جوانان معترض را ...انتظار دارید چطور رفتار کنند
Dalir
|
United States of America
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
6
115
این نظر نمايندگان ملت است ولی واقعا این آقایان نماینده ملت هستند یا حاکمیت این سوالو چه کسی جواب میده خدا داند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
6
104
دیگه چه کار میتونن بکنن... بیشتر از این مردم ورودرروی هم نگذارید .
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
مردم کسانی هستن که امروز تو راهپیمایی دیدین مردم هرگز داعش گونه کسی رو نمیکشه مردم مثل منافقین بخاطر اعتقاد یه نفر اورو سلاخی نمیکنه مردم منطق دارن مردم اغتشاشگر داعشی نیستن مردم حرمت دارن لطفا مردم رو قاطی داعشیا نکنین
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
1
42
این گزارش بود یا تحلیل؟
الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
0
100
اگر نماینده هستین به خواسته مردم توجه کنید...
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
دموکراسی یعنی حق با اکثریت،
یه میلیون معترض در برابر چندین میلیون راهپیمایی.
کدامیک ؟؟؟؟؟
سنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
56
11
توصیه میکنم اگه جراتشو داشتین برین کلیپ شهادت عجمان رو ببینین بعدا جای شهید و جلاد رو بخاطر لفاظی وطن فروشی مثل علی کریمی عوض نکنین
البته اگه اهل واقعیت باشین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
به اندازه کافی ویدیو از هر دو طرف هست و دیدیم و خشونت هر دو طرف رو البته اگه بجز صدا و سیمای میلی سایت های دیگه رو نگاه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
7
65
من کاسبم،خواهرم حسابدار کارخونه،رفته بود خرید از گوهر دشت کرج که لباس شخصی ها گرفت بردن بنده خدارو تو امنیت اخلاقی بلوار حج و بعدشم سر هیچ و پوچ رفت زندان کچویی،نه روز زمان برد تا آزادش کردیم به قید وثیقه و کلا از کار و زندگی و خواب و خوراک افتاده بودم،سو سابقه هم شد برای خواهرم،بد تر اینه که بعد حدود بیست روز از آزادیش هنوز از همه چی میترسه،کاسبی هم که ماشاالله تو این شرایط کلا خوابیده،هیشکی مثل من و امثال من دوست ندارن این اعتراضات تموم شه ولی خدا شاهده تا مسئولین به فکر اصلاح ساختار حکومت نباشن و تن به خواسته های به حق مردم ندن من حق رو به مردم میدم،مسئولین خیلی...شدن و فقط به فکر پر کردن جیب خودشونن،بابا این مردم همه جوره با شما ...ساختن،دیگه این ...اجباری چیه که مارو ول نمیکنه،اقا من اصلا دوست دارم برم جهنم،به من چه که اسرائیل کجای نقشه ست؟؟؟؟!!!
اول ایران رو آباد کنید و دست از لجبازی بردارید بعد برید از کشورهای دیگه حمایت کنید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
5
65
چون اینها نمایندگان اقلیت مردمند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
2
61
کسی با هزار رای نماینده مردم نمیشه. هر کاری برای حفظ موقعیت خود نمیکنند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
45
7
خبرگزاری آفتاب خیلی ...هستی که فقط به دنبال تهییج افراد جامعه با اخبار خاص هستی البته شما اصلاح طلبان ذاتتان همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
1
16
خودت فهمیدی چی گفتی؟
بالاخره دولت درست عمل کرده یا نه؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
35
4
پایان مماشات؛ اعتراض با تخریب فرق داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
1
47
تاکنون ثابت شده هرچه فشار ها را بیشتر کنند مقاومت بیشتر می شود مثل کردستان و بلوچستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
29
6
اعتراضاتی که مشوق آن بی بی سی .من وتو و اینترنشنال باشه ودرحمایت از آن گوگوش خانم رقاصه سخنرانی کنه وشعار بده برای من ایرانی اف دارد ومایه شرمساری هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
3
26
مرگ بر دیکتاتور
فقط خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
4
18
لطفاً به مقامات مربوطه برسان روش برخورد با دختران و پسران نوجوان و جوانان تماشاچی و دانشجویان احساساتی را با تخریب کنندگان و منافقین جدا کنند. خودتان را بزارید جای آن پدر و مادر نوجوانی که روزها از فرزند خبر ندارند فقط به جرم حضور در تجمع. این مسائل را می توان با تعهد گرفتن و ترساندن معترضین احساساتی در همان شب حل کرد ولی با پرونده دار کردن و زندانی کردن نوجوان و جوانان احساساتی، تخم کینه از حکومت در دل مردم کاشته میشه و در سالهای آینده مشکل ساز خواهد شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین