کد خبر: ۸۰۵۹۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

امام جمعه اهل سنت زاهدان: رفراندوم برگزار کنید/ رسانه اصولگرا: از سخنان درشت پرهیز کنید!

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان: رفراندوم برگزار کنید/ رسانه اصولگرا: از سخنان درشت پرهیز کنید!
آفتاب‌‌نیوز :

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه ۱۳آبان زاهدان گفت: راه برون رفت از این مشکلات برگزاری ‎رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی است.

مولوی عبدالحمید افزود: سیاست‌های شما به بن بست رسیده، قبلا هم این هشدار را داده بودم روزی می‌رسد که خیلی دیر است. مردم ایران گرسنه اند نگذارید این ثروت از کشور خارج بشود. امروز بیشتر صدا مال زنان است، اما متاسفانه زنان مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. چه ظلم و بی مهری به زن شده که امروز زن روسری اش را می‌سوزاند، باید این را از خودمان بپرسم.

واکنش‌ها

اما این اظهارات مولوی با واکنش برخی رسانه های اصولگرا مواجه شده و به انتقاد تند از وی پرداخته‌اند.

تسنیم در واکنش به اظهارات امام جمعه اهل سنت زاهدان، در یادداشتی با عنوان "آقای عبدالحمید! رفراندوم را به دوستان دیکتاتور سعودی‌تان پیشنهاد نمی‌دهید؟/ تحریک به آشوب را پایان بده!"، نوشت: آقای عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان که بعضاً با تحریکات خود به ناامنی در سیستان و بلوچستان دامن زده، خواستار برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی شده است...خواسته آقای اسماعیل‌زهی در روزی که ملت با حضور پرشکوه خود در راهپیمایی ۱۳ آبان حمایت خود را از نظام نشان دادند و با فجایع روز پنجشنبه در کرج، ماهیت اغتشاش‌گران مشخص شد، جای تعجب است، اما بهتر بود وی که در انتخابات گذشته(این انتخابات پایینترین نرخ مشارکت مردم را در پی داشت) در ایران حضور فعال داشت و طعم مشارکت سیاسی را چشیده است، پیشنهاد رفراندوم را به صورت واقعی به دوستانش در دولت خودکامه تروریستی سعودی بدهد.وی که نزدیکی‌های زیادی به فکر حکومتی سعودی‌ها دارد و عضو مجمع فقه اسلامی در مکه است، تاکنون موضع جدی درباره جنایات سعودی‌ها و دیکتاتوری‌های آنان نگرفته و تلاش کرده موضع دوپهلو اتخاذ کند، اما همه می‌دانند که حکومت سلطنتی در عربستان گوی دیکتاتوری را از حتی از سایر پادشاهی‌های منطقه هم ربوده و جو خفقان و اختناق بر سرتاسر این کشور حاکم است و اقلیت‌های مذهبی در اوج فشار‌های سیاسی و اقتصادی در این کشور زندگی می‌کنند. به نحوی که همین چند سال پیش بود که شیخ عبدالباقر النمر روحانی شیعه در عربستان به همراه نزدیک به ۵۰ نفر دیگر به یکباره گردن زده شدند!

خبرگزاری نزدیک به سپاه در افزود: ادامه این روند قطعاً ثمری جز افزایش ناامنی در کشور ندارد؛ لذا پیشنهاد ما به عبدالحمید این است که ضمن احترام به امنیت در ایران و پرهیز از سخنان درشت، از دوستانش در سعودی بخواهد که ضمن پرهیز از مداخله در امور ایران، جنایاتش در یمن و نقاط بسیاری از منطقه را نیز متوقف کند.

ادعای فارس علیه مولوی عبدالحمید

خبرگزاری فارس نیز درباره سیستان و بلوچستان نوشت: حوادث ظهر امروز پس از خطبه‌های نماز جمعه و اقامه نماز در مسجد مکی باز هم فضای استان سیستان و بلوچستان ملتهب شد. تمرکز این آشوب‌ها این‌بار نه در زاهدان که در خاش بود. جایی که امام جمعه اهل سنت آن، مولوی محمدعلی شهنوازی از نخستین امام جمعه‌های اهل سنتی است که در سطح این استان حادثه تروریستی شاهچراغ را محکوم کرده بود! منابع آگاه از وارد آوردن فشار مضاعف بر امام جمعه خاش پس از موضع‌گیری‌های اخیر او خبر می‌دهند. البته خطبه‌های نماز جمعه خاش را نیز فرد دیگری به نام محمد عثمان قلندرزهی که امام جماعت مسجد الخلیل خاش که همسو با عبدالحمید است، خوانده است.

فارس مدعی شد: اظهارات امروز وی متاثر از عبدالحمید بوده که بر مبنای آن تحریک مردم در دستور کار قرار داشته است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد آتش تحرکات امروز خاش که طی آن علاوه بر تعرض به فرمانداری، به اموال خصوصی و عمومی مردم آسیب وارد شد نیز از مسجد مکی فراهم شده است. شدت اغتشاشات به حدی بود که تقریبا هیچ بانکی در شهر خاش از گزند آن در امان نبوده است.اغتشاشگران علاوه بر فرمانداری به ساختمان جهاد کشاورزی خاش و دیگر ساختمان‌های دولتی خسارت وارد کردند. آن‌ها چندین کیوسک و خودرو پلیس را به آتش کشیدند و حتی خودروی شخصی مردم را با پرتاب مواد آتش‌زا سوزاندند. همچنین در جریان ناآرامی‌های امروز در خاش چند نفر کشته و زخمی شده‌اند که آمار دقیق آن هنوز اعلام نشده است. این اغتشاشات تنها یک روز پس از پایان عملیات گاز‌رسانی به خاش صورت گرفته که منابع محلی آن را محل تامل می‌دانند. در روز‌های گذشته امام جماعت مسجد مکی بار‌ها با تحریک اهل سنت زمینه ساز اغتشاش در زاهدان شده بود که به کشته و زخمی شدن مردم و نیرو‌های حافظ امنیت منجر شده است. برخی منابع سال‌هاست درخصوص ارتباط مشکوک مولوی عبدالحمید با عربستان و برخی سرویس‌های امنیتی کشور‌های منطقه هشدار داده اند.آن‌ها با توجه به جلوداری عبدالحمید در التهابات این روز‌ها معتقدند وی خط آشوب را از بیرون مرز‌ها دریافت و در داخل استان پیگیری می‌کند.همزمان شبکه سعودی اینترنشنال پوشش گسترده اظهارات عبدالحمید و تصاویر ناآرامی‌ها در زاهدان را در دستور کار قرار داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
2
45
خب حالاکه ازرفراندوم میترسین ووحشت دارین عیب نداره راهپیمایی روز۱۳آبان مطرح کردین یه مجوزآزادراهپیمایی هم به مخالفان بدین این که دیگه ایرادقانون اساسی نداره که
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین