کد خبر: ۸۰۶۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹

راه‌های افزایش تمرکز کودکان

حواس پرتی و تمرکز پایین از مشکلات شایعی است که دغدغه بسیاری از والدین بوده و همین امر باعث می‌شود تا به فکر یافتن راه چاره برای افزایش تمرکز کودک خود باشند. ما سعی داشتیم در این مقاله شما را با تمرینات افزایش تمرکز کودکان آشنا کنیم. اگر مشکل کودک شما با این تمرینات حل نشد توصیه می‌شود که از مشاوره کودک و مشاوره تحصیلی کمک بگیرید.
راه‌های افزایش تمرکز کودکان
آفتاب‌‌نیوز :

ممکن است کودک شما بسیار پر جنب‌وجوش و بازیگوش بوده و خیلی سخت بتواند یکجا بنشیند و یا در متمرکز کردن حواس خود بر روی تکالیف درسی دچار مشکل شده باشد. در این مواقع والدین از عبارت حواس‌پرتی بسیار استفاده می‌کنند. کودکان پرانرژی و بازیگوش هستند. آن‌ها قدرت تمرکز پایین‌تری نسبت‌به بزرگسالان دارند و نمی‌شود از آن‌ها انتظار داشت که حواس‌شان پرت موضوع دیگری نشود. اما بعضی از کودکان با مشکلات بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و افت تمرکز بسیار بیشتری نسبت‌به دیگران دارند. معمولا در این مواقع توصیه می‌شود که از مشاوره تحصیلی و مشاوره کودک برای افزایش تمرکز کودکان استفاده کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با راهکار‌های افزایش تمرکز آشنا کرده و به سوالات شما در مورد افزایش تمرکز پاسخ دهیم.

راه‌های افزایش تمرکز کودکان

در ادامه راهکار‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که به کمک آن‌ها می‌توانید میزان تمرکز کودک خود را تا حدی افزایش دهید. توجه داشته باشید که انجام این راهکار‌ها در کنار انجام مشاوره تحصیلی و مشاوره کودک می‌تواند کمک شایانی به افزایش تمرکز و رفع حواس‌پرتی کودک شما کند.

افزایش تمرکز کودکان با بازی آموزشی

کودکان هنگام بازی کردن مطالب زیادی یاد می‌گیرند. به همین دلیل مشاوره کودک و مشاوره تحصیلی توصیه می‌کند که فعالیت‌های مهم آن‌ها مانند درس خواندن نیز شبیه به بازی کردن باشد. توصیه می‌کنیم که تبلت، تلفن و رایانه‌ها را از دسترس آن‌ها دور نگه دارید و اجازه دهید که کودکان با اسباب‌بازی‌های معمولی یا بازی فکری بازی کنند. همچنین بازی‌هایی طراحی شده‌اند که به‌طور تخصصی به افزایش تمرکز کمک می‌کنند.

بازی فکری برای افزایش تمرکز کودکان

ازجمله بازی‌هایی که به افزایش تمرکز کودکان کمک می‌کنند، بازی‌های فکری هستند و این بازی‌ها نیازمند برنامه‌ریزی، استفاده از حافظه و فکر کردن هستند. ازجمله این بازی‌ها می‌توان به جورچین، جدول کلمات، بازی با کارت‌ها و… اشاره کرد. پازل تصویری نیز یکی از بهترین انواع بازی‌های فکری است که می‌تواند میزان توجه و تمرکز فرزند شما را بالاتر ببرد.

مرتب کردن

شما می‌توانید فرزند خود را به مرتب کردن اشیاء به‌ترتیب حروف الفبا، چیدن میز و دنبال کردن دستور تهیه غذا تشویق کنید. این فعالیت‌ها به کودکانی که مشکل تمرکز دارند بسیار کمک می‌کند.

نشستن

از جمله دیگر تمریناتی که در کنار کمک گرفتن از مشاوره کودک و مشاوره تحصیلی توصیه می‌شود انجام دهید، تمرین نشستن است.

در این بازی به کودک گفته می‌شود که مدت‌زمانی را فقط در یک جا بنشیند و تکان نخورد. از جمله این بازی‌ها می‌توانیم به بازی مجسمه بازی اشاره کنیم.

آرام کردن محیط

بسیاری از کودکان با محیط‌های ساکت و آرامش‌بخش راحت‌تر هستند و بعضی از آن‌ها نیز در محیط‌های آرام جنب‌وجوش بیشتری دارند. پس بنابراین اولین چیزی که شما باید متوجه شوید این است که فرزند شما در کدام محیط راحت‌تر است. نور کم و همچنین پخش یک موسیقی بدون کلام آرامش‌بخش می‌تواند فضا را برای درس‌خواندن کودک شما مهیا کند.

عدم تمرکز در کودکان باعث افت تحصیلی می‌شود

دور کردن دستگاه‌های الکترونیکی

توصیه می‌شود که تمام دستگاه‌های الکترونیکی مانند آیپد، تلویزیون، گوشی هوشمند و… را موقع درس‌خواندن کودک خاموش کنید و یا آن‌ها را از اتاق او بیرون ببرید. اگر کودک شما برای درس‌خواندن به یک رایانه نیاز دارد، نیز توصیه می‌کنیم که مطلع شدید که او فقط برای درس‌خواندن از آن استفاده می‌کند.

در دسترس بودن لوازم تحریر

برای افزایش تمرکز کودکان باید سعی کنید هر چیزی که کودک برای درس‌خواندن به آن نیاز دارد را در دسترس آن قرار دهید تا مجبور نشود که مدام از جای خود بلند شود و وسایل را بردارد. شما می‌توانید دفترها، کتاب‌ها، مداد، مداد رنگی و حتی یک لیوان آب را بر روی میز مطالعه او قرار دهید. این کار همچنین به کودکان یادآوری می‌کند که چه مقدار از برنامه و کار‌های او باقی‌مانده و باید زمان خود را بهتر مدیریت کند.

تغذیه سالم و تاثیر آن در افزایش تمرکز کودکان

تمرکز حواس با مصرف غذا‌های سالم رابطه مستقیمی دارد. مصرف غذا‌های شیرین یا آماده باعث کسلی کودک شما می‌شود. اما مصرف غذا‌های پروتئینی مانند تخم‌مرغ، بادام و گوشت بدون چربی می‌تواند میزان تمرکز کودک شما را بالاتر ببرد.

  • کافئین

طی تحقیقات جدید مشخص شد که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زای دارای کافئین در کودکان درحال افزایش است. این نوشیدنی‌ها دارای یک شکر اضافی ناسالم هستند که بعد از مدت کوتاهی باعث افت سریع انرژی کودک شما شده و درنتیجه تمرکز او را کاهش می‌دهند.

  • سبزیجات

طی تحقیقاتی که در دانشگاه آلستر انگلیس انجام شد مشخص شد که خوردن نان تست و لوبیای پخته‌شده در صبحانه می‌تواند قدرت درک و تمرکز کودکان را افزایش دهد. کارشناسان معتقدند که خوردن میوه و سبزی به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان می‌تواند قدرت ذهن را بیشتر کرده و باعث افزایش تمرکز کودکان شود.

چرت زدن می‌تواند تمرکز را افزایش می‌دهد

بسیاری از کودکان بعد از یک خواب خوب بهتر می‌توانند تمرکز کنند. یک چرت کوتاه به مدت ۲۰ دقیقه نیز در بعدازظهر یا بعد از برگشتن از مدرسه می‌تواند به افزایش تمرکز آن‌ها کمک فوق‌العاده‌ای کند. بهتر است که کودک پیش‌از درس‌خواندن دست‌شویی برود و یک چیزی بخورد.

بازی‌های فکری و آموزشی به افزایش تمرکز کودکان کمک می‌کند

تقسیم کار‌های بزرگ به کار‌های کوچک‌تر

ممکن است خواندن یک فصل از درس بطور یکباره برای کودک شما سخت باشد و این موضوع خیلی سریع باعث افت تمرکز او شود. بهتر است فصل‌ها را به چند صفحه و پاراگراف تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود که کودک بعد از به اتمام رساندن هر کار کوچک، احساس موفقیت داشته باش. به إتمام رساندن کار‌ها به او انگیزه می‌دهد که کار خود را پیگیری کرده و ادامه دهد.

زمانی را برای حواس‌پرتی اختصاص دهید

کودکان به‌طور ذاتی بازیگوش و پرانرژی هستند. بهتر است بعد از به اتمام رساندن درس و کار موردنظر، زمانی را به آن‌ها بدهیم تا بتوانند انرژی اضافه خود را تخلیه کنند.

جمع بندی

حواس پرتی و تمرکز پایین از مشکلات شایعی است که دغدغه بسیاری از والدین بوده و همین امر باعث می‌شود تا به فکر یافتن راه چاره برای افزایش تمرکز کودک خود باشند. ما سعی داشتیم در این مقاله شما را با تمرینات افزایش تمرکز کودکان آشنا کنیم. اگر مشکل کودک شما با این تمرینات حل نشد توصیه می‌شود که از مشاوره کودک و مشاوره تحصیلی کمک بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین