کد خبر: ۸۰۷۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
انتقاد سعیدی از برخورد مسلحانه با اعتراضات در زاهدان

جنجال در مجلس بر سر نطق نماینده چابهار و تناقض سخنان قالیباف/ درخواست ویدئوچک در پارلمان

گویا حاشیه‌های تذکر شفاهی جنجالی نماینده چابهار در مجلس تمامی ندارد تا جایی که معین‌الدین سعیدی از هیئت رئیسه پارلمان درخواست ویدئوچک کرده است.
جنجال در مجلس بر سر نطق نماینده چابهار و تناقض سخنان قالیباف/ درخواست ویدئوچک در پارلمان
آفتاب‌‌نیوز :

یک‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در دقایق پایانی جلسه علنی نوبت عصر پارلمان در تذکری شفاهی درباره حوادث اخیر در سیستان و بلوچستان سخن گفت و با انتقاد از برخورد مسلحانه، خواستار همدردی مسئولان با مردم و مجازات عاملان این حوادث در هر لباس و جایگاهی شد.

این نماینده مجلس با اشاره به آمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در بلوچستان اظهار کرد: دشمن که کارش دشمنی است، پس هنر مسئولین کجاست؟ آبروی نظام را با چند مسئول نامسئول گره نزنید؛ آنانی که هم به مردم جفا کردند و هم به نظام؛ ندای مردم داغدار استان را بشنوید و از آنها دلجویی کنید.

در جریان اظهارات سعیدی، برخی از نمایندگان مجلس از جمله علی خضریان، مجتبی توانگر، محمدتقی نقدعلی و تعداد دیگری از نمایندگان ضمن اعتراض به هیئت رئیسه خواستار بیان تذکر آیین‌نامه‌ای و همچنین ممانعت از ادامه صحبت نماینده چابهار شدند و کار تا جایی پیش رفت که کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه در خلال تذکر سعیدی از بخش فناوری مجلس خواست که میکروفن این نماینده را قطع کنند و تذکر سعیدی با این جمله «در این آوردگاه سخت هم اجازه ندهید غفلت بر وحدت غلبه کند و به دشمن بگویید که آرزوی تجزیه ایران را به گور خواهد برد. بهترین تحلیل را...» در واقع نیمه‌کاره به پایان رسید.

بعد از پایان تذکر سعیدی، احمد امیرآبادی فراهانی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس از عبدالرضا مصری رئیس جلسه، خواست که به این تذکر پاسخ دهد و اضافه کرد که رئیس جلسه بگوید «در آن‌جا حمله مسلحانه به کلانتری شده است»؛ ‌البته که تعدادی از نمایندگان نیز در مقابل جایگاه هیات رئیسه تجمع کرده بودند و خواستار پاسخ به اظهارات نماینده چابهار شدند.

زمانی که مصری قصد پاسخ به تذکر سعیدی را داشت، باز هم تعدادی از نمایندگان با فریاد خواستار پاسخ شدند که امیرآبادی از این نمایندگان معترض خواست که اجازه داده تا مصری جواب تذکر سعیدی را بدهد؛‌ نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به تذکر مصری گفت: «وقتی در منطقه یا در محلی، حمله مسلحانه به نیروی انتظامی می‌شود، آیا می‌خواهید برای آنها شیرینی پخش کنیم؟ آیا می‌خواهید از کیان مملکت دفاع نکرده و در برابر کسانی که در سرشان تجزیه ایران است،‌ سر تعظیم فرود آوریم؟ ما از ملت سیستان و بلوچستان دفاع می‌کنیم و دفاع نیروی انتظامی ما به خاطر عِرض و ناموس مردم سیستان و بلوچستان بوده است.»

در نهایت مصری به سعیدی گفت که «از دغدغه او ممنونیم»؛‌ پاسخ‌هایی که با «احسنت،‌ احسنت» گفتن این نمایندگان معترض مواجه شد.

با این وجود امروز (چهارشنبه ۱۸ آبان) عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: در جلسه روز یکشنبه اتفاقی افتاد که در شأن مجلس نبود؛ متاسفانه تریبون یکی از نمایندگان در حین صحبت قطع شد.

اما محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: تریبون آن نماینده قطع نشده بود، وقت تذکر «دو دقیقه‌ای» بود که این زمان تمام شد. پس بلندگویی قطع نشده است. البته که اقدامی خلاف آیین‌نامه انجام شده بود، چون آن نماینده از وقت نماینده دیگر برای تذکر استفاده کرد و جابجا شدن نام نمایندگان برای بیان تذکر خلاف آیین‌نامه است.

صحبت‌های قالیباف به دو موضوع اشاره دارد. اول اینکه سعیدی از وقت «دو دقیقه‌ای» خود استفاده کرده و قطع کردن میکروفن به خاطر پایان زمانش بوده است. دوم اینکه در اقدامی خلاف آیین‌نامه از وقت نماینده دیگری برای تذکر استفاده کرده است.

در این زمینه مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتشار دو تصویر، یکی از صفحه آیین‌نامه مجلس درباره نحوه تذکر دادن نمایندگان و دیگری از اسامی نمایندگان برای تذکر در جلسه روز یکشنبه مجلس، نوشت: «پاسخ به حواشی تذکر همکارمان آقای معین‌الدین سعیدی‬⁩:

۱.نام وی در نتایج قرعه‌کشی نبود.
۲.واگذاری نوبت به دیگری خلاف آیین‌نامه و اعتراض‌ها به این علت بود.
‏۳.تخلف میز تذکر در هیات رییسه مجلس محرز است.
‏۴.میکروفون همه با اتمام زمان، خودبخود قطع می‌شود.
‏۵.توضیحات تکمیلی با سخنگوی هیات رییسه.»

طبق آنچه شریعتی منتشر کرده نام سعیدی در لیست تذکردهنگان ۱۵ آبان دیده نمی‌شود و حال این سوال پیش می‌آید که با توجه به اینکه قطع و وصل کردن میکروفن نمایندگان در اختیار خود آنها نیست و به دستور هیئت رئیسه از طرف بخش فناوری مجلس صورت می‌گیرد، چگونه میکروفن سعیدی وصل شده است؟

با توجه به این اظهارات، در سخنان رئیس مجلس تناقض دیده می‌شود. اگر سعیدی در نوبت تذکر نبوده است اساسا چه دو ثانیه چه دو دقیقه صحبت او تخلف به حساب می‌آید؛ پس چرا رئیس مجلس عنوان کرده که سعیدی "از وقت دو دقیقه‌ای خود استفاده کرده" است؟ این در حالی است که قالیباف در ادامه بیان می‌کند که سعیدی "اقدامی خلاف آیین‌نامه از وقت نماینده دیگری برای تذکر استفاده کرده است".

از سوی دیگر معین‌الدین سعیدی در واکنش به اظهارات قالیباف تاکید کرد: من خواهش می‌کنم دوستان فیلم را بازبینی کنند و مدت صحبت‌های من را اندازه‌گیری کنند و ببینند آیا من واقعاً از دو دقیقه وقت قانونی که در اختیار داشتم، استفاده کردم یا اینکه میکروفنم را قطع کردند؟ در فیلم نیز قابل مشاهده است که گفته می‌شود میکروفن را قطع کنید.

بررسی فیلم تذکر سعیدی نشان می‌دهد که او تنها یک دقیقه و ۲۷ ثانیه صحبت کرده و در واقع زمان «دو دقیقه‌ای« هنوز به پایان نرسیده بوده که میکروفنش قطع شده است.

با این وجود شاید اصل ایراد به هیئت رئیسه مجلس بازگردد که چرا وقتی سعیدی در نوبت تذکر دادن نبوده، میکروفن او برای تذکر روشن شده و از طرفی وقتی به او اجازه صحبت داده شده چرا پیش از پایان دو دقیقه، میکروفن این نماینده مجلس قطع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین